Hur göra med kvällsfikat när barnet vägrar äta middag?
Har ett barn som är på gränsen till arfid/selektivt ätande som alltid varit sparsmakad i maten.
Frågor jag ställer mig är vad är det för typ av mat nu serverar? Observera - inget klagomål på er mat egentligen.
Utgår jag från mitt barn så gillar hen inte mat som är geggig/ihopbland. Lasange går fetbort men spagetti med köttfärssås brevid är favoriten. Soppa med bitar i (tänk kött-/grönsakssoppa) funkar inte, däremot mixade soppor är helt okej. Hen föredrar att man kan ta saker separat framför att någon har blandat. Plockmat är favoritmat - allt i separata skålar. Då äts det bättre, men det är mer när vi lyxar till det... (fast det är ju inget lyxmat utan mat som hen äter då som köttbullar, morotsstavar, kyckling osv).
Hen kan äta 2 tuggor på nåt hen inte gillar och säga att hen är mätt. Skulle vi servera det en gång till skulle det inte ätas alls. Så vi har gjort olika, ibland extra macka eller en frukt, ibland inget. Man får gå lite på känn hur humöret ligger den dagen. Vet man att det inte ätits i skolan får man fylla ut helt enkelt eller planera någon av favoriterna till middag hemma.