Inlägg från: Anonym (Konstigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konstigt)

Fråga angående gemensam ekonomi

Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:05:52 följande:
    Ja
    Jag tycker att det är konstigt att hon svängde så fort hon fick en löneförhöjning! 

Undrar om hon är riktigt solidarisk gentemot ert förhållande?

Många har ju delad ekonomi när man köpt hus ihop och kanske planerar för barn.

Andra har var för sig, men man delar ofta utgifterna procentuellt, efter hur mycket var och en tjänar.

Så att den som tjänar mer betalar en större del av utgifterna. På det viset kan var och en ha egna pengar så de kan göra saker tillsammans och enskilt på fritiden för.
    Så att den ena inte alltid måste avstå.

Jag tycker det var en trist vändning från hennes sida. Inte för pengarnas skull, du lär inte lida av det om du tjänar mer. Men att det gemensamma projektet plötsligt inte var så viktigt. Den gemenamma satsningen på er som par, där man bidrar med det som man kan. Både när det gäller tid, hushållsarbete och pengar.

Förstår att du blev förvånad.

Man kan ju undra på vilka andra sätt som hon kan vilja hålla sig på sin kant i förhållandet. Medan du är mer öppen för att ni är ett par och drar tillsammans på olika sätt. 
  • Anonym (Konstigt)

När man satsar fullt ut då slår man ihop sina påsar och drar den framtida ekonomin och familjen tillsammans, och båda ska då få ha egna pengar att röra sig med efter att utgifterna är betalda.

En del skriver ett äktenskapsförrord inför ett giftemål, om den ena parten har en betydande tillgång med sig in i äktenskapet. Det var det som du funderade på.

I dagens läge, när ett genomsnittligt äktenskap i Sverige varar i  genomsnitt i12 år, så kan det nog vara klokt. Man kanske inte vill att exempelvis släktens gamla gård ska ingå i en bodelning vid en skilsmässa. 

Sedan, när det gäller de löpande kostnaderna, är ju den andra varianten också möjlig, att man  fördelar kostnaderna procentuellt, tjänar ena parten 60 % av den sammanlagda inkomsten i familjen, så betalar den personen 60 % av utgifterna t.ex. 

Enliigt lagen ska makarna i ett äktenskap leva på samma standatd.

Om du bor i hennes lägenhet på heltid så kanske du behöver betala lite mer än halva kostnaden för lägenhetsavgiften till bostadsrättsföreningen.. Ränteutgifterna är ju en del av boendekostnaden som gör att man kan bo där över huvud taget.Man får ta hänsyn till att ränteavdragen gör det hela dyrare.  Men det är bäst att ni löser just den situationen själva.

Personligen skulle jag ha tyckt att det skulle vara sorgligt att dela upp ekonomin, men det var ju det som din sambo ville.

Själv hade jag nöjt mig att stora tillgångar före sambo/äktenskapet skrivwr man äktenskapsförord om.

Bra att ni tar era ekonomiska diskussioner nu, innan ni flyttar till ett hus och skaffar barn! 

• Anonym (Konstigt)

Jag skrev fel i tidigare inlägg, glömde att hon bodde gratis i "din" lägenhet, trodde att ni bodde i hennes. Nej, sin egen lägenhet får hon betala själv som det är nu, tycker jag!

Om ni hade flyttat ihop i en gemenam bostad och satsat fullt ut med barn och så, anser jag att man bär gemensamma kostnader fullt ut tillsammans. Då skulle inte heller problemet med hennes lägenhet finnas, för då hon hade sålt den. Då skulle ni kunna ha äktenskapsförord på de tillgångar som ni tar med er in i boet.

Men dina tankar kring ekonomi blev annorlunda nu när hon inte verkar ha den gemensamma synen på en familjs ekonomu. 

Om hon nu tjänar hyggligt så behöver hon ju inte oroa sig för pensionen? Och ni kunde med gemensam ekonomi ha var sitt investeringskonto i ISK och spara där t.ex. om ni har grmensam ekonomi.

Och du kunde kompensera henne i tjänstapension om hon var mer barnledig än du eller gick ner i tjänst för att vara mer med era barn. Då är det ju ingen kvinnofälla! Man kan se till att det blir tryggt för båda.

Kvinnofällan för er skulle kunna vara om hon jobbar i en kvinnodominerad bransch med få utveclkingsmöjligheter, eller får sämre karriärmöjligheter för att hon går ner i tid för att ta hand om barn. 

Men det är ju inget du kan göra något åt, mer än att ta ut en del föräldraledighet och ibland gå ned i tid om behov av det skulle uppkomma. 

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (så är det) skrev 2025-10-08 13:43:41 följande:

Jag är med i en ekonomigrupp för kvinnor på annat forum. Det är verkligen så att majoriteten av kvinnorna vill ha gemensam ekonomi och dela allt lika så länge de har sämre ekonomi än mannen. Men om de har högre lön eller större förmögenhet är det självklart att man ska ha separata ekonomier.

Det är alltid självklart att mannen ska kompensera kvinnan vid föräldraledighet och lika självklart att kvinnan INTE ska kompensera mannen (för att vara föräldraledig är ju ett eget val tycker de då). 

Om mannen tjänar mer om paret har separat ekonomi, ska mannen betala större del av utgifterna. För det är ju samhällets fel att kvinnan har lägre lön. Om kvinnan tjänar mer än mannen om man har separat ekonomi, ska man dela 50/50. För det är ju mannens eget fel att han inte har högre lön.

Tyvärr verkar väldigt många kvinnor vara extremt självcentrerade när det gäller ekonomin och vill bara tillskansa sig fördelar på mannens bekostnad. Jag vet att många män är likadana. Så det jag vill säga är att kvinnor inte är mer goda och ser till familjens bästa istället för sig själv än män när det kommer till dessa frågor.

Kanske är det en viss typ av kvinnor som söker sig till det forumet?

Känner flera par där kvinnan tjänar mer än mannen, men de har ändå gemensam ekonomi.

I ett av paren verkar dock kvinnan ha mer inflytande på vad de köper för "överflödet", när allt det vardagliga är betalt.

Lite på samma sätt som på 60-talet, när kvinnor oftare var hemmafruar och mannen hade större inflytande på de större inköpen (som det ska det ha varit enl. en moster).
Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi