Inlägg från: Anonym (Jalle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jalle)

Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
  • Svar på tråden Hon vägrar äta min mat
  • Anonym (Jalle)
    Fjäril kär skrev 2025-10-04 21:55:21 följande:

Hon låter omogen och inte vuxen nog att vara sambo. Ni behöver prata om vuxenlivet och vad du förväntar dig av en vuxen människa.  

Jag har försökt ta upp många saker med henne. Jag tycker tex inte om hur hon städar. Hon blir ofta väldigt arg och åker bara härifrån. Hon har en packad ryggsäck med ombyte i hallen som hon hängt upp som ett tomt hot om att hon ska dra... Hon är yngre så jag fattar att hon behöver lite tid men vet inte om jag orkar 
  • Anonym (Jalle)
    Teresse7 skrev 2025-10-04 23:03:31 följande:
    Städar bara hon? 
    Ja vi har bestämt att hon städar fredagar för då har hon inget jobb schemalagt. Hon har hela dagen fri då. Blir hon inringd så brukar det vara ett pass mellan 07-12 bara. Det väljer hon själv om hon vill ta eller inte 
  • Anonym (Jalle)
    Agda90 skrev 2025-10-05 08:25:27 följande:
    Aha, så hon ska gilla läget?
    Du berättar hur hon ska städa och så ska hon göra det. Du köper korv och hon ska acceptera den typen av mat för att du har bestämt det?

Vad har hon lagat för mat när hon lagar mat?  

Och btw vem köper korv, chips och läsk och kallar det MAT????
    Hon dammsuger utan att ändra läget på dammsugaren och det blir märken i trägolvet!! Har sagt till henne 17 gånger men hon slarvar. Jag har satt på möbeltassar på dammsugaren nu så det problemet är löst. Hon sprayar mkt rengöringsmedel så det blir en hinna på allt. Hon har dålig ordning i skåp och lådor i kök och badrum. Mm. 

Hon lagar mest husmanskost. Spagetti köttfärssås, nån paj ibland, tacos osv. Hon är inte så kreativ utan följer alltid recepten och ibland blir det bra ibland sämre. Men jag klagar inte så ofta på maten tvärtom. 

När det kommer till hur vi delar ekonomin så delar vi alltså 50-50. Hon tar med sig kvitton hem på inköp av mat och jag swishar hälften. Samma de gånger jag köper något. Då swishar Hon mig om jag handlar typ chips eller annat. Hon är slarvig även där och tar inte alltid kvitto i butiken då brukar Hon säga att det inte är så noga för hennes del men jag tycker inte om det och det kan vi gräla om ibland. Det är ju enbart slarv. 
  • Anonym (Jalle)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-10-05 13:42:24 följande:
    Trolltråd?
    Nej men jag va ihop med en tjej innan som allting funka perfekt med. Dock va hon ett par år äldre än mig så beror nog mkt på det. Jag har blivit bortskämd kanske ? Jag vet att mina nuvarande tjej försöker sitt bästa men som sagt jag är nog bortskämd och har förväntningar. Är inte helt lätt att ställa om för mig heller. Jag känner att jag gjort ett misstag som flytta ihop med min nuvarande tjej faktiskt. Jag vet med mig att jag är pedant så jag försöker verkligen hitta en balans 
  • Anonym (Jalle)
    EnAnonumius skrev 2025-10-05 14:44:04 följande:
    Men du kunde uppenbarligen inte ha förväntningar på dig själv och köpa vettigare i matväg än korv och chips?

Det är inte du som har gjort misstaget att flytta ihop med henne. Det är hon som har gjort misstaget att flytta ihop med dig. 
    Mat är inte superviktigt för mig. Jag äter alltid mkt till lunch och är fortfarande mätt när jag slutar typ. Behöver bara lite mackor igentligen.
    Det är mest i hennes intresse att laga mat eftersom hon inte äter ute på lunchen utan oftast tar med sig en matlåda hemifrån. 
    Jag betalar ju på såsätt halva hennes lunch eftersom vi delar på matkostnaderna och det har jag aldrig haft något emot. Men på fredagar spelar det ju knappast någon roll. Hon är hemma på helgerna. Hon kom hem vid 23 igår och hade med sig en låda mat från sin mamma som hon hade tänkt ha med sig på måndag så jag antar att hon tänker att vi ska äta ihop ikväll... 
  • Anonym (Jalle)
    Anonym (Arbetshäst) skrev 2025-10-05 19:11:00 följande:
    Du tycker alltså att hon ska städa därför att hon "bara" jobbar 80%, att hon ska dela lika med dig på utgifter (förutom maten som hon hittills varit den som köpt), och sedan "tar du upp" med henne att hon ska städa så som du tycker att städningen ska vara. 

Helt fantastiskt!
    Jag har betalat hälften av maten. Hon har helt fria händer och jag påpekar aldrig att hon handlat för dyrt. Där är hon mogen för son ålder. Hon är sparsam och slösar inte utan köper det som behövs. Jag har mindre tid än henne att handla. Jag har dessutom 30 min till jobbet med bil. Hon är på sitt på 3 minuter med bil och 10 med cykel typ... Hon brukar handla på hemvägen och de dagarna tar hon alltid bilen. Jag åker inte förbi någon affär utan får då ta en omväg. Dessutom hyr vi billigt av min pappa som äger ett hus med 4 lägenheter i. Vår hyra är på 3 tusen kallt. Så hon har fördelar 
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat