• Mayjel

Vad tänder en kvinna?

OlleSQ skrev 2025-10-08 09:26:23 följande:

Nån som inte har koll på det där hur gentik fungerar men inte så konstigt med tanke på hur du resonerar i dina inlägg.

Ännu mer dumheter, denna gång från ditt håll enbart. Nej, jag resonerar logiskt och inget annat. Genetik bestämmer inte hur mycket mat du ska skyffla i dig, detta är upp till var och en som sagt. Hade jag ätit som min faster så hade jag haft hennes överviktiga kroppsform idag. Nu gjorde jag ett klokare val i att prioritera min hälsa och äta i måttlig mängd och inte mer än vad ens kropp behöver. 
  • Mayjel
    Anonym (kvinna) skrev 2025-10-08 08:41:53 följande:
    Det är naturligtvis bra om han är ordningsam och organiserad till en viss grad, men jag skulle inte klara av att leva med en pedant eftersom jag själv kan vara ganska slarvig ibland.

Utseendet spelar viss roll men personlighet och beteende är det absolut viktigaste. Att intressera sig för det som jag är intresserad av och visa omtanke är mycket attraktivt.
    Jag pratar generellt här. Kvinnor är oftast mer ordningsamma än män. Sen så är stress fortfarande en lustdödare för kvinnor, oavsett vad som triggar igång stressen.

Självklart spelar utseendet roll. De som säger annat ljuger. Ytterst få kvinnor man ser med vanställda eller abnormalt korta/feta män vilket också bevisar detta mer än väl. 

Med detta sagt så behöver inte män se ut som fotomodeller för att ses som snygga. Men något måste finnas där. Man kan inte enbart attraheras av en personlighet. Utseendet säger mycket om människors person och hälsa framförallt. De båda hör ihop. 
  • Mayjel
    Anonym (Roine) skrev 2025-10-09 12:15:06 följande:
    Jag har kompisar som kan trycka i sig hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. De tränar inte, de äter fett och kolhydrater och dricker vin. Ändå är de smala.

Själv behöver jag bara tänka på en hamburgare så går jag upp 200 gram.

Vi är olika, genetiskt. 

Det är klart att jag skulle kunna bli jättesmal, det är bara att sluta äta och bara dricka vatten. Men jag vill ha ett liv.

Du låter lite arg i dina inlägg, moralistisk.
    Fast du vet nog inte hur mycket de trycker i sig varje dag då du inte lever med dessa kompisar 24/7. Så egentligen inget du kan bedöma på korrekt.

Om du lätt går upp i vikt så är det bara ännu en anledning att ta ansvar för din hälsa om du vill må bra genom hela livet. Man kan faktiskt vänja magsäcken vid mindre mängder mat, såvida du inte spänt ut den till morbid fetma då. I det fallet så får man göra en magsäcksförminskning.

Du har ändå alltid ett val och ett sunt förnuft som du kan välja att följa, oavsett genetik. Och har man superlätt för att lagra på sig kilon så kan det vara en god idé att kolla upp sig med ett blodprov. Kan vara en underfunktionell sköldkörtel som orsakar övervikten och det finns medicin mot sånt, Levaxin. 

Vem har pratat om att bli jättesmal? Halmgubbe från dig igen. Sluta vara så enfaldigt svartvit i ditt tänk för det är bara tröttsamt. Jag har aldrig pratat om undervikt (vilket inte heller är hälsosamt btw) utan om en sund normalvikt med bra värden och en balanserad kost. Fetma runt magen är inte ett sundhetstecken utan snarare det tvärt motsatta. 

Ja, jag blir irriterad på slappa män som inte kan acceptera att många kvinnor ej attraheras av ohälsosam övervikt. Varför ens starta såna här trådar för att bara klaga så barnsligt på de ärliga svar ni får?

Och ja, jag har moral, so what? Inget fel i detta. Felet ligger snarare i att sakna moral, särskilt när det kommer till det viktigaste som finns här i livet - ens egen hälsa. 
  • Mayjel
    idealistmakaroner skrev 2025-10-09 18:30:32 följande:
    Varför är det viktigast? 
    Jisses en så dum fråga. Kanske för att en god hälsa är en förutsättning för att må bra i sitt liv? Något som påverkar typ allt man gör i övrigt också. 
  • Mayjel
    idealistmakaroner skrev 2025-10-09 18:39:13 följande:
    Det är ju din prioritering, du får tycka att frågan är dum eller bra eller vad som. Men du bör nog inte klistra på din prioritering och vad du tycker är dumt på andra. Att må bra är en upplevelse. En del mår bra av att dricka sprit, eller av att vara ute i naturen, eller av något annat. 
    Knappast. De flesta människor förstår den universella sanningen om att en god hälsa är viktigt att ha, även om inte alla följer den. 

