• Anonym (D)

Hypomani?

Ibland är det som om jag blir väldigt speedad och på strålande humör. Jag pratar fortare, skämtar och blir effektiv i det jag sysslar med. 

Det är en rätt behaglig känsla även om det känns som ett inre driv som jag inte riktigt kan hejda. Jag måste medvetet stanna upp och ta några djupa andetag för att inte snacka ihjäl folk ha ha. 

Vi har bipolaritet i släkten. Min farmor (som jag är väldigt lik på flera sätt) hade diagnosen manodepressiv som det hette då och min far uppvisade precis samma mönster även om han vägrade gå till psykolog. 

Själv kan jag inte se några tydlig episoder av hypomani varvat med depressioner. Jag har haft tre tunga depressioner i livet (jag är medelålders nu) men de var alla triggade av traumatiska yttre händelser. 

Under en av depressionerna fick jag SSRI och jag blev extremt speedad då. Psykiatrikern avbröt behandlingen eftersom han menade att medicinen hade triggat någon form av mani. 

Det jag tycker är märkligt är att de här tillfällena när jag blir speedad bara håller i sig en dag eller kortare stunder. Jag minns bara ett tillfälle när det höll i sig under en längre period. 

Jag gör inga omdömeslösa saker så jag har ändå lite självkontroll när det händer men jag måste som jag skrev aktivt försöka lugna ner mig. Det händer att det blir obehagligt när det bara snurrar på och då drar jag mig undan. 

På ett sätt önskar jag att jag kunde må så oftare. Jag har full respekt för det lidande som mani kan innebära men jag mår ju bara toppen och tycker att jag är så himla bra, vilket jag verkligen aldrig tycker annars utan kämpar med stora självtvivel.

Jag kan tillägga att jag tar Brintellix pga depression sedan en längre tid tillbaka men jag tror inte att den medicinen triggar mani. 

Skulle det jag beskriver kunna vara hypomani? 

• Svar på tråden Hypomani?
  • Anonym (Bipolär)

Per definition så ska tillståndet vara i minst 4 dagar. 

• Anonym (D)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-09 12:13:18 följande:

Per definition så ska tillståndet vara i minst 4 dagar. 

Ok, då får jag försöka tajma nästa gång det händer. Jag har inte kartlagt det medvetet tidigare. 
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (D) skrev 2025-10-09 12:16:46 följande:
    Ok, då får jag försöka tajma nästa gång det händer. Jag har inte kartlagt det medvetet tidigare. 
    Det finns enkla appar för det där man bara klickar på en smiley. 

På din beskrivning så känner jag inte riktigt igen mig. Jag gör omdömeslösa saker hypomani som jag ångrar efteråt. Du verkar inte heller ha två poler med depresdion och uppåtperiod. Man kan ha bättre självförtroende och energi i perioder utan att det är sjukligt.
  • Anonym (J)

Kunde vart jag som skrev detta. På pricken. 

jag har däremot adhd och jag tror att när man blir exalterad av nånting uppslukas man av det. Om så bara för nån dag. Kan vara att man blir extra glad för nåt eller hamnar i en situation där mAn kommer igång på det där viset.  Säkert spelar hormonerna in med. Sist var på jobbet då jag pratade med en tjej jag gillar, kollega. 

jag kunde inte få nån hejd på mig. jag blir sådär speedad och uppåt. Sen håller det i sig en dag. Annars kan jag vara vanlig eller t.o.m. dra mig undan folk. 
    har faktiskt också undrat om jag kan vara bipolär. fast en väldigt väldigt mild variant. 

jag blir aldrig deppad t.ex.  men Det kanske är för dessa stunder håller i sig så kort tid? 

i skrivande stund känner jag med lite sådan. Jag är uppåt, glad. Pratar fort. Fast jag egentligen är trött efter ett nattpass. Svårt att sova. Ska ut och dansa i morgon med sambon och ser så mkt fram emot det 

• Anonym (Varit diagnostiserad)

Nej, det är inte en hypomani i medicinsk bemärkelse. Jag är som dig och har haft diagnosen bipolär typ 2 inte ens psykiatriker kan skilja på min uppvarvning och hypomani om de träffar mig precis just när jag är uppvarvad. 

Riktig hypomani måste hålla i sig i flera dagar, du ska ha minskat sömnbehov, minskad hunger och episoden måste få någon form av negativ konsekvens som att man kraschar efteråt. De flesta är inte medvetna om att de befinner sig i en hypomani när de är mitt uppe i det. 

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (Varit diagnostiserad) skrev 2025-10-09 14:13:23 följande:

Nej, det är inte en hypomani i medicinsk bemärkelse. Jag är som dig och har haft diagnosen bipolär typ 2 inte ens psykiatriker kan skilja på min uppvarvning och hypomani om de träffar mig precis just när jag är uppvarvad. 

Riktig hypomani måste hålla i sig i flera dagar, du ska ha minskat sömnbehov, minskad hunger och episoden måste få någon form av negativ konsekvens som att man kraschar efteråt. De flesta är inte medvetna om att de befinner sig i en hypomani när de är mitt uppe i det. 

Det enda som stämmer av det där är att episoden måste hålla i sig i flera dagar. Man måste inte ha minskat sömnbehov, hunger mm. Hypomanier kan se olika ut. 
  • Anonym (D)

Ja, jag kanske bara är sådan. Fast jag känner en tydlig skillnad på när jag bara är allmänt uppåt och det här tillståndet. 

Jag hade en längre period när jag var så där speedad och jag är rätt säker på att jag inte fick min anställning förlängd eftersom chefen uppfattade mig som oseriös. Det har aldrig hänt mig på något annat jobb. Jag är vanligtvis väldigt seriös. 

Under den perioden inledde jag också en relation med en man på jobbet som hade en sambo (hemskt) och fick en kick av att hångla med honom där vi kunde bli upptäckta. Det är totalt olikt mig annars. Jag är en diskret person med moral så jag kände inte igen mig själv då. 

Under den perioden sov jag väldigt lite men var ändå pigg och speedad. 

När jag fick SSRI så spårade jag ur helt. Minns att jag sprang nedför gatan och låtsades att jag flög och gjorde ett spektakel av mig på fester när jag skämtade oavbrutet och dansade omkring. Jag var ung då så mina vänner tyckte mest att det var kul men de undrade vad som hade hänt med mig för jag var inte mig själv. Jag var rastlös, pratade i 180 och höll på med en massa pranks 

När jag berättade det för psykiatrikern så avslutade han behandlingen som sagt. Då kraschade jag helt och hamnade på intensiven efter ett självmordsförsök. 

Det är svårt för mig att se tydliga episoder av någonting eftersom jag har varit med om flera trauman och har diagnosen PTSD. 

Jag vet inte vad som är normalt längre. Att må dåligt och känna mig värdelös känns som ett normaltillstånd för mig. 

Jag har ju psykiska problem men vet inte vad som är vad. 

Senaste gången jag var så där speedad deppade jag ihop efteråt och då blev det väldigt mörkt några dagar. 

Men som sagt, jag kanske bara är så här. Anledningen till att jag funderar i de banorna är ju att jag känner igen mig i min farmor och att psykiatrikern tog upp bipolaritet med mig. Det är också därför jag inte har fått SSRI någon mer gång när jag har deppat ihop utan andra alternativ. 

• Anonym (sambo)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-09 14:22:37 följande:
    Det enda som stämmer av det där är att episoden måste hålla i sig i flera dagar. Man måste inte ha minskat sömnbehov, hunger mm. Hypomanier kan se olika ut. 
    Min sambo kan ha hypo/manier i mindre än några dagar. Några timmar ibland. Med rapid cycling kan man ha kort, och det är många som vittnar om det. Som någon sa "The dsm is a guide, not an exact sciene."

Dock följs det alltid av en depressiv period på ett par dagar..
  • Anonym (Varit diagnostiserad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-09 14:22:37 följande:
    Visst kan hypomanier se olika ut men det finns diagnoskriterier som måste uppfyllas. 
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (Varit diagnostiserad) skrev 2025-10-10 00:18:38 följande:
    Visst kan hypomanier se olika ut men det finns diagnoskriterier som måste uppfyllas. 
    Ja, finns bra info om diagnoskriterier en googling bort. Där ser man att minst 3 måste vara uppfyllda, alltså inget måste med lite sömn eller dålig aptit. 
Svar på tråden Hypomani?