• Anonym (Oj)

Hon vägrar äta min mat

Det låter som att ni båda två har en hel del att lära sig av relationer och om varandra. Kärlek ska vara enkelt och Relationer ska man vårda och inte planera utifrån procent och rättvisa. Ni ska båda två lägga fokus på att den andra ska trivas och att man själv sätter gränser med vänlighet då man inte gillar något. Personligen hade jag aldrig köpt korv, chips och läsk om jag var i samma situation. Även om hon gillade den maten. Jag hade handlat ingredienserna till hennes favorit mat och frågat om hon vill laga den maten med mig. För att det är trevligt att göra saker tillsammans när man är i en relation. Ville hon inte det så skulle jag laga den åt henne. Sedan skulle jag se till så att hon fick god mat som hon gillade de dagar jag lagade mat. 

• Anonym (Oj)

Är det verkligen så många som på riktigt ser en kärleksrelation som en affärsuppgörelse mellan affärspartners där allt ska vara rättvist. Inte konstigt att det finns så mycket konflikter. Mitt mål i en kärleksrelation är att den jag lever med ska känna att hon går plus i relationen. Att hon känner  kan leva sitt liv, men att livet blir enklare och bättre i relation med mig. Jag vill känna samma och att nå dit handlar om att göra saker tillsammans, finnas där för varandra, lyssna på varandra. Att kommunicera. En kärleksrelation få för mig aldrig bli som en syskonrelation i småbarnsåren där den ena delar glassen och den andra får välja. Eller att man springer till mamma så fort man tycker att den andra är dum.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 11:09:33 följande:
    Hon dammsuger utan att ändra läget på dammsugaren och det blir märken i trägolvet!! Har sagt till henne 17 gånger men hon slarvar. Jag har satt på möbeltassar på dammsugaren nu så det problemet är löst. Hon sprayar mkt rengöringsmedel så det blir en hinna på allt. Hon har dålig ordning i skåp och lådor i kök och badrum. Mm. 

Hon lagar mest husmanskost. Spagetti köttfärssås, nån paj ibland, tacos osv. Hon är inte så kreativ utan följer alltid recepten och ibland blir det bra ibland sämre. Men jag klagar inte så ofta på maten tvärtom. 

När det kommer till hur vi delar ekonomin så delar vi alltså 50-50. Hon tar med sig kvitton hem på inköp av mat och jag swishar hälften. Samma de gånger jag köper något. Då swishar Hon mig om jag handlar typ chips eller annat. Hon är slarvig även där och tar inte alltid kvitto i butiken då brukar Hon säga att det inte är så noga för hennes del men jag tycker inte om det och det kan vi gräla om ibland. Det är ju enbart slarv. 
    Du kan ha rätt i att du vet bättre hur man ska göra på grund av din erfarenhet. Men utifrån hur du beskriver er relation så låter det som att du mästrar och trycker ner istället för att gemensamt ha det som ni vill, samt pröva er fram. Hon och du har lite erfarenhet av mycket och för att lära sig måste man själv träna på det. Det låter som att hon faktiskt vill ha det fint, men att det blir fel ibland. Det blir det fortfarande för mig ibland och av det lär jag mig av. Ni har förmodligen mycket att lära er båda två av att ha ett gemensamt hem som fungerar och ödmjukt och förståelse kommer ni långt på. Sluta mästra och börja lyssna på varandra. Du kommer längre på det. Hur jag vet att du mästrar. Du försöker inte förstå henne, utan vill ha sympati här för att du tycker att du har rätt och du tycker att du borde ha mandat att berätta för henne hur saker bör vara, samt utföras. Det blir faktiskt inte bara mer kärleksfullt i relationen, det blir även bättre då man faktiskt försöker förstå varandra och se relationen som ett vi. Var prestigelösa och se eran relation som ett gemensamt projekt där båda ska må bra.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 23:07:07 följande:
    Ja vi har bestämt att hon städar fredagar för då har hon inget jobb schemalagt. Hon har hela dagen fri då. Blir hon inringd så brukar det vara ett pass mellan 07-12 bara. Det väljer hon själv om hon vill ta eller inte 
    Vill ni ha städhjälp på fredagar mellan 13 och 16 så kan jag varmt rekommendera att hyra in städhjälp. Eller så ägnar ni torsdagskvällen tillsamman åt att städa. Då har ni en jättefin lägenhet till helgen och massor av tid till att rå om varandra och kanske laga mat tillsammans.
  • Anonym (Oj)
    Tow2Mater skrev 2025-10-07 17:04:04 följande:
    Det är potatis.
    Potatis, massor av olja, fett och socker. själv tycker jag inte att pommes frites är att föredra som mat utifrån hälsa. Kanske att man mår bra av det för att det är gott, men knappast nyttigt. Men i chips tillför de även ganska mycket socker. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Oj) skrev 2025-10-07 17:17:21 följande:
    Potatis, massor av olja, fett och socker. själv tycker jag inte att pommes frites är att föredra som mat utifrån hälsa. Kanske att man mår bra av det för att det är gott, men knappast nyttigt. Men i chips tillför de även ganska mycket socker. 
    salt, olja och socker skulle jag skriva
  • Anonym (Oj)
    Tow2Mater skrev 2025-10-07 17:44:08 följande:
    Men om det varit en korvstroganoff med en fet och söt kladdkaka till efterrätt hade det säkert fått godkänt?
    Absolut! Fast till grytan skulle jag nog ha velat ha båda ris och sallad. Däremot skulle jag inte mått bra om jag bara fick kladdkaka och massor av grädde till middag. Men där är vi olika vi människor har jag märk.
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat