Inlägg från: Anonym (Regnbåge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Regnbåge)

BIM november 2025

Hejsan,

Då hoppar även jag in från oktobertråden... har försökt ordentligt sedan juni kan man säga, födde min dotter och ängel sista mars i år (då i vecka 20) Hjärta Börjar bli riktigt tufft faktiskt, speciellt eftersom jag egentligen skulle ha en 2 månaders bebis hemma nu om allt gått som de skulle. Har en kort luteal fas (mellan 10-11 dagar) och förra månaden hade jag även spottings vilket jag aldrig haft tidigare... Har gjort en helt del livsstilsförändringar för att försöka stabilisera mina hormoner men verkar inte funka märkvärt än, vi får se hur det går denna månaden! 

Hoppas på fler pus i november än i oktober! Hjärta

2/11 - Rumpetrollet
    2/11 - Jullan00

3/11 - Tjej90sve
    4/11 - Zozoi
    4/11 Noranora11
    5/11 - Zyprexa
    5/11 - Hoppaspånr1
    6/11 - lavi
    6/11 - Anonym4042
    6/11 - Valentines 
    8/11 - litentott
    10/11 - Eilys
    11/11 - GrynetGry
    14/11 - Vallmo93
    16/11 - Elisand
    18/11 - isa94
    18/11 - Virrpannan
    19/11 - AbbaH
    19/11 - längtar innerligt
    19/11 - Nowthn
    22/11 - En som längtar
    24/11 - Annasandra
    24/11 - Babysheep
    25/11 - Regnbåge
    28/11 - Mioio
  • Anonym (Regnbåge)
    Mioio skrev 2025-10-27 21:50:45 följande:
    Åh, vad tufft det du varit med om, all styrka till dig. Hoppas verkligen på fler plus i november, oktober var snål.

Jag tror att det kan ta ett par cykler innan man märker effekt av livsstilsförändringar på lutealfasen, så ge inte upp. Jag började med ffa kostförändringar i augusti och senaste cykeln var min lutealfas 12 dagar (dessförinnan 9-10). Visserligen med spottings ett par dagar innan men jag tar vad jag får och hoppas bara att det håller i sig. Hoppas att du får märka lite effekter denna omgång.
    Tack Hjärta JA oktober var inte speciellt givmild med plusen! Jag blev gravid i november förra året med min dotter, det skulle betyda att OM jag blev gravid nu så skulle vi har ungefär samma BF igen, vet inte vad jag hade känt för de egentligen... Men håller ändå tummarna såklart 

Åh ja det är klart... Har läst att det tar typ 3 månader, men man är ju så ivrig!! Vad har du gjort för förändringar och har du haft någon kontakt med vården gällande din lutealfas? Jag tycker det är så jobbigt att det är så svårt att få hjälp! Det är som att så fort du nämner att du försöker bli gravid så är det bara ett stort rött KRYSS på dig fram tills att de gått ett år från de att man började försöka? Jag vill ju dock ha hjälp ändå eftersom jag uppenbarligen har obalans i kroppen... Jag har börjat få sjuk PSM och extremt mycket ångest i min lutealfas, spottings i sig ser jag som ett problem (eftersom jag aldrig haft det innan) jag har cokså väldigt ont runt ägglossning med mkt molande värk i flera dagar... Detta borde man ju få hjälp med i vilket fall som helst kan jag tycka Rynkar på näsan
  • Anonym (Regnbåge)
    Mioio skrev 2025-10-29 14:07:32 följande:
    Ja verkligen, sånt som orsakar lidande eller som kan tyda på att något inte står rätt till borde man få hjälp med direkt oavsett om man försöker bli gravid eller inte! Och åh, kan verkligen föreställa mig att det måste kännas väldigt dubbelt just denna månad oavsett plus eller minus Hjärta
    Jag har inte kontaktat vården angående lutealfasen. Jag hade tänkt göra det efter denna mens men har avvaktat nu eftersom den plötsligt var längre. Om den går tillbaka till tidigare längd denna cykel eller om jag fortsätter ha tidig/långdragen spotting så kommer jag nog göra det nästa månad.
    Jag vet! Man vill ju ha resultat nu NU! Jag har främst förändrat kosten för att få i mig mer vitamin B6, D-vitamin och C-vitamin. Slutat med kaffe helt. Jag vill helst inte ta massa tillskott utan kontakt med vården men började med omega-3 förra cykeln eftersom jag är vegetarian. Och tar ju folsyra. Men mycket fokus på B6 i kosten (banan, potatis, mycket nötter och frön dagligen)! Har bett ChatGPT räkna på mängder haha, siktar på att ligga i alla fall på 150% av rek intag så gott det går. 
    I övrigt provar jag olika metoder för stresshantering (typ andningsövningar, mikropauser, kroppsscanning) eftersom jag ofta är ganska stressad på jobbet. Vet inte om jag märker nån större stressminskning, men nån nytta gör det säkert.
    Jag har läst i en del trådar att folk tar tillskott med stora mängder B6 vilket i vissa studier verkar ha bra effekt på lutealfasdefekt, men jag tycker det känns dumt att göra det utan kontakt med vården om det är något annat som orsakar det, så testar light-varianten själv först! Vad har du själv gjort?
    Okej men det är typ samma som jag då, har också slutat med kaffe helt och treo, jobbar mycket med stresshantering (går kbt) och har ändrat min tränings rutin så jag inte kör lika mycket Hög intensiv träning utan med yoga och pilates liknande pass och akupunktur. Sen har jag nog gått lita crazy på vitaminerna hehe... 
    kör holistic fertil femme, d vitamin, magnesium, folsyra (har det på recept då min dotter hade ett diskbråck) och har även börjat med ashwagandha nu som ska bidra till minskade stresshormoner. Bra eller dåligt med alla vitaminer vet jag inte, jag hoppas inte att ett eventuellt överskott skulle kunna påverka fertiliteten negativt iaf Hjärta Här läst och lyssnat mycket på womensync för att få lite mer förståelse iaf - här är tillexempel ett inlägg Kort lutealfas? Så förlänger du den! ? Womensync
  • Anonym (Regnbåge)

