Inlägg från: Anonym (Guy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Guy)

Flera trådar om ekonomi i relationer nu

Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-05 16:44:41 följande:
    Så kan det vara, men det är din personliga uppfattning.

Skillnaden är fortfarande att det ena måste göras, det andra inte.

Ideellt engagemang är viktigt men kan väljas bort. Grundläggande hushållssysslor och att ta hand om sina barn kan inte väljas bort. Ett fläckfritt hem kan väljas bort, eller nya snygga gardiner. Men det är inte sådant jag syftar på.
    Beror väl på vilket engagemang vi talar om.

Att vara ledare för sina barn är givetvis en viktig investering. Snarare viktigare än att ha hemmet i top notch.
  • Anonym (Guy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-05 16:53:40 följande:

Ja, det är ju väldigt olika, eller hur.  En del pappor är fantastiska. 

Min kommentar om funktionsnedsatta barn ,vars pappor ofta lämnar familjen, kommer delvis från nör jag engagerade mig i förenIngar och intressegrupper för barn med språkstörning och NPF. Ensamma mammor var väldigt, väldigt vanliga.
    Jag har också ett syskon som är psykiatriker, som säger att i de svåra NPF-familjerna är det mycket ovanligt att familjen lyckas hålla ihop, 

Absolut tror jag att vi får ännu lägre barnafödande framöver. 

Individualismen är ingen bra grund för barnafödande. 

Inte så många verkar ha så stort intresse nuförtiden för att vara med och umgås med barn. Föräldrar tycker att förskolor och lärare skall ta hand om barnen. Förskollärarna tycker istället att barnen går för långa dagar. Lärarna vill absolut inte vara socialarbetare, de vill endast undervisa.

Föräldrar tycker att skolan skall lära barnen grundläggande förmågor, som tex att klippa med sax. Man måste ha missförstått vad det innebär att vara förälder. 

Alla sitter med sina skärmar. 

Barnen bryr sig ingen om. Någon annan skall ta hand om barnen. Någon annan vill inte. Barnen ses som ett jobbigt arbete som ingen vill göra.

Det här är ju inte sant. Dagens föräldrar är fantastiska och visar mycket mer engagemang än föregående generationer.
  • Anonym (Guy)
    EpicF skrev 2025-10-05 19:22:42 följande:
    Varför skulle jämställdhet inte vara viktigt? 

Dessutom har inte jämställdhet något med karriär att göra. Det två olika saker. 

Jag är inte nittiotalet btw. 
    Beror på vad man menar med jämställdhet 

Lika rättigheter är viktigt.
    Lika resultat är oviktigt.
  • Anonym (Guy)
    EpicF skrev 2025-10-05 20:20:53 följande:
    Lika rättigheter är jämställdhet 
    Det har vi haft länge så vad är problemet?
  • Anonym (Guy)
    Anonym (Kaktus) skrev 2025-10-05 18:09:09 följande:
    I min uppväxt hade idrott exakt noll betydelse. Det var inte intressant överhuvudtaget. Och tänk, det blev folk av mig ändå. Varför är livet så extra svårt för vissa killar som inte får leka klankrig? Ni står ändå för 95% av all vandalism i samhället så är det de sista 4% då som vi slipper för att det finns ungdomsidrott?

Min son hade inte heller behov av några halvdana brölfarsor som visade upp sina trötta knäskador på en gräsplan några gånger i veckan. Han tränade kampsport för två normalt avlönade tränare, och det var det.

Jag vill vidare att lagsporten betalar för de poliser och bussar och vandalism som blir av deras primitiva klankrig. Vad kostar det per år?
    En småbarnsfarsa fick en flaska i skallen och dog här ett år- lönt?

När jag själv gick i skolan utmärkte sig fotbollskillarna främst genom att de var tafsande idioter som inte respekterade tjejers kroppar och deras tränare gav dem öl på läger från att vi gick i femte klass. 
    Blir nästan alltid bättre folk av de som växt upp med att utöva lagidrott.
  • Anonym (Guy)
    EpicF skrev 2025-10-05 20:33:11 följande:
    Varför skulle jämställdhet vara ett problem?
    Vi har redan jämställdhet. Så uppenbarligen behöver man inte jobba med jämställdhetsfrågor annat än marginellt i fortsättningen.
  • Anonym (Guy)
    EpicF skrev 2025-10-05 20:59:02 följande:
    Det behövs alltid jobbas med jämställdhetsfrågor. 
    I någon utsträckning ja, för att se till så att man bibehåller lika rättigheter. Fast det är en fråga som inte behöver alls samma resurser längre nu när jämställdhet redan är uppnått.
Svar på tråden Flera trådar om ekonomi i relationer nu