• Anonym (tveksam)

Fråga angående gemensam ekonomi

Lång historia kort. Har i diskussioner med min flickvän under tidigare år alltid fått intrycket av att hon tycker att ett par som köper hus och bor tillsammans ska ha gemensam ekonomi. Så har tagit detta för givet. Nu är vi i en ålder då dessa beslut börjar närma sig och vi har tittat en del på husköp. Men helt plötsligt så vill hon inte längre ha gemensam ekonomi. Lägligt nog kom denna vändning efter hon fick en befordran och gick från att få ut runt 25k i månaden till 35k. Hon anser inte att det är rättvist om ena parten tjänar mer.

Till saken hör att hon inte alls tjänar mer än mig. Hon vet bara att jag får ut runt 15k på lönekontot i månaden och att jag investerar resten. Jag har börjat tveka på henne intentioner. Hur skulle ni tolka en sådan svängning? 

• Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi
  • sillson
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:05:55 följande:

Lång historia kort. Har i diskussioner med min flickvän under tidigare år alltid fått intrycket av att hon tycker att ett par som köper hus och bor tillsammans ska ha gemensam ekonomi. Så har tagit detta för givet. Nu är vi i en ålder då dessa beslut börjar närma sig och vi har tittat en del på husköp. Men helt plötsligt så vill hon inte längre ha gemensam ekonomi. Lägligt nog kom denna vändning efter hon fick en befordran och gick från att få ut runt 25k i månaden till 35k. Hon anser inte att det är rättvist om ena parten tjänar mer.

Till saken hör att hon inte alls tjänar mer än mig. Hon vet bara att jag får ut runt 15k på lönekontot i månaden och att jag investerar resten. Jag har börjat tveka på henne intentioner. Hur skulle ni tolka en sådan svängning? 

Är "investeringarna" gemensam tillgång eller bara dina?
  • MsM84

Jag tycker inte det är en varningssignal att inte vilja ha gemensam ekonomi om man tror man kanske har dubbelt så mycket ut som ens partner. Hur är hon med ekonomi i övrigt?

• Anonym (tveksam)
    sillson skrev 2025-10-04 22:10:08 följande:
    Är "investeringarna" gemensam tillgång eller bara dina?
    Jag köper en del aktier och sätter in resten i fonder jag haft sen jag var 18 år. Så mina egna investeringar.
  • Anonym (?)

Hon har alltså bidragit med 25k hittills och du 15k. Du ger dig själv resten av dina pengar. 
    Nu vill du att hon skall lägga 35k, du 15k och du får resten själv?

• Anonym (?)

Eller har du planer på att ni lägger 35k var och du behåller resten själv?

• Anonym (tveksam)
    Anonym (?) skrev 2025-10-04 22:16:25 följande:

Hon har alltså bidragit med 25k hittills och du 15k. Du ger dig själv resten av dina pengar. 
    Nu vill du att hon skall lägga 35k, du 15k och du får resten själv?

Vi har bara bott ihop i ca ett år. I en bostadsrätt som jag haft lyxen/turen att få bo gratis i tack vare mina farföräldrar som har mycket pengar och som just nu bor utomlands. Hon har inte betalat hyra eller köpt något till hemmet mer än mat. Detta under tiden som hon fortfarande haft kvar en lägenhet.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (?) skrev 2025-10-04 22:17:45 följande:

Eller har du planer på att ni lägger 35k var och du behåller resten själv?

Jag var ok med att ha gemensam ekonomi även om jag tekniskt sett får ut 7 tusen mer än henne i månaden. Men efter vår senaste diskussion har jag börjat tveka.
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:05:55 följande:

Rätt logiskt att hon inte vill ha gemensam ekonomi om hon ska bidra med 35k mot dina 15k. För det är inte rättvist. 
  • Anonym (?)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:22:02 följande:
    Vi har bara bott ihop i ca ett år. I en bostadsrätt som jag haft lyxen/turen att få bo gratis i tack vare mina farföräldrar som har mycket pengar och som just nu bor utomlands. Hon har inte betalat hyra eller köpt något till hemmet mer än mat. Detta under tiden som hon fortfarande haft kvar en lägenhet.
    Det var inte svar på min fråga 

Om hon skall lägga hela sin inkomst på er så skall du också göra det.

Vad har du möjlighet att ta ut innan investeringar? Har du tänkt öka 15000 till...?
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (?) skrev 2025-10-04 22:24:57 följande:
    Det var inte svar på min fråga 

Om hon skall lägga hela sin inkomst på er så skall du också göra det.

Vad har du möjlighet att ta ut innan investeringar? Har du tänkt öka 15000 till...?
    Ja? Jag var beredd på att lägga hela min lön till en gemensam ekonomi och att fortsatta investeringar skulle diskuteras och vara i bådas namn.
Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi