Inlägg från: Anonym (Jamen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jamen)

Hon vägrar äta min mat

Anonym (ghdh) skrev 2025-10-05 01:06:53 följande:

Jag hade dumpat henne direkt om hon hade en väska packad för att kunna dra hem till mamma vid minsta lilla. Däremot tycker jag att du kan hjälpa till lite med städning om du inte redan gör det. Att dammsuga efter du kommer hem från jobbet är inte så många minuter i en lägenhet. Givetvis bör den som jobbar mindre utföra lite mer av hemarbetet.

Jamen, om den som jobbar mindre ska göra mer av hemarbetet,  alltså om man gör olika mycket, då ska man inte heller dela lika på de gemensamma utgifterna. TS ska betala lite mer. Tid i hemarbete motsvarar pengar.

Många par delar faktiskt lika i hemarbetet och sedan betalar de gememsamma utgifter procentuellt efter hur mycket de tjänar.

Därför att de yrken kvinnor arbetar i är ofta sämre betalda. Kvinnan jobbar 100% men får ut mindre än mannen som jobbar 100% gör. Så gör man för att båda ska få lite mer "fria" pengar så att man kan göra fler gemensamma fritidsaktiviteter och aktiviteter var för sig.

Den som tjänar mer får räkna med att de ändå tjänar på att vara sambo ekonomiskt, mot att bo singel. 

Jag skulle personligen inte orka bo med någon som drar till sin mamma så snart den personen blir arg.

Men om hon inte vill äta onyttigt och aldrig lagar sådan mat själv, så kanske du borde ha förstått att hon inte vill äta sådan mat. 
  • Anonym (Jamen)

Ni är båda omogna. Hon kan inte kommunicera och du begriper inte att om ni delar kostnaderna för hushållet rakt av, så måste du städa, laga mat och tvätta också! Minst.

Ofta bjuder den som har mer i lön sambon på olika saker eller betalar hushållakostnaderna procentuellt efter den lön man har. Vem vill leva i ett förhållande som är ett litet klassamhälle?

Jag funderar på om du har problem med att sätta dig in i hur andra tänker när du köper grillkorv trots att hon brukar laga mat.

• Anonym (Jamen)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 14:57:22 följande:
    Mat är inte superviktigt för mig. Jag äter alltid mkt till lunch och är fortfarande mätt när jag slutar typ. Behöver bara lite mackor igentligen.
    Det är mest i hennes intresse att laga mat eftersom hon inte äter ute på lunchen utan oftast tar med sig en matlåda hemifrån. 
    Jag betalar ju på såsätt halva hennes lunch eftersom vi delar på matkostnaderna och det har jag aldrig haft något emot. Men på fredagar spelar det ju knappast någon roll. Hon är hemma på helgerna. Hon kom hem vid 23 igår och hade med sig en låda mat från sin mamma som hon hade tänkt ha med sig på måndag så jag antar att hon tänker att vi ska äta ihop ikväll... 
    Atr äta mycket mackor är inte bra för hälsan (t ex.äta det både morgon och kväll), var glad att hon lagar mat!

Du borde också lära dig, kanske korvgryta? Glad Då kommer det ju med en del grönsaker och rotfrukter också.
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat