Inlägg från: Anonym (Carl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Carl)

Flera trådar om ekonomi i relationer nu

Varför tror vissa att man kan sko sig på andra? Flera aktiva trådar nu om partners som vill betala mindre del av kakan för att den andre har mer pengar/kapital eller av andra orsaker. På FL söker man mer eller mindre mandat av andra för att man ska ha rätt att komma undan ekonomiskt.

Om den ena partnern har mer pengar så är det fint att bjussa lite mer, men att kräva detta som vuxen människa är inte lika vackert enligt mig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Flera trådar om ekonomi i relationer nu
  • Anonym (Carl)
    Anonym (B) skrev 2025-10-05 07:48:49 följande:

Beror på.
    Är det en jämställd relation baserad på kärlek snyltar man inte på varandra.

Men det finns relationer där den ena är rikare och den andra är mer attraktiv...

Då blir det ofta så att den ena snyltar och den andra vet att hen blir dumpad om hen kräver 50 - 50 % uppdelning.

Det köper jag. Det blir tydligast i Hollywood, men förekommer såklart i mindre skala även utanför denna rika krets.
  • Anonym (Carl)
    Anonym (Klasskillnader inom familjen) skrev 2025-10-05 21:12:48 följande:

Varje viktigt framsteg när det gäller jämnställdheten har kvinnor fått strida för. I England dog tom kvinnor. 

Nu stänger många av de ideella kvinnojourerna i Sverige på grund av nya lagar. Dessa ställen har hjälp misshandlade kvinnor i 40-50 år. Så jag funderar på om vi är på väg bakåt istället?

Du får det att låta unikt att kvinnor dog för att kämpa om rättigheter och frihet. Det har män också gjort i alla tider. Inte just för jämställdhet, men många andra rättigheter.
Svar på tråden Flera trådar om ekonomi i relationer nu