• DenBlivna

Jag har slutat duscha

Jag duschar ytterst sällan. Det började med en djup depression då blöta ner sig blev jättejobbigt.

Sen efter lång tid och läkning kunde jag uppskatta en dusch igen. Så som det var förr! När jag njöt av en varm dusch och hur ren man kände sig efteråt.

Sen depression igen. Läka och kunna duscha. Sen depression igen. Vilket skräp.

Efter varje depression blir jag sämre och sämre så nu har jag nästan helt slutat duscha.

Jag tvättar underlivet på toaletten med vatten i en flaska.

Under armarna smetar jag in med tvål och torkar bort utan vatten med en handduk. Sen Del. Håret tvättat jag i diskhon. Motvilligt. Mycket torrschampo. 

• Svar på tråden Jag har slutat duscha
  • DenBlivna
    Anonym (Panikångest) skrev 2025-10-08 11:02:06 följande:

Jag vågade knappt gå in i duschen i ett halvår pga panik- och dödsångest. Duschen kändes obehaglig och fick mig att känna att jag hade en "syndig" kropp. Under denna tid försökte jag tvätta mig på andra sätt, så att jag inte behövde ta av alla kläder, även att klä av sig var obehagligt för mig under denna tid.

Efter denna period av stark psykisk ohälsa så började jag istället duscha mer än någonsin, och nu tycker jag det är lika skönt som när jag var yngre.

Vad skönt du mår bättre
  • DenBlivna
    Anonym (MM) skrev 2025-10-08 10:58:37 följande:
    Haha! Snacka om att göra livet komplicerat! 

Varför inte bara ta en dusch på 5 minuter och tvätta dig från huvud till fötter? 
    Gör det du tycker är smidigast och bäst för dig 
  • Anonym (MM)
    DenBlivna skrev 2025-10-08 11:54:14 följande:
    Gör det du tycker är smidigast och bäst för dig 
    Jag dömer dig inte, du är deprimerad och då gör man kanske lite märkliga saker för att ta sig igenom dagarna. Det lät bara lite roligt att det skulle vara enklare att stå med benet i handfatet istället för att bara ställa sig i duschen. Sorry!

Det viktigaste är att du rör dig mot att må bättre. 
  • DenBlivna
    Ezmeraldah skrev 2025-10-08 13:40:34 följande:
    Hur ofta?
    Två gånger om året. Noga till midsommar.
  • Anonym (Loop)
    Anonym (MM) skrev 2025-10-08 13:43:55 följande:
    Jag dömer dig inte, du är deprimerad och då gör man kanske lite märkliga saker för att ta sig igenom dagarna. Det lät bara lite roligt att det skulle vara enklare att stå med benet i handfatet istället för att bara ställa sig i duschen. Sorry!

Det viktigaste är att du rör dig mot att må bättre. 
    Oj. Hm. Jag tvättar också fötterna i handfatet ibland. Har inga psykiska problem utan tycker bara att det är snabbt och enkelt om jag tex gått en promenad i för varma skor eller gått barfota i trädgården. :)
  • Anonym (Bipolär?)
    DenBlivna skrev 2025-10-06 21:54:58 följande:
    Jag har slutat duscha

Jag duschar ytterst sällan. Det började med en djup depression då blöta ner sig blev jättejobbigt.

Sen efter lång tid och läkning kunde jag uppskatta en dusch igen. Så som det var förr! När jag njöt av en varm dusch och hur ren man kände sig efteråt.

Sen depression igen. Läka och kunna duscha. Sen depression igen. Vilket skräp.

Efter varje depression blir jag sämre och sämre så nu har jag nästan helt slutat duscha.

Jag tvättar underlivet på toaletten med vatten i en flaska.

Under armarna smetar jag in med tvål och torkar bort utan vatten med en handduk. Sen Del. Håret tvättat jag i diskhon. Motvilligt. Mycket torrschampo. 

Har du kollat upp om du möjligtvis kan ha bipolärsjukdom, om något, så typ två.
    Är man inte rätt inställd på bra mediciner mår man bara sämre och sämre och vid en djup depression så kan det bli att duschar skippar. Orken finns inte.
    Det gäller i och för sig vanliga depressioner med.
    Det jag reagerade på är hur du beskriver tillvaron. Up and downs.
  • Ezmeraldah
    DenBlivna skrev 2025-10-08 14:36:46 följande:
    Två gånger om året. Noga till midsommar.
    Var allvarlig, tack. Dagligen eller? 
  • DenBlivna
    Ezmeraldah skrev 2025-10-08 16:09:36 följande:
    Var allvarlig, tack. Dagligen eller? 
    Vad skönt det är att det inte är du som bestämmer om jag ska vara allvarligt eller inte. Du får fantisera fritt, jag ger dig min tillåtelse.
  • Ezmeraldah
    DenBlivna skrev 2025-10-08 16:17:10 följande:
    Vad skönt det är att det inte är du som bestämmer om jag ska vara allvarligt eller inte. Du får fantisera fritt, jag ger dig min tillåtelse.
    Vad är syftet med tråden?
Svar på tråden Jag har slutat duscha