• Anonym (Fundera)

Sambo och fundering

Hej,
    jag tänkte ställa en fråga som jag vill ha några att bolla med.

det är så att min sambo är bjuden till en fest, eller kanske mer ett slags firande av en specifik person med massa andra.

det som gnager i mig är att den här personen och väldigt många personer som ska vara där utsatte mig under en väldigt lång tid för helt sinnessjuka saker. I början ville inte min sambo tro det eftersom han såg upp till dessa personer väldigt mycket, men det dröjde inte länge innan poletten ramlade ner och han kunde se hur de egentligen var.

han umgicks med dessa personer ibland när vi först träffades för några år sedan, men slutade eftersom han tyckte de var så falska. Nu är han dock inbjuden till den här festen och jag får mest en klump i magen att han ska umgås med personer som sårad, nervärderat och betett sig väldigt illa emot mig.

hur skulle ni hantera en sånt här dilemma? Bryr ni er inte eller gör ni det?
  • Svar på tråden Sambo och fundering
  • Tecum

Tycker han gör fel och du har rätt att reagera. Är han beroende av dem yrkesmässigt eller ekonomiskt då han ser det som nödvändigt att gå? Eller har de ändrat stil och bett om ursäkt?

Hur som helst, du överreagerar inte. Låt honom gå men var tydlig med att du ogillar det, som en markering.

• Anonym (Påminnelse)

Påminner om min så kallade bästa kompis för längesen.  Vi var ca 25 år. Jag hade en sambo som inte alls var snäll mot mig, han var otrogen och skyllde på mig och sa en massa elaka saker till mig mm. 

Jag sökte stöd hos henne när jag fick reda på en långvarig otrohetsaffär. Hon sa jaha ok men om det tar slut mellan er så kommer jag fortsätta vara kompis med honom för han har inte gjort mig något.

schysst kompis? 

• Anonym (Fundera)
    Tecum skrev 2025-10-09 16:32:24 följande:

Tycker han gör fel och du har rätt att reagera. Är han beroende av dem yrkesmässigt eller ekonomiskt då han ser det som nödvändigt att gå? Eller har de ändrat stil och bett om ursäkt?

Hur som helst, du överreagerar inte. Låt honom gå men var tydlig med att du ogillar det, som en markering.

Nej inga bransch förbindelser eller ekonomi inblandat. Nej de har inte bett om ursäkt utan mer försökt släta över det som hänt med att vara övertrevlig när vi stöter på varandra. 
  • Anonym (Erfaren_man)

Förklara för honom att du inte tänker försöka hindra honom att gå, men att det kraftigt kommer påverka din fortsatta respekt för honom och få dig att fundera över ifall han verkligen är en sådan typ av man som du vill leva med. 

• Anonym (Fundera)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-10-10 12:30:25 följande:

Förklara för honom att du inte tänker försöka hindra honom att gå, men att det kraftigt kommer påverka din fortsatta respekt för honom och få dig att fundera över ifall han verkligen är en sådan typ av man som du vill leva med. 

Tack,
    han nämnde festen idag och sa att han lagt in den i våran gemensamma kalender. Jag frågade om han på riktigt trodde att jag skulle gå?? Men fick inget svar och jag var tvunget att gå till jobbet.
  • Anonym (S)

Är han helt jävla desperat efter "vänner" eller vad är det frågan om?

• Anonym (Fundera)
    Anonym (S) skrev 2025-10-25 23:51:35 följande:

Är han helt jävla desperat efter "vänner" eller vad är det frågan om?

Kanske mer desperat efter bekräftelse skulle jag säga..vi pratade igår och han sa att han inte kunde förstå att det är var en stor grej för mig. Samtidigt som han bedyrade över hur dåligt de behandlat mig. Dubbla signaler alltså.
  • Anonym (Risk att dras in igen)
    Anonym (Fundera) skrev 2025-10-09 15:57:11 följande:
    Han anser att de är bra att upprätthålla den här sociala fasaden till andra. Så man inte hamnar på deras negativa lista..

Alltsa, ar han radd att de ska borja snacka skit om honom om han inte gar dit? Ar det som tuffa ganget i skolan, att om man inte haller sig god med dem sa blir man mobbad och utfryst? Bor ni i en liten by dar ni kommer att stota pa dessa personer titt som tatt i olika sammanhnag, sa att man maste halla en falsk fasad infor dem for att overleva socialt och som du skriver "inte hamna pa deras negativa lista"? Vad kommer det att fa for konsekvenser om han sager att han har andra ataganden just det datumet (familjegrej, weekendresa, planerad jobbgrej eller annan vattentat alibi som inte borde ifragasattas)? Eller har han redan tackat ja, sa att det blir svarare att smidigt dra sig ur? Vill han kanske innerst inne ga och saknar deras umgange? Gar han dit och festar sa kommer ju kontakten att upptas igen, sa att det blir annu svarare att annu en gang distansera sig fran just det umganget. Det blir kanske inte bara den kvallen, utan de kommer kanske att ringa och hora av sig till honom igen, for det var ju sa kul sist. Undrar om han har tankt pa det?  

• Anonym (Fundera)
    Anonym (Risk att dras in igen) skrev 2025-10-27 17:32:25 följande:

Alltsa, ar han radd att de ska borja snacka skit om honom om han inte gar dit? Ar det som tuffa ganget i skolan, att om man inte haller sig god med dem sa blir man mobbad och utfryst? Bor ni i en liten by dar ni kommer att stota pa dessa personer titt som tatt i olika sammanhnag, sa att man maste halla en falsk fasad infor dem for att overleva socialt och som du skriver "inte hamna pa deras negativa lista"? Vad kommer det att fa for konsekvenser om han sager att han har andra ataganden just det datumet (familjegrej, weekendresa, planerad jobbgrej eller annan vattentat alibi som inte borde ifragasattas)? Eller har han redan tackat ja, sa att det blir svarare att smidigt dra sig ur? Vill han kanske innerst inne ga och saknar deras umgange? Gar han dit och festar sa kommer ju kontakten att upptas igen, sa att det blir annu svarare att annu en gang distansera sig fran just det umganget. Det blir kanske inte bara den kvallen, utan de kommer kanske att ringa och hora av sig till honom igen, for det var ju sa kul sist. Undrar om han har tankt pa det?  

Nej vi bor i mellanstor stad. Så risken finns ju såklart men har inte hänt hittills. vi rör oss inte i samma kretsar. 

men han har nog inte tänkt på att det kan rulla ut i mer kontakt. Tänka långsiktigt är nog inte hans starkaste förmåga.

jag vet som sagt inte om han ska gå än..han säger ingenting och jag vill inte ens röra vid dessa människor vid namn.

men rätt bra jämförelse med skolan, det är precis så. Att dessa framgångsrika skitstövlarna vill man bara omge sig omkring?

• Anonym (Fundera)

Han gick. Han sa att han lovat att komma och kunde inte i det här skedet säga nej.

eller som han sa: jag kan inte ringa och säga nej bara för att göra dig nöjd.

känner mig väldigt sårad och rätt förminskad i situationen att han ens sa så? Precis som det handlade om att göra mig nöjd eller inte..

Svar på tråden Sambo och fundering