Anonym (Roine) skrev 2025-10-09 12:15:06 följande:
Jag har kompisar som kan trycka i sig hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. De tränar inte, de äter fett och kolhydrater och dricker vin. Ändå är de smala.
Själv behöver jag bara tänka på en hamburgare så går jag upp 200 gram.
Vi är olika, genetiskt.
Det är klart att jag skulle kunna bli jättesmal, det är bara att sluta äta och bara dricka vatten. Men jag vill ha ett liv.
Du låter lite arg i dina inlägg, moralistisk.
Fast du vet nog inte hur mycket de trycker i sig varje dag då du inte lever med dessa kompisar 24/7. Så egentligen inget du kan bedöma på korrekt.
Om du lätt går upp i vikt så är det bara ännu en anledning att ta ansvar för din hälsa om du vill må bra genom hela livet. Man kan faktiskt vänja magsäcken vid mindre mängder mat, såvida du inte spänt ut den till morbid fetma då. I det fallet så får man göra en magsäcksförminskning.
Du har ändå alltid ett val och ett sunt förnuft som du kan välja att följa, oavsett genetik. Och har man superlätt för att lagra på sig kilon så kan det vara en god idé att kolla upp sig med ett blodprov. Kan vara en underfunktionell sköldkörtel som orsakar övervikten och det finns medicin mot sånt, Levaxin.
Vem har pratat om att bli jättesmal? Halmgubbe från dig igen. Sluta vara så enfaldigt svartvit i ditt tänk för det är bara tröttsamt. Jag har aldrig pratat om undervikt (vilket inte heller är hälsosamt btw) utan om en sund normalvikt med bra värden och en balanserad kost. Fetma runt magen är
inte ett sundhetstecken utan snarare det tvärt motsatta.
Ja, jag blir irriterad på slappa män som inte kan acceptera att många kvinnor ej attraheras av ohälsosam övervikt. Varför ens starta såna här trådar för att bara klaga så barnsligt på de ärliga svar ni får?
Och ja, jag har moral, so what? Inget fel i detta. Felet ligger snarare i att sakna moral, särskilt när det kommer till det viktigaste som finns här i livet - ens egen hälsa.