• EnAnonumius

Hon vägrar äta min mat

Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 21:20:58 följande:
    Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
    Du blev besviken? 
    Hur tro du din flickvän kände det när du vägrade anstränga dig för att skaffa in ingredienser till ett vettigt mål mat? 

Jag förstår att din tjej drog hem till sin mamma och käkade. Hur besviken tror du inte att hon blev när du inte orkade anstränga dig bättre än så, än "fina grillkorvar" och chips?

"Fina grillkorvar", chips och läsk är ju knappast något genomtänkt eller ens vettigt. Köpte du detta för att demonstrera´tydligt att du anser att det är hennes jobb enbart att fixa med maten, bara för att hon jobbar c:a 20% mindre än dig? Hur kan man ens kalla chips för mat? Det är ju snacks som man äter till filmen eller bjuder på när det är fest.  Knappast till en middag.

Ni båda jobbar och om det är som du säger att du jobbar 100% och hon 80% så fördela det gemensam hemarbetet där efter. D.vs hon kan ta max 20% mer av hushållssysslorna. Dock så anser ju jag att du kan gott anstränga dig mer med att fixa vettiga middagar när det är din tur att fixa med maten.

Sätt er ned och prata med varandra om upplägget, med middagar och hushållssysslorna. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 11:09:33 följande:
    Hon lagar mest husmanskost. Spagetti köttfärssås, nån paj ibland, tacos osv. Hon är inte så kreativ utan följer alltid recepten och ibland blir det bra ibland sämre. Men jag klagar inte så ofta på maten tvärtom. 

Du bör nog inte klanka ned på din tjej och hennes kreativitet.

Hur kreativt är det med "fina grillkorvar chips och läsk"? 

Hon är ju ialf tillräckligt kreativ och kommer med olika rätter som är långt mycket mer vettigare än dina grillkorvar med chips och läsk, även om hon följer recepten till punkt och pricka.

Det tar tid detta med att experimentera med de olika recepten, inget som kommer "på stört".
  • EnAnonumius
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 13:59:10 följande:
    Nej men jag va ihop med en tjej innan som allting funka perfekt med. Dock va hon ett par år äldre än mig så beror nog mkt på det. Jag har blivit bortskämd kanske ? Jag vet att mina nuvarande tjej försöker sitt bästa men som sagt jag är nog bortskämd och har förväntningar. Är inte helt lätt att ställa om för mig heller. Jag känner att jag gjort ett misstag som flytta ihop med min nuvarande tjej faktiskt. Jag vet med mig att jag är pedant så jag försöker verkligen hitta en balans 
    Men du kunde uppenbarligen inte ha förväntningar på dig själv och köpa vettigare i matväg än korv och chips?

Det är inte du som har gjort misstaget att flytta ihop med henne. Det är hon som har gjort misstaget att flytta ihop med dig. 
  • EnAnonumius
    Agda90 skrev 2025-10-05 12:38:59 följande:
    Hon är dessutom väldigt ung och mest troligt inte fått lära sig mycket om matlsgning eller fått expermientera. Matlagning är något man lär sig efter hand. Ts verlqr tro att hon ska vara bästa kocken ochb stöderskan
    Precis så...

Det tar tid att lära sig att få till detta med matlagning på sådant sätt att man kan börja experimentera. 

Dock så anstränger ju sig TS tjej mer, trots sin unga ålder med maten, som sagt. 

TS borde fan skämmas ordentligt, enligt mitt tycke, som klankar ned på sin flickvän som  visserligen följer recepten för att lära sig, då han kan ju inte komma med något vettigare än grillkorv, chips och läsk.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 14:57:22 följande:
    Mat är inte superviktigt för mig. Jag äter alltid mkt till lunch och är fortfarande mätt när jag slutar typ. Behöver bara lite mackor igentligen.
    Det är mest i hennes intresse att laga mat eftersom hon inte äter ute på lunchen utan oftast tar med sig en matlåda hemifrån. 
    Jag betalar ju på såsätt halva hennes lunch eftersom vi delar på matkostnaderna och det har jag aldrig haft något emot. Men på fredagar spelar det ju knappast någon roll. Hon är hemma på helgerna. Hon kom hem vid 23 igår och hade med sig en låda mat från sin mamma som hon hade tänkt ha med sig på måndag så jag antar att hon tänker att vi ska äta ihop ikväll... 
    Uppenbarligen var det tillräckligt viktigt för dig med maten att du gnällde, ja gnällde, om det i din TS och i ett annat inlägg i denna tråden.

Alltså HELA din trådstart och alla dina inlägg du gör i tråden, är inget annat än massivt gnällande på din flickvän.  Ja jag skriver gnällande, då det är det enda man ser i dina poster. 

Som sagt. Du har aldrig gjort misstaget att flytta ihop med henne. Det är din stackars flickväns som gjorde misstaget att flytta ihop med dig. 

Om nu mat inte är så viktigt för dig så är det bra omoget av dig att gnälla på din flickvän att hon inte experimenterar med maten. 

• EnAnonumius
    Anonym (Arbetshäst) skrev 2025-10-05 20:13:31 följande:
    Därför att hon äter hos mamma hellre än med sin sambo.
    Ja vad konstigt att hon valde att äta hos päronen, när TS ansåg att grillkorv, chips och läsk var vettigt att äta.

Grillkorv, chips och läsk det är ju rena gourmémiddagen eller hur? 🙄
  • EnAnonumius
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 20:02:59 följande:
    Jag har betalat hälften av maten. Hon har helt fria händer och jag påpekar aldrig att hon handlat för dyrt. Där är hon mogen för son ålder. Hon är sparsam och slösar inte utan köper det som behövs. Jag har mindre tid än henne att handla. Jag har dessutom 30 min till jobbet med bil. Hon är på sitt på 3 minuter med bil och 10 med cykel typ... Hon brukar handla på hemvägen och de dagarna tar hon alltid bilen. Jag åker inte förbi någon affär utan får då ta en omväg. Dessutom hyr vi billigt av min pappa som äger ett hus med 4 lägenheter i. Vår hyra är på 3 tusen kallt. Så hon har fördelar 
    Anser du att dessa "ekonomiska fördelar", enligt dig, hon har kompenserar upp för: 

*)Hackande på hur hon städar, bara för att du vägrar att acceptera andras sätt att städa än det sättet du anser är det korrekta sättet?

*)Kompensera upp för att du inte kan prestera vettig mat när det äntligen blir din tur att fixa käk, än grillkorv, chips och läsk? 

*)Anser att du mer eller mindre skall slippa att ta ditt ansvar för hemmet som typ städa, diska och tvätta? 

Som sagt, jag har sagt det ett par gånger förut. Det är inte du som har gjort något misstag med att flytta ihop med henne. Det är hon som gjorde misstaget att flytta ihop med dig.

Om du hade betett dig så mot mig som du gör mot din flickvän, så hade dina saker stått ute i trappuppgången om jag hade stått för lägenheten. Alternativ mina grejor varit borta och du hade fått bo ensam om det var din lägenhet.
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat