• Anonym (Fundera)

Sambo och fundering

Hej,
    jag tänkte ställa en fråga som jag vill ha några att bolla med.

det är så att min sambo är bjuden till en fest, eller kanske mer ett slags firande av en specifik person med massa andra.

det som gnager i mig är att den här personen och väldigt många personer som ska vara där utsatte mig under en väldigt lång tid för helt sinnessjuka saker. I början ville inte min sambo tro det eftersom han såg upp till dessa personer väldigt mycket, men det dröjde inte länge innan poletten ramlade ner och han kunde se hur de egentligen var.

han umgicks med dessa personer ibland när vi först träffades för några år sedan, men slutade eftersom han tyckte de var så falska. Nu är han dock inbjuden till den här festen och jag får mest en klump i magen att han ska umgås med personer som sårad, nervärderat och betett sig väldigt illa emot mig.

hur skulle ni hantera en sånt här dilemma? Bryr ni er inte eller gör ni det?
  • Svar på tråden Sambo och fundering
  • Anonym (Varför då?)

Varför i hela världen vill han frivilligt umgås med människor som behandlat hans sambo illa?

• EpicF
    Anonym (Varför då?) skrev 2025-10-08 21:24:21 följande:

Varför i hela världen vill han frivilligt umgås med människor som behandlat hans sambo illa?

Det undrar jag också. 
  • Anonym (Fundera)
    Yllop skrev 2025-10-09 13:03:58 följande:

Är det släktingar till din sambo?

Nej det är inga släktingar. 
  • Queen81

Varför vill han gå på en fest med folk han tycker är falska och som gjort hans sambo illa?! Kan verkligen inte förstå och hade blivit väldigt sårad i ditt ställe.

• Anonym (Fundera)
    Anonym (Varför då?) skrev 2025-10-08 21:24:21 följande:

Han anser att de är bra att upprätthålla den här sociala fasaden till andra. Så man inte hamnar på deras negativa lista..

jag har blivit tillfrågad om jag vill följa med, men de kändes mer som ett hån och förnedran. Självklart vill jag inte tillbaka till det umgänget. 
  • Anonym (Fundera)
    Queen81 skrev 2025-10-09 15:57:10 följande:

Varför vill han gå på en fest med folk han tycker är falska och som gjort hans sambo illa?! Kan verkligen inte förstå och hade blivit väldigt sårad i ditt ställe.

Ja det är väl det jag vill höra, om jag bara överanslyserar och är galen. Nu sitter vi i en situation där han tolkar det som jag har förbjudit honom. Vilket jag inte har. Han menar på att den här personen som ska firas inte varit mest drivande i att göra mig illa. Och det ligger väl en förskönad sanning i det. Men den här personen visste exakt vad som pågick men ingrep aldrig. 

jag försöker få honom att förstå hur han hade upplevt situationen om de var omvänt, men jag når inte fram där. Utan min sambo skjuter bort samtalet då.

• Anonym (Lie)
    Anonym (Fundera) skrev 2025-10-08 20:55:25 följande:
    Sambo och fundering Hej,
    jag tänkte ställa en fråga som jag vill ha några att bolla med.

det är så att min sambo är bjuden till en fest, eller kanske mer ett slags firande av en specifik person med massa andra.

det som gnager i mig är att den här personen och väldigt många personer som ska vara där utsatte mig under en väldigt lång tid för helt sinnessjuka saker. I början ville inte min sambo tro det eftersom han såg upp till dessa personer väldigt mycket, men det dröjde inte länge innan poletten ramlade ner och han kunde se hur de egentligen var.

han umgicks med dessa personer ibland när vi först träffades för några år sedan, men slutade eftersom han tyckte de var så falska. Nu är han dock inbjuden till den här festen och jag får mest en klump i magen att han ska umgås med personer som sårad, nervärderat och betett sig väldigt illa emot mig.

hur skulle ni hantera en sånt här dilemma? Bryr ni er inte eller gör ni det?
    Konstigt att han går dit.

Finns det problem i ert förhållande som gör att han kanske undrar om ni ska vara tillsammans i framtiden?
  • Anonym (Lie)

Helt rätt från din sida. Klargör att du inte förbjuder honom att gå.

• Anonym (Fundera)
    Anonym (Lie) skrev 2025-10-09 16:14:40 följande:
    Konstigt att han går dit.

Finns det problem i ert förhållande som gör att han kanske undrar om ni ska vara tillsammans i framtiden?
    Nej det tycker jag inte. Vi har fått en bättre relation sen jag tog mig i från det där umgänget. Han fick vara väldigt stöttande den tiden, så han var väldigt involverad i situationen. Även om jag mådde dåligt under den tiden så är vi och jag på en väldigt bra plats i livet idag.

dock så verkar det vara så viktigt för honom att hålla fasaden utåt? prestige kanske? 
Svar på tråden Sambo och fundering