Inlägg från: Anonym (tveksam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tveksam)

Fråga angående gemensam ekonomi

Olsdotter skrev 2025-10-05 22:11:10 följande:
    "Inte rättvist om ena parten tjänar mer" är vad folk brukar säga när de menar att den som tjänar mer ska lägga in mer pengar i det gemensamma.

Med utgångspunkt i att hon idag låter dig betala det allra mesta, och om vi utgår ifrån att hon tror att hon kommer att börja tjäna bättre än du, låter detta snarare som missriktad välvilja mot dig.
    Det kanske hade stämt om hon samtidigt som hon förklarade att vi ska ha delad ekonomi erbjöd sig att betala för sin del av vatten/värme/bil siom hon använder. Vilket  hon inte gjorde.
  • Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-05 22:17:10 följande:
    Det är inte oss du ska fråga, utan henne. 
    Vad tror du ett forum är till för? Lika bra att plocka bort det antar jag eftersom alla problem kan diskuteras med sin partner och att tänka över situationen och få lite nya tankar innan man tar diskussionen inte behövs. Eller?
  • Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-05 22:18:40 följande:
    Har du bett om att ni ska dela på gemensamma utgifter? 
    Nej, eftersom hon droppade detta för bara nån dag sedan och jag valde att inte säga något förrän jag tänkt igenom situationen.
  • Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-05 22:36:27 följande:
    Direkta frågor till sin parter, tar man med sin parter eftersom det är partnen som har svaret. Inte vi på fl. 
    Du borde säga detta i alla trådar som startas här eftersom frågor som berör ett par bara kan diskuteras mellan paret utan någon annan input. Cool Kanske FL äntligen kan stängas igen.
  • Anonym (tveksam)
    Olsdotter skrev 2025-10-05 22:26:28 följande:
    Fast nu menade hon ju att det inte skulle vara rättvist längre när ni köper hus?
    Det är dyrare med hus. 

Jag tror att du får ta med dig olika möjliga förklaringar och se hur ert samtal om saken avlöper. Jag skulle vara försiktig med att anta för mycket, risken är att hon faktiskt menar väl och att din misstro snarare kommer att såra henne ordentligt.
    Jag kommer säga ok till detta men också säga att jag vill ha äktenskapsförord där vi har kontrakt på vad som är vilkens egendom vid eventuellt giftermål. Sen får vi ta det från där. Tror det bli bäst att ha glasklara regler f.o.m nu.
  • Anonym (tveksam)
    Olsdotter skrev 2025-10-05 23:26:49 följande:
    Ja, jag ser inget fel med att människor får stå för vad de säger.

Min rekommendation är ändå att börja med att sätta dig ned med henne och börja med att ställa frågan om hon verkligen menade det hon sa när hon tog upp enskild ekonomi. Ibland slänger folk faktiskt bara ur sig saker också.

Är svaret "ja" på den frågan skulle jag säga att du antingen avslutar relationen eller är helt öppen med henne om din egen osäkerhet, sårbarhet och varför du beslutat att då framgent separera era ekonomier i allt och även dokumenterat.

Om du väljer att gå framåt med enbart ett "jag gör henne till viljes" grundat på att du nu är osäker på förhållandet är det bättre att avsluta det, eftersom att en sådan inställning kommer att tära på er relation till dess ni ändå adresserar problemet eller gör slut.
    Jag anser att ord har tyngd och kommer jag överens om något så håller jag det. Det som ger mig dåligt samvete att avsluta förhållandet över detta (förutom att jag fortfarande älskar henne och hon verkar känna detsamma.)  är att hon velat ha barn, helst direkt, de senaste åren medan jag sagt ja till det när vi gift oss. Vill inte vara han som använder upp hennes mest fertila år för att lämna utan barn. Om du förstår hur jag tänker. Mycket som snurrar i tankarna just nu.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (Gäsp) skrev 2025-10-05 23:38:47 följande:
    Har hon en hyreslägenhet vid sidan av som hon betalar för? 
    Hon hyr ut den till en vän just nu.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (Konstigt) skrev 2025-10-06 00:10:30 följande:
    Jag tycker att det är konstigt att hon svängde så fort hon fick en löneförhöjning! 

Undrar om hon är riktigt solidarisk gentemot ert förhållande?

Många har ju delad ekonomi när man köpt hus ihop och kanske planerar för barn.

Andra har var för sig, men man delar ofta utgifterna procentuellt, efter hur mycket var och en tjänar.

Så att den som tjänar mer betalar en större del av utgifterna. På det viset kan var och en ha egna pengar så de kan göra saker tillsammans och enskilt på fritiden för.
    Så att den ena inte alltid måste avstå.

