• Anonym (Mat)

Hon vägrar äta min mat

Ni sätter er och planerar en rullande lista på 4 veckor. Ni båda skriver ner 10-15 rätter ni kan laga och som ni gillar. Man får neka 2 rätter från den andra och ev allergi toppar (tål man inte skaldjur utgår alltså skaldjurspasta).

Planera olika tillbehör olika dagar ex pasta en dag,  ris en annan dag osv.

När ni har en bra lista så har ni också mycket lättare att planera era inköp efter den. Sätt er på kvällen och handla online och hämta ut kassarna dagen efter om det känns lättare. 

Inget på listan är hugget i sten. Man får byta ut, äldsta dagar eller ta bort. 

Efter några rullningar kan ni byta ut helt eller läsa till fler veckor och nya maträtter. 

ALLA rätter är okej,  oavsett om det är lagad mat från grunden till köpepizza så länge ni är överens om att det är okej. Kablage har ni en bra kokbok eller en bra sida på nätet ni hämtar recept från. 

Lite tips:
    Pannkakor
    Spagetti och köttfärssås 
    Pizza
    Wok
    Ungsfalukorv
    Linsgryta 
    Stek 
    Potatisgratäng och en köttbit
    Köttbullar och makaroner
    Fiskpinnar och potatismos
    Pasta carbonara
    Kålpudding 
    Kalops
    Kycklinggryta
    Stekt Kycklingfilé 
    Tacopaj
    Soppa
    Stekt fisk och potatis
    Korv och pommes frites

Ni har säkert många bättre idéer än ovan, men en start för inspiration. 

Eller ta och beställ hem någon matkasse typ Linas,  Hello Fresch mfl.

Sedan fixar ni mat varannan dag. En lagar maten den andre diskat, dukar osv. 

Jag har visserligen familj med 2 tonåringar, men det underlättar enormt med dessa matlistor för oss. Rullar runt på rätt många rätter ändå,  där favoriterna återkommer oftare. Tror jag skrev 8 veckorslista senast. Har nog ändå hållt oss till 85% av rätterna. Ibland händer det ju annat som gör att det skiter sig.  

Största vinsten är 2. Vi äter mer varierat och det är betydligt lättare att handla! 

Det finns de som aldrig skulle stå ut med detta,  de vill inspireras där och då. Det är helt okej det med, man gör det som funkar bäst, detta var bara ett tips från mig. 

Jo, en sak till. Be henne ta ner ryggsäcken. Det är inte schysst mot dig på något sätt.  Det är psykiskt kränkande. Hon får steppa upp lite. Man kan inte hota med att dra till mamma för att det inte passar med din åsikt. Då ska ni inte bo ihop alls. 

• Anonym (Mat)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 11:09:33 följande:
    Hon dammsuger utan att ändra läget på dammsugaren och det blir märken i trägolvet!! Har sagt till henne 17 gånger men hon slarvar. Jag har satt på möbeltassar på dammsugaren nu så det problemet är löst. Hon sprayar mkt rengöringsmedel så det blir en hinna på allt. Hon har dålig ordning i skåp och lådor i kök och badrum. Mm. 

Hon lagar mest husmanskost. Spagetti köttfärssås, nån paj ibland, tacos osv. Hon är inte så kreativ utan följer alltid recepten och ibland blir det bra ibland sämre. Men jag klagar inte så ofta på maten tvärtom. 

När det kommer till hur vi delar ekonomin så delar vi alltså 50-50. Hon tar med sig kvitton hem på inköp av mat och jag swishar hälften. Samma de gånger jag köper något. Då swishar Hon mig om jag handlar typ chips eller annat. Hon är slarvig även där och tar inte alltid kvitto i butiken då brukar Hon säga att det inte är så noga för hennes del men jag tycker inte om det och det kan vi gräla om ibland. Det är ju enbart slarv. 
    Eh. Jag följer alltid recepten i princip. Skulle jag inte följa det skulle nog ingen äta maten. Det är väl inget fel på att följa recept? 

Angående ordning i lådorna - Vi är inte ense heller efter att varit ihop i +20 år. Men vet du vad - vi har jämkat. Det är en viktig nyckel i ett förhållande. En låda med bestick som är ordning på enligt bådas önskemål. En låda med bakverktyg, småsaker med mera som är ordning enligt mig och sista lådan resten enligt hur min sambo vill ha det. Det funkar. 

Du måste släppa det med kvitto. Hon tycker inte det är så stor grej. Då behöver du inte heller göra det. Tänker ni fortsätta bo ihop skaffar ni istället ett gemensamt kontot som båda stor på och disponerar med varsitt kort. Att swisha fram och tillbaka är i längden ohållbara. I ett samboende kan man inte vara petig på öret. Ibland betalar du,  ibland hon,  ibland båda.  För att inte tala om petiga banker som inte uppskattar att man swishar småsummor fram och tillbaka... (viket i sig är en annan diskussion)

Men så som ni har det så kanske ni ska vara särbo istället. Det är en rekommendation. 
  • Anonym (Mat)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 14:57:22 följande:
     Hon kom hem vid 23 igår och hade med sig en låda mat från sin mamma som hon hade tänkt ha med sig på måndag så jag antar att hon tänker att vi ska äta ihop ikväll... 
    Vad då "hon tänker att vi ska äta ihop ikväll"?

Jag trodde först att ni faktiskt behövde hjälp, på riktigt.  Skrev tips på matlistor med mera. 

Men nu börjar jag luta åt mansgris eller förlegad syn på könsrollerna. Börjar ju tro att ditt ex gjorde rätt och att hon såg igenom ditt sätt att vara. I dina ögon var det bra, men är du säker på att det var det i hennes ögon?

Nu hoppas jag att du tänker till och fixat mat och ser till att ni har en matlista för kommande vecka. Steppa upp för 17! 
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat