Inlägg från: Anonym (Varit diagnostiserad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varit diagnostiserad)

Hypomani?

Nej, det är inte en hypomani i medicinsk bemärkelse. Jag är som dig och har haft diagnosen bipolär typ 2 inte ens psykiatriker kan skilja på min uppvarvning och hypomani om de träffar mig precis just när jag är uppvarvad. 

Riktig hypomani måste hålla i sig i flera dagar, du ska ha minskat sömnbehov, minskad hunger och episoden måste få någon form av negativ konsekvens som att man kraschar efteråt. De flesta är inte medvetna om att de befinner sig i en hypomani när de är mitt uppe i det. 

Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-09 14:22:37 följande:
    Det enda som stämmer av det där är att episoden måste hålla i sig i flera dagar. Man måste inte ha minskat sömnbehov, hunger mm. Hypomanier kan se olika ut. 
    Visst kan hypomanier se olika ut men det finns diagnoskriterier som måste uppfyllas. 
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-10 06:29:44 följande:
    Ja, finns bra info om diagnoskriterier en googling bort. Där ser man att minst 3 måste vara uppfyllda, alltså inget måste med lite sömn eller dålig aptit. 

Om du inte har minskat sömnbehov skulle jag ifrågasätta diagnosen det är vanligt att tjejer fel diagnostiseras.
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-10 06:34:24 följande:
    Men jag var kanske otydlig. Vad jag säger inte stämmer är vad man måste och ska. Jag har varit rejält uppe i det blå men sovit på natten i flera hypomanier.
    Sova kan man göra men man sover inte 8 timmar per natt när man är inne i en hypomani. 
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-11 12:29:34 följande:
    Du får tro vad du vill men man måste inte sova mindre i hypomani. Man kan ha flera andra starka symtom. 
    Men då så. Hypomani kan vara lite vad som helst. Vi är nog alla lite bipolära och hypomaniska egentligen. 
Svar på tråden Hypomani?