Hur göra med kvällsfikat när barnet vägrar äta middag?
Har en 2,5-åring som alltid har varit ganska dålig på att äta mat överlag, men just nu är han inne i en period där han ofta vägrar äta middag och trycker undan tallriken efter typ en tugga. Hur gör man med kvällsfikat i såna situationer? Jag och min man är lite oense där.. Han tycker att han absolut inte ska få äta det han tycker är gott senare (oftast naturell yoghurt med müsli eller en macka) och kompensera upp för middagen, att han måste lära sig att äta sig mätt på huvudmålen. Ber sonen om kvällsfika så säger min man nej och förklarar att han inte får något kvällfika om han inte äter mat. Jag tycker inte att vi ska ?straffa? honom med att han inte får äta ett mål om han inte vill äta middag. Men jag är kluven för jag vill ju inte heller att han struntar i att äta middag för att han vet att det kommer något godare sen.
Ofta äter han dessutom dåligt med lunch på förskolan så jag får så dåligt samvete att han lägger sig hungrig. Å andra sidan skulle han väl äta middagen om han var hungrig. Vi äter oftast middag runt 17-17.30 och han lägger sig vid 19, så det blir ju ganska tätt mellan målen.