Jag tycker det var en trist vändning från hennes sida. Inte för pengarnas skull, du lär inte lida av det om du tjänar mer. Men att det gemensamma projektet plötsligt inte var så viktigt. Den gemenamma satsningen på er som par, där man bidrar med det som man kan. Både när det gäller tid, hushållsarbete och pengar.

Förstår att du blev förvånad.

Man kan ju undra på vilka andra sätt som hon kan vilja hålla sig på sin kant i förhållandet. Medan du är mer öppen för att ni är ett par och drar tillsammans på olika sätt. 
    Du satte ord på varför jag blev paff över hennes vändning här. Det är inte ekonomin som är det stora här. Utan om vad denna praxis kan komma att mena även inom andra områden. Kommer prata igenom situationen imorgon efter jobbet och låta henne förklara sin sida i det hela innan jag drar några slutsatser.
  • Anonym (tveksam)

Liten uppdatering. Tydligen hade hon ändrat sig i frågan efter att ha pratat med vänner som sagt att hon inte ska hamna i en typisk kvinnofälla att inte ha egna pengar. Jag frågade om kvinnofällan typisk sett inte är tvärtom. Att kvinnan jobbat för lite och antingen har kass pension eller blir fattig efter separation. Kändes som jag blev avancerat gas lightad när hon förklarade att båda är en kvinnofälla.

Men jag sade att om hon är orolig att gemensam ekonomi kan sätta henne i en fälla så ska vi givetvis inte ha det men att jag vill ha papper på att våra egna tillgångar är våra egna även i framtiden. Det gjorde henne förbannad och hon frågade om jag redan planerar för separation. Jag blev matt och hon var tyst resten av kvällen.

Idag på eftermiddagen kröp det fram att hon blev ledsen och tycker att det är orättvist att hon har lån (csn/lägenhet) och att hon tvingas betala av dom själv. Medan jag kan göra vad jag vill med mina pengar. Nu har vi tjafsat om det ett tag.

tl:dr 

Jag är dum, planerar för separation och oromantisk

Jag anser att hon försöker plocka russinen ur kakan, äta upp den men samtidigt ha den kvar.

Vet inte vart det går från här ärligt talat.

• Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-07 23:59:29 följande:
    Det verkar som att ni inte är helt kompatibel.

Och ja, det kan bli en kvinnofälla att ha gemensam ekonomi. Speciellt där mannen tjänar mest. 

"Avancerad gas ligthat" har väl knappast blivit. 

Plocka russinen ur kakan, äta upp den men samtidigt ha den kvar? Nja, det gör hon väl inte heller. 

Däremot så ser hon efter sin egen ekonomi. 

Jag förstår varför hon tycker det är orättvist att hon betalar på både csn och lägenhetslån, men å andra sidan så det hennes val. 
    Allt är en kvinnofälla uppenbarligen. Hon trodde inte att hon tjänade mindre. Just den specifika kvinnofällan i detta fall är, enligt henne och hennes vänner, att hon skulle behöva dela på sin lön nu när den är betydligt större än innan.

Jag ska uppenbarligen vara nöjd med att gå 50/50 men ha delat ansvar för ekonomiska beslut hon tog innan vi träffades och inte vara oromantisk och kräva äktenskapsförord.
  • Anonym (tveksam)

Det ironiska när jag läser igenom mitt senaste inlägg är att jag glatt hade gjort i princip allt ovan som jag nu har problem med om hon inte hade sagt något och jag fortsatt få tro att hon var principfast i sin syn på hur en familj ska fungera.

• Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-08 10:33:49 följande:
    Nej, hon tror hon tjänar mer eftersom du inte är ärlig med vad du får ut. 

Gemensam ekonomi fungerar nästan bäst om man har lika län, inte vid stora löneskilader. 

Gemensam ekonomi behöver faktiskt inte betyda att ni även ska dela på hennes csn och bostadslån. Det är lika vanligt att man betalar det själv med sina enga fickpengar och andra personliga kostnader. 

Men jag anser fortfarande att ni inte är kompatibla som par. Du är oärlig med din ekonomi vilket gör att hon inte har lust att ha gemensam ekonomi. Vilket faktiskt är förståeligt eftersom hon tror det skiljer runt 15-20' mellan era löner. 

Äktenskapsförord är en självklarhet när man går in i ett äktenskap med olika ekonomiska förutsättningar. 
    Jag är inte oärlig med min inkomst. Efter att jag sa att 50/50 är ok men att jag vill ha äktenskapsförord i sådana fall så fick hon se konto/ISK och crypto-wallet. Hon visade sina konton.

Finns inte en chans att hon tror att jag bara får ut 15 tusen innan heller. Fattar inte varför du hakar upp dig på det.
Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi