Anonym (Anonym1) skrev 2025-10-05 13:58:33 följande:
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag håller med TS.
En vuxen människa har ansvar för sin ekonomi, i min mening. Sedan kan ju vissa tycka att det inbegriper exv att se till att den andre sätter av till ens pension, om en tjänar mindre.
Men har den ena exv ett låglöneyrke och den andra tjänar betydligt mer så lever man ju egentligen på ngn annan. Svårt att säga ngt annat.
Sedan kan ju en del tycka att det är helt okej. Men man behöver ju ändå ha öppna ögon i det. För skulle exv den ena vilja separera så kan man ju inte förvänta sig att ha samma standard om man inte kan bära kostnaderna. Och finns det inte ngt ansvarsfullt i att man kan bära sina egna kostnader..
Jag tror att det är mångt och mycket en inställningsfråga vad man tycker och hur man lever i par i detta.
Jag skulle själv aldrig vilja känna mig beroende av ngn annan. Och jag vill också förmedla det till mina barn.
Problemet är att det är kvinnorna som tar mer föräldraledighet, mer ansvar för hemmet och går ner i arbetstid för att barnen inte ska behöva vara så många timmar på förskolan. 10,5 timmar är mycket tid för små barn.
Det är när man skaffar barn om man ser ett tydligt avbräck i kvinnornas karrär och löneutveckling.
Dessutom är kvinnodominerade yrken undervärderade i förhållande till mansdominerade yrken, sett till utbildningstid och ansvar.
Jag tror att man får bestämma sig, är man två vuxna som bor under samma tak eller en familj?
Däremot är det bra om båda föräldrar har ett jobb, man ska kunna vara självständig ekonomiskt om det skulle hända något. Men att tjäna exakt samma är ju svårt att uppnå i dagens läge.
Är man gift finns det lag på att man ska leva på samma levnadsstandard.
I de förhållanden där mannen gör väldigt lite hushållsarbete så tror jag inte att han går runt och tänker att han äe beroende av kvinnans arbete. Han är nog bara nöjd med hur det är.