Mioio skrev 2025-10-29 14:07:32 följande:
Ja verkligen, sånt som orsakar lidande eller som kan tyda på att något inte står rätt till borde man få hjälp med direkt oavsett om man försöker bli gravid eller inte! Och åh, kan verkligen föreställa mig att det måste kännas väldigt dubbelt just denna månad oavsett plus eller minus

Jag har inte kontaktat vården angående lutealfasen. Jag hade tänkt göra det efter denna mens men har avvaktat nu eftersom den plötsligt var längre. Om den går tillbaka till tidigare längd denna cykel eller om jag fortsätter ha tidig/långdragen spotting så kommer jag nog göra det nästa månad.
Jag vet! Man vill ju ha resultat nu NU! Jag har främst förändrat kosten för att få i mig mer vitamin B6, D-vitamin och C-vitamin. Slutat med kaffe helt. Jag vill helst inte ta massa tillskott utan kontakt med vården men började med omega-3 förra cykeln eftersom jag är vegetarian. Och tar ju folsyra. Men mycket fokus på B6 i kosten (banan, potatis, mycket nötter och frön dagligen)! Har bett ChatGPT räkna på mängder haha, siktar på att ligga i alla fall på 150% av rek intag så gott det går.
I övrigt provar jag olika metoder för stresshantering (typ andningsövningar, mikropauser, kroppsscanning) eftersom jag ofta är ganska stressad på jobbet. Vet inte om jag märker nån större stressminskning, men nån nytta gör det säkert.
Jag har läst i en del trådar att folk tar tillskott med stora mängder B6 vilket i vissa studier verkar ha bra effekt på lutealfasdefekt, men jag tycker det känns dumt att göra det utan kontakt med vården om det är något annat som orsakar det, så testar light-varianten själv först! Vad har du själv gjort?
Okej men det är typ samma som jag då, har också slutat med kaffe helt och treo, jobbar mycket med stresshantering (går kbt) och har ändrat min tränings rutin så jag inte kör lika mycket Hög intensiv träning utan med yoga och pilates liknande pass och akupunktur. Sen har jag nog gått lita crazy på vitaminerna hehe...
kör holistic fertil femme, d vitamin, magnesium, folsyra (har det på recept då min dotter hade ett diskbråck) och har även börjat med ashwagandha nu som ska bidra till minskade stresshormoner. Bra eller dåligt med alla vitaminer vet jag inte, jag hoppas inte att ett eventuellt överskott skulle kunna påverka fertiliteten negativt iaf

Här läst och lyssnat mycket på womensync för att få lite mer förståelse iaf - här är tillexempel ett inlägg
Kort lutealfas? Så förlänger du den! ? Womensync