Nej, det finns verkligen ingen som mår bra av att missbruka alkohol. Det är ett gift som bryter ned kroppen på sikt. 
  • Mayjel
    idealistmakaroner skrev 2025-10-09 18:45:08 följande:
    Det finns ingen universell sanning, den är upplevelseberoende. Jag skrev ingenting om missbruk. Hur vet du vad andra känner gällande missbruk? Du har ju ingen inifrånupplevelse hur andra upplever det. Upplever de att de mår bra finns det inget att sätta emot. 
    Eh, nej. Det finns sanningar som gäller för alla. Den om en god hälsa är en sådan. Att uppleva att man är frisk betyder inte alltid att man är frisk, vad är det för dumma påståenden du kommer med? Skärp dig.

Läs på lite om alkoholens effekter om du inte tror på mina ord. Eller prata med en vanlig läkare. 
  • Mayjel
    idealistmakaroner skrev 2025-10-09 18:51:40 följande:
    Hur vet du det? Om jag säger att min tröja är mörkblå och en annan anser den vara svart, vad är sant? Det är en upplevelse. Att vi upplever vissa strukturer som mer stabila än andra betyder inte att de är universellt sanna. Du kan aldrig bevisa någonting utan att uppleva någonting. Friskhet finns inte om ingen upplever det. Jag har druckit alkohol många gånger, jag mådde bra, det var min upplevelse, på grund av alkoholens effekter. En läkare kommer inte att påverka den upplevelsen.
    Hur vet jag det? För att jag har tagit till mig av den fakta som finns och jo, även olika färger är fakta och inget du kan bestämma själv av ren "upplevelse". Vad är det ens för tramsresonemang? Lägg av.

Din upplevelse med alkoholen stämmer inte överens med verkligheten som sagt. Därför inget jag ger mycket för. Betydelselöst.
  • Mayjel
    idealistmakaroner skrev 2025-10-09 19:09:31 följande:
    Fakta är beroende av upplevelser. Att vi inte kan bestämma över olika strukturer i medvetandet är en annan sak. Det finns arter som har helt andra färgupplevelser. Du kan tycka att det är tramsigt eller vad som helst, men att det skulle vara oberoende av upplevelser är inget som kan beläggas. Det är ett antagande som kan kännas intuitivt däremot. Du kan få köpa en gammal kursbok jag hade när jag studerade om du vill, ABC i symbolisk logik, kanske kan hjälpa dig på traven. Glad
    Mayjel skrev 2025-10-09 18:56:32 följande:
    Din upplevelse med alkoholen stämmer inte överens med verkligheten som sagt. Därför inget jag ger mycket för. Betydelselöst.
    Jag mådde inte bra när jag mådde bra alltså. Då kan jag hävda att du mår bra av att dricka alkohol och att du inte mår bra när du mår bra. 
    Nej, din kropp mår inte bra av alkohol, oavsett vad din manipulerade hjärna tror i ett berusat tillstånd.

Nej, inte alltid. Men vad gäller färger så finns det redan etablerad fakta om vad olika färger heter och det är meningslöst att tjafsa emot detta.

Inte intresserad av dina tramsböcker heller. Vet redan vad jag behöver veta.
  • Mayjel
    idealistmakaroner skrev 2025-10-09 19:25:41 följande:
    Då gör du en indirekt skillnad på kroppen och begreppet jag, det är intressant. Kroppen är upplevelseberoende. Mm, manipulation ja. Hur skulle en omanipulerad hjärna se ut, utan intryck? Hjärnan är ett fysiskt korrelat för medvetandet, har man ofta uttryckt. Upplevelserna är apriori, det är då rimligt att anta att dess fysiska korrelat skapar omvärlden, inte tvärtom.
    Mayjel skrev 2025-10-09 19:16:29 följande:
    Nej, inte alltid. Men vad gäller färger så finns det redan etablerad fakta om vad olika färger heter och det är meningslöst att tjafsa emot detta.
    Vad de heter är inte intressant, vi kan kalla de för färg x, y och z om vi vill. Språket kan vi ändra på som vi vill. Det är upplevelserna av dem som är poängen här.
    Ah okej, tänkte om du ville lära dig mer om logik och bevisföring. Glad En rätt trevlig utgåva av Dag Prawitz, ett litet misstag i början av boken, och lite anteckningar i den. Men okej, tycker du att logik är trams behöver vi ju inte fortsätta på det spåret.Glad Njae, du hävdar att du vet vad du behöver veta, och klarar du av din vardag så räcker ju kunskaperna för just det.
    Nej, jag utgår ifrån fakta och inte dina hittepåteorier och detta räcker mer än väl.

Jag vet redan vad logik är och jag är inte intresserad av dig eller någon annan man som inte lever i verkligheten eller kan ta till sig vedertagen fakta som att varken alkohol eller fetmagar är något hälsosamt, oavsett vad "upplevelsen" (läs tramshjärnan) säger. Punkt.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Vad tänder en kvinna?