Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Fråga angående gemensam ekonomi

Hon har alltså bidragit med 25k hittills och du 15k. Du ger dig själv resten av dina pengar. 
    Nu vill du att hon skall lägga 35k, du 15k och du får resten själv?

• Anonym (?)

Eller har du planer på att ni lägger 35k var och du behåller resten själv?

• Anonym (?)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:22:02 följande:
    Vi har bara bott ihop i ca ett år. I en bostadsrätt som jag haft lyxen/turen att få bo gratis i tack vare mina farföräldrar som har mycket pengar och som just nu bor utomlands. Hon har inte betalat hyra eller köpt något till hemmet mer än mat. Detta under tiden som hon fortfarande haft kvar en lägenhet.
    Det var inte svar på min fråga 

Om hon skall lägga hela sin inkomst på er så skall du också göra det.

Vad har du möjlighet att ta ut innan investeringar? Har du tänkt öka 15000 till...?
  • Anonym (?)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:23:51 följande:
    Jag var ok med att ha gemensam ekonomi även om jag tekniskt sett får ut 7 tusen mer än henne i månaden. Men efter vår senaste diskussion har jag börjat tveka.
    Hon var ok med det när du hade 15 och hon 25. Det är 10k mer.
    Hon är däremot inte ok med 20k mer.

Det går inte att ha en diskussion kring ekonomi när du undanhåller vissa bitar.

Lägg fram alla fakta. Kanske ni kan  erhålla 10k var som fickpengar/investeringar och lägga ihop resten?
    Hitta på ett eget system men var ärlig.
  • Anonym (?)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:34:11 följande:
    Vi har inte pratat om löner etc eftersom vi inte bott ihop så länge och inte haft gemensam ekonomi. Hon vet att jag investerar och är utbildad högskoleingenjör. Så viss hum om min lön har hon nog. Givetvis skulle jag visa mina konton när vi kommit dit. Men hennes svängning i frågan kom plötsligt utan att jag tog upp det hela. Vilket gör att jag börjat också börjat fundera över framtiden.
    Du säger ju att det enda hon vet är att du får ut 15000/månad.
    Du är otydlig.

Men visst, hon vill inte ha gemensam ekonomi, du vill inte ha gemensam ekonomi. 
    Vad är problemet? 
  • Anonym (?)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:03:30 följande:
    Nej, hon vill ha delad ekonomi nu när hon började tjäna mer pengar.
    Tänker hon att ni betalar 50/50 på utgifterna?
Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi