• DenBlivna

Jag har slutat duscha

Jag duschar ytterst sällan. Det började med en djup depression då blöta ner sig blev jättejobbigt.

Sen efter lång tid och läkning kunde jag uppskatta en dusch igen. Så som det var förr! När jag njöt av en varm dusch och hur ren man kände sig efteråt.

Sen depression igen. Läka och kunna duscha. Sen depression igen. Vilket skräp.

Efter varje depression blir jag sämre och sämre så nu har jag nästan helt slutat duscha.

Jag tvättar underlivet på toaletten med vatten i en flaska.

Under armarna smetar jag in med tvål och torkar bort utan vatten med en handduk. Sen Del. Håret tvättat jag i diskhon. Motvilligt. Mycket torrschampo. 

• Svar på tråden Jag har slutat duscha
  • DenBlivna
    Anonym (?) skrev 2025-10-07 17:03:56 följande:

Funkar bastu?

Det har jag inte tillgång till. Men annars nej, det blir för omständigt.
  • Anonym (?)

Jag har under senare tid p.g.a arbetslöshet hoppat över hygien ex antal dagar på raken. Jag behöver ju inte träffa någon.
    Man märker inte så mycket själv men - man stinker!!
    Lägger mig i ett varmt bad då och då, en whiskey på badkarskanten och skurar verkligen heeela kroppen.
    Duschar efteråt och badvattnet är ...rätt äckligt men jag är ren.
    Att se hur mycket skit kroppen ger ifrån sig efter kort tid är verkligen en ögon-öppnare

• DenBlivna
    Anonym (?) skrev 2025-10-07 19:10:15 följande:

Jag har under senare tid p.g.a arbetslöshet hoppat över hygien ex antal dagar på raken. Jag behöver ju inte träffa någon.
    Man märker inte så mycket själv men - man stinker!!
    Lägger mig i ett varmt bad då och då, en whiskey på badkarskanten och skurar verkligen heeela kroppen.
    Duschar efteråt och badvattnet är ...rätt äckligt men jag är ren.
    Att se hur mycket skit kroppen ger ifrån sig efter kort tid är verkligen en ögon-öppnare

Jag hoppar inte över min hygien och jag stinker inte. Har både ärliga vänner, man och syster. Och jo, jag känner att jag luktar illa om jag inte tvättar mig.
  • Anonym (Kanske)

Dagens människor har fått dille på hygien. Detta leder till en hel del problem med huden.

Huden är vårs största organ och har en väldigt viktig uppgift att fylla, den ska skydda oss från den annars farliga miljö vi lever i som är fylld av microrganismer och andra patogener.  En helt ren hud är känsligare och skyddet blir sämre.

Visst är det skönt att känns sig ren men med måtta. Man behöver inte duscha varje dag det räcker med någon eller några gånger i veckan.  Jag brukar använda baby servetter under armarna och på andra ställen där jag svettas mest.  

Tidigare hade jag stora problem med torr hud och eksem men detta är nnu helt borta och jag luktar inte illa på något vis, tvärtom tycker min partner att jag har en väldigt sexig doft. 

Så TS behöver inte oroa sig över att hen inte orkar duscha. Ta några baby servetter och torka av dig så är det fixat

• DenBlivna
    Anonym (Kanske) skrev 2025-10-07 20:12:28 följande:

Dagens människor har fått dille på hygien. Detta leder till en hel del problem med huden.

Huden är vårs största organ och har en väldigt viktig uppgift att fylla, den ska skydda oss från den annars farliga miljö vi lever i som är fylld av microrganismer och andra patogener.  En helt ren hud är känsligare och skyddet blir sämre.

Visst är det skönt att känns sig ren men med måtta. Man behöver inte duscha varje dag det räcker med någon eller några gånger i veckan.  Jag brukar använda baby servetter under armarna och på andra ställen där jag svettas mest.  

Tidigare hade jag stora problem med torr hud och eksem men detta är nnu helt borta och jag luktar inte illa på något vis, tvärtom tycker min partner att jag har en väldigt sexig doft. 

Så TS behöver inte oroa sig över att hen inte orkar duscha. Ta några baby servetter och torka av dig så är det fixat

Min hy i ansiktet har faktiskt blivit bättre och klåda på kroppen har försvunnit. Behöver inte smörja mig med något heller. Och som sagt, skulle min man ens antyda att jag luktade illa blir det duschen. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-10-07 20:12:28 följande:

Ja, mycket handlar om måtta.
  • Anonym (M)
    DenBlivna skrev 2025-10-07 16:45:27 följande:
    Detta funkar bättre så finns ingen anledning att kämpa för nåt annat. Det gör att jag sparar energi att göra andra saker, tex klara av mitt jobb efter lång sjukskrivning. 
    Jobbar du hemifrån eller någonstans där du är ensam? 
  • Anonym (Svensson)
    DenBlivna skrev 2025-10-07 20:22:08 följande:
    Min hy i ansiktet har faktiskt blivit bättre och klåda på kroppen har försvunnit. Behöver inte smörja mig med något heller. Och som sagt, skulle min man ens antyda att jag luktade illa blir det duschen. 
    Du menar att du är villig att duscha på direkten om din man antyder något? Det borde han kanske göra oftare, så att du kan ta dig vidare? Vad är det som utlöser depressioneRNA?
  • DenBlivna
    Anonym (M) skrev 2025-10-07 20:36:06 följande:
    Jobbar du hemifrån eller någonstans där du är ensam? 
    Jag jobbar bland massor av folk. Därför tvättar jag mig så jag inte luktar illa.
Svar på tråden Jag har slutat duscha