Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Fråga angående gemensam ekonomi

Anonym (så är det) skrev 2025-10-08 13:43:41 följande:

Jag är med i en ekonomigrupp för kvinnor på annat forum. Det är verkligen så att majoriteten av kvinnorna vill ha gemensam ekonomi och dela allt lika så länge de har sämre ekonomi än mannen. Men om de har högre lön eller större förmögenhet är det självklart att man ska ha separata ekonomier.

Det är alltid självklart att mannen ska kompensera kvinnan vid föräldraledighet och lika självklart att kvinnan INTE ska kompensera mannen (för att vara föräldraledig är ju ett eget val tycker de då). 

Om mannen tjänar mer om paret har separat ekonomi, ska mannen betala större del av utgifterna. För det är ju samhällets fel att kvinnan har lägre lön. Om kvinnan tjänar mer än mannen om man har separat ekonomi, ska man dela 50/50. För det är ju mannens eget fel att han inte har högre lön.

Tyvärr verkar väldigt många kvinnor vara extremt självcentrerade när det gäller ekonomin och vill bara tillskansa sig fördelar på mannens bekostnad. Jag vet att många män är likadana. Så det jag vill säga är att kvinnor inte är mer goda och ser till familjens bästa istället för sig själv än män när det kommer till dessa frågor.

Kanske samma ekonomigrupp som jag är med i, för jag har reagerat på samma sak. 

Dock, det är faktiskt väldigt mycket mothugg mot de kvinnor som förväntar sig att männen ska betala mer och grundinställningen på svaren i de trådarna tycker jag oftast handlar om ens egna ansvar (dvs de som pratar om att skydda sin egen ekonomi är samma som ser det som självklart att andra kvinnor är ansvariga för sin egen ekonomi och inte kan förvänta sig att leva på mannen)
Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi