• Anonym (Jalle)

Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
  • Svar på tråden Hon vägrar äta min mat
  • Aniiee

Du slipper nog både henne och matlagningen snart. Var bara lugn och fortsätt på den insvängda vägen.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Fjäril kär

Hon låter omogen och inte vuxen nog att vara sambo. Ni behöver prata om vuxenlivet och vad du förväntar dig av en vuxen människa.  

• Anonym (grillKÖRV)
    Fjäril kär skrev 2025-10-04 21:55:21 följande:

Hon låter omogen och inte vuxen nog att vara sambo. Ni behöver prata om vuxenlivet och vad du förväntar dig av en vuxen människa.  

hahahahahahahhahahahah
  • Teresse7

Det som är mest underligt är varför du presenterar hur många procent hon jobbar ????

• Teresse7

Skojar du?
  • Anonym (Arbetshäst)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 21:20:58 följande:
    Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
    Så klart att du förtjänar en arbetshäst som ställer in besök hos sin mamma därför att du behagat köpa mat för en gångs skull. Tråkigt att hon bara jobbar 80%, hade hon jobbat mer hade hon ju kunnat stå för mer än 50% av utgifterna.

Var är männen i detta land???
  • Tow2Mater
    Teresse7 skrev 2025-10-04 22:21:17 följande:

Det som är mest underligt är varför du presenterar hur många procent hon jobbar ????

Jobbar man bara 60% - 80% kan man forväntas stå for mer jobb i hushållet, t ex matlagningen. Som de verkar gjort.
  • Teresse7
    Tow2Mater skrev 2025-10-04 22:50:41 följande:
    Jobbar man bara 60% - 80% kan man forväntas stå for mer jobb i hushållet, t ex matlagningen. Som de verkar gjort.
    Jo  jag förstod att ts tycker det är rimligt att hon betalar hälften och står för matlagningen. 
  • Tow2Mater
    Teresse7 skrev 2025-10-04 22:59:26 följande:
    Jo  jag förstod att ts tycker det är rimligt att hon betalar hälften och står för matlagningen. 
    Det sägs att de 'delar på alla utlägg i hemmet'. Det kan betyda de delar 50-50, eller att de delar 30-70, eller annan delning, kanske % efter inkomster.
  • Anonym (Jalle)

Jag har försökt ta upp många saker med henne. Jag tycker tex inte om hur hon städar. Hon blir ofta väldigt arg och åker bara härifrån. Hon har en packad ryggsäck med ombyte i hallen som hon hängt upp som ett tomt hot om att hon ska dra... Hon är yngre så jag fattar att hon behöver lite tid men vet inte om jag orkar 
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat