Inlägg från: DenBlivna |Visa alla inlägg
  • DenBlivna

Jag har slutat duscha

Jag duschar ytterst sällan. Det började med en djup depression då blöta ner sig blev jättejobbigt.

Sen efter lång tid och läkning kunde jag uppskatta en dusch igen. Så som det var förr! När jag njöt av en varm dusch och hur ren man kände sig efteråt.

Sen depression igen. Läka och kunna duscha. Sen depression igen. Vilket skräp.

Efter varje depression blir jag sämre och sämre så nu har jag nästan helt slutat duscha.

Jag tvättar underlivet på toaletten med vatten i en flaska.

Under armarna smetar jag in med tvål och torkar bort utan vatten med en handduk. Sen Del. Håret tvättat jag i diskhon. Motvilligt. Mycket torrschampo. 

• Svar på tråden Jag har slutat duscha
  • DenBlivna

Deo ska det stå.

Jag trivs så bra med detta nu så jag planerar inte att börja med dusch igen. 

Ingen klagar  på att jag luktar, inte min man heller och han är extremt känslig mot lukter.

Jag är ren helt enkelt. 

• DenBlivna
    Anonym (Loop) skrev 2025-10-06 22:11:41 följande:

Det låter som att du ändå sköter din hygien och det är ju det viktigaste. Men blir inte huden under armarna väldigt torr? Jag brukar torka bort tvålen med blöt trasa de gånger jag tvättar mig på det viset. 

Har du sökt, och får du, vård för dina depressioner? 

Nä inga problem faktiskt. Jag började göra såhär när jag märkte att det tog bort lukten mycket bättre.

Ja, jag har fått mycket hjälp men inte så mycket hjälper. Har en fantastisk läkare.
  • DenBlivna
    Anonym (Hrm) skrev 2025-10-06 22:12:20 följande:

Men tror du att din man är ärlig angående lukt om du nu har upprepade djupa depressioner. Han kanske bara är taktfull? 

Han säger till om jag luktar illa. Det har jag ju gjort periodvis när jag varit som djupast deprimerad. Vi trippar inte på för varandra 

Alltså jag blir ren så jag luktar inte illa.

Nu när jag hittat mitt sätt kan jag sköta hygienen även när jag är låg.

Kruxet är att "fobin" för att blöta ner hela mig tar så lång tid att komma över så jag har bestämt att fortsätta såhär för det funkar.
  • DenBlivna
    Anonym (MM) skrev 2025-10-07 15:24:08 följande:

Om man är deprimerad så är det ju en del av sjukdomsbilden att negligera sin hygien.

I övrigt tycker jag det är respektlöst mot omgivningen att strunta i att sköta om sig. Det tar inte mer än 5 minuter per dusch och sedan 2-3 minuter att klä på sig rena kläder. 

Du har inte läst mina inlägg. Respektlöst.
  • DenBlivna
    Jesper f skrev 2025-10-07 12:19:08 följande:
    Nej, du är inte ren.... Huden på övriga kroppen behöver OCKSÅ rengöras, även om man inte för den sakens skull måste duscha varje dag. Men varannan brukar vara ganska bra tummregel för de flesta. I allra minsta fall, behöver man göra som i sjukvården, och antingen använda någon form av tvättlapp med ljummet vatten och tvål, eller helt enkelt torka av huden med många tvättservetter så du får bort framförallt bakterier, svett och smuts.

Våra hudbakterier är absolut inte snälla, och de är starka - får du in dem i blodsystemet får du akut blodförgiftning. Därför har du också behov av att tvätta av dem regelbundet, det är för din egen hälsa. 

Förstår fullt att det kan vara svårt vid depression, men det ÄR för ditt eget bästa och för din hälsas skull, inte bara för trevnad och doft - så se till att skaffa något som enkelt kan hjälpa dig, utan att du för den skull absolut måste blöta ned dig, kommer du både känna och må lite bättre - även om det givetvis inte botar din depression. 

Men jättebra att du är i kontakt och under vård av läkare, och hoppas det ska vända för dig snart så du får må bättre!. <3 
    Stämmer inte.
  • DenBlivna
    Anonym (PA) skrev 2025-10-07 12:07:19 följande:

Tycker du att det är jobbigt eller obehagligt så dela upp det och ta rn liten del av kroppen åt gången. Sprid ut det över dagen.

Det är det jag gör 
  • DenBlivna
    Teresse7 skrev 2025-10-07 15:08:54 följande:

Du gör ju som du vill men vore det inte det allra bästa att du övervinner detta så att du kan duscha ? 

Är inget fel med att tvätta sig påmdet sätt du gör istället men tänker rent spontant att det är bättre att läsa problemet med att sikta på att kunna duscha ett par tre gånger i veckan iaf...

Detta funkar bättre så finns ingen anledning att kämpa för nåt annat. Det gör att jag sparar energi att göra andra saker, tex klara av mitt jobb efter lång sjukskrivning. 
  • DenBlivna
    Anonym (Loop) skrev 2025-10-07 08:07:56 följande:

Vad tufft du har det. Men bra med hjälp från läkare. Man får hitta sina sätt att ta sig framåt. 

Tvättar du händerna med vatten och tvål? 

Ja alltid. Tack för omtanke.
  • DenBlivna
    Anonym (Loop) skrev 2025-10-07 08:07:56 följande:

Vad tufft du har det. Men bra med hjälp från läkare. Man får hitta sina sätt att ta sig framåt. 

Tvättar du händerna med vatten och tvål? 

Ja alltid. Tack för omtanke.
Svar på tråden Jag har slutat duscha