Jag blir SÅ besviken på denna månaden, vad händer!? Rynkar på näsan
    Det är så många minus... Och min känsla är inte speciellt bra den heller...
    Har bim på Tisdag men temperaturen har inte gått upp ordentligt denna månaden tycker jag... Och hade inga direkt ägglossnings kramper som jag brukar ha heller 
    Jag hoppas verkligen att det blir måna julklappar i december!! Hjärta

• Anonym (Regnbåge)

Usch nu börjar jag närma mig BIM... Känner mig redan helt inställd på negativt test... Mensen är beräknad att komma på onsdag (ser att jag lagt in för tidigt datum i listan), dock skulle det inte förvåna mig om den kommer redan imorgon då jag brukar ha 10-11 dagars luteal fas och inte 12... 

Denna cykeln har faktiskt varit lite annorlunda än mina andra - dock inget som får mig att misstänka graviditet (har trott mer på det andra månader), däremot så tänker jag att det kanske kan vara kosttillskotten som hjälpt? Eftersom vi gillar att analysera allt i denna gruppen så tänker jag att jag delar lite

Jag äter nu följande kosttillskott
    Holistic femme fertil+ (innehåller lite allt möjligt som är bra för fertiliteten)
    Magnesium
    D vitamin 
    Folsyra (på recept) 
    och senaste tillskottet ashwagandha

Jag har denna månaden knappt haft någon molande värk - bara lite kring ägglossning. Jag brukar vanligtvis kunna känna av kramper till och från hela den luteala fasen. Inga spottings (brukar inte ha det men hade förra månaden), men främst så har ångesten inte varit lika påtaglig denna månaden och har inte haft problem med ''vallningar'' - kan känna mig, yr, febrig och ont i huvudet nära mens 

Så en väldigt lugn månad vilket känns skönt... tar detta som ett tecken på att kroppen kanske håller på att stabilisera sig? Nu ska jag även beställa hem inositol till nästa cykel tänkte jag! Läst att någon mer i gruppen kört på det?? Vad tycker ni?  

• Anonym (Regnbåge)
    Rumpetrollet skrev 2025-11-25 19:37:01 följande:

Jag hade egentligen tänkt testa imorgon, men kände bara att jag måste testa idag, trots att jag trodde att det skulle vara negativt. Men det var det inte!!! Jag är gravid 🥹 4 försöket sen den senaste graviditeten som vi var tvungna att avbryta i andra trimestern.
    Det är med väldigt blandade känslor jag ser på stickan. Jag känner mig glad men slås samtidigt av en stor bävan inför de kommande tre månaderna. Ska det vara 4:e gången gillt den här gången?
    De andra gångerna har vi fått negativa beskedet vid KUB och det är ju så väääldigt långt dit. Det kommer bli tuffa månader om vi ens kommer så långt. Men men, just nu är jag gravid i alla fall. Så jag ska försöka glädjas åt det! ☺️❤️

Men gud vad underbart!!! 🥹👏🏼♥️ stort grattis!! 🌈 ♥️
  • Anonym (Regnbåge)
    Rumpetrollet skrev 2025-11-25 19:37:01 följande:

Jag hade egentligen tänkt testa imorgon, men kände bara att jag måste testa idag, trots att jag trodde att det skulle vara negativt. Men det var det inte!!! Jag är gravid 🥹 4 försöket sen den senaste graviditeten som vi var tvungna att avbryta i andra trimestern.
    Det är med väldigt blandade känslor jag ser på stickan. Jag känner mig glad men slås samtidigt av en stor bävan inför de kommande tre månaderna. Ska det vara 4:e gången gillt den här gången?
    De andra gångerna har vi fått negativa beskedet vid KUB och det är ju så väääldigt långt dit. Det kommer bli tuffa månader om vi ens kommer så långt. Men men, just nu är jag gravid i alla fall. Så jag ska försöka glädjas åt det! ☺️❤️

Har du haft några symtom? HjärtaHjärta
  • Anonym (Regnbåge)
    Rumpetrollet skrev 2025-11-26 09:51:52 följande:
    Nej det har jag inte direkt. Tycker att det stuckit till lite i ljumskarna ibland, men det kan lika gärna vara nåt annat. Sov sjukt dåligt i natt men det har nog mer med alla tankar som kom efter testet igår än med själv det fysiska i graviditeten. Men min erfarenhet från tidigare graviditeter är att jag brukar börja känna symptom om ca en vecka från nu, framför allt då kissnödig och ömma bröst först. 
    Men gud vad spännande! Så roligt att det var positivt fast att du inte förväntade dig det! Hjärta Hoppas du får fint stöd av vården nu med besök, samtal mm med tanke på ditt senaste avbrytande! Jag gjorde själv ett avbrytande i vecka 20 i mars i år och kan bara tänka mig de blandade känslorna man kommer drabbas av när man väl ser det där pluset som man så gärna vill ha Hjärta Men som du så fint skrev får du just nu, bara njuta av vetskapen att du är gravid och det är helt fantastiskt! Det finns även en grupp på FB  för kvinnor som blivit gravida efter en sent avbruten graviditet - där kan man bolla känslor och tankar som man ställs inför med andra som gått igenom samma sak!
  • Anonym (Regnbåge)

Jag vågar inte tro att det är sant!! 😭🌈♥️

Svar på tråden BIM november 2025