• Anonym (D)

Hypomani?

Ibland är det som om jag blir väldigt speedad och på strålande humör. Jag pratar fortare, skämtar och blir effektiv i det jag sysslar med. 

Det är en rätt behaglig känsla även om det känns som ett inre driv som jag inte riktigt kan hejda. Jag måste medvetet stanna upp och ta några djupa andetag för att inte snacka ihjäl folk ha ha. 

Vi har bipolaritet i släkten. Min farmor (som jag är väldigt lik på flera sätt) hade diagnosen manodepressiv som det hette då och min far uppvisade precis samma mönster även om han vägrade gå till psykolog. 

Själv kan jag inte se några tydlig episoder av hypomani varvat med depressioner. Jag har haft tre tunga depressioner i livet (jag är medelålders nu) men de var alla triggade av traumatiska yttre händelser. 

Under en av depressionerna fick jag SSRI och jag blev extremt speedad då. Psykiatrikern avbröt behandlingen eftersom han menade att medicinen hade triggat någon form av mani. 

Det jag tycker är märkligt är att de här tillfällena när jag blir speedad bara håller i sig en dag eller kortare stunder. Jag minns bara ett tillfälle när det höll i sig under en längre period. 

Jag gör inga omdömeslösa saker så jag har ändå lite självkontroll när det händer men jag måste som jag skrev aktivt försöka lugna ner mig. Det händer att det blir obehagligt när det bara snurrar på och då drar jag mig undan. 

På ett sätt önskar jag att jag kunde må så oftare. Jag har full respekt för det lidande som mani kan innebära men jag mår ju bara toppen och tycker att jag är så himla bra, vilket jag verkligen aldrig tycker annars utan kämpar med stora självtvivel.

Jag kan tillägga att jag tar Brintellix pga depression sedan en längre tid tillbaka men jag tror inte att den medicinen triggar mani. 

Skulle det jag beskriver kunna vara hypomani? 

• Svar på tråden Hypomani?
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (Varit diagnostiserad) skrev 2025-10-10 00:18:38 följande:
    Visst kan hypomanier se olika ut men det finns diagnoskriterier som måste uppfyllas. 
    Men jag var kanske otydlig. Vad jag säger inte stämmer är vad man måste och ska. Jag har varit rejält uppe i det blå men sovit på natten i flera hypomanier.
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (D) skrev 2025-10-09 15:16:20 följande:

Ja, jag kanske bara är sådan. Fast jag känner en tydlig skillnad på när jag bara är allmänt uppåt och det här tillståndet. 

Jag hade en längre period när jag var så där speedad och jag är rätt säker på att jag inte fick min anställning förlängd eftersom chefen uppfattade mig som oseriös. Det har aldrig hänt mig på något annat jobb. Jag är vanligtvis väldigt seriös. 

Under den perioden inledde jag också en relation med en man på jobbet som hade en sambo (hemskt) och fick en kick av att hångla med honom där vi kunde bli upptäckta. Det är totalt olikt mig annars. Jag är en diskret person med moral så jag kände inte igen mig själv då. 

Under den perioden sov jag väldigt lite men var ändå pigg och speedad. 

När jag fick SSRI så spårade jag ur helt. Minns att jag sprang nedför gatan och låtsades att jag flög och gjorde ett spektakel av mig på fester när jag skämtade oavbrutet och dansade omkring. Jag var ung då så mina vänner tyckte mest att det var kul men de undrade vad som hade hänt med mig för jag var inte mig själv. Jag var rastlös, pratade i 180 och höll på med en massa pranks 

När jag berättade det för psykiatrikern så avslutade han behandlingen som sagt. Då kraschade jag helt och hamnade på intensiven efter ett självmordsförsök. 

Det är svårt för mig att se tydliga episoder av någonting eftersom jag har varit med om flera trauman och har diagnosen PTSD. 

Jag vet inte vad som är normalt längre. Att må dåligt och känna mig värdelös känns som ett normaltillstånd för mig. 

Jag har ju psykiska problem men vet inte vad som är vad. 

Senaste gången jag var så där speedad deppade jag ihop efteråt och då blev det väldigt mörkt några dagar. 

Men som sagt, jag kanske bara är så här. Anledningen till att jag funderar i de banorna är ju att jag känner igen mig i min farmor och att psykiatrikern tog upp bipolaritet med mig. Det är också därför jag inte har fått SSRI någon mer gång när jag har deppat ihop utan andra alternativ. 

Nu låter det mer bipolärt. En längre period med de symtomen du beskriver nu och att du deppade ihop efteråt kan ha varit en hypomani. 
  • Anonym (D)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-10 06:43:07 följande:
    Nu låter det mer bipolärt. En längre period med de symtomen du beskriver nu och att du deppade ihop efteråt kan ha varit en hypomani. 

Jag försöker mest förstå mig själv. Just nu har jag en rätt lugn period (peppar peppar) och försöker reda ut vad som är jag och vad som är traumaresponser. 

Om jag hade levt ett lugnt normalt liv så hade jag kanske kunnat se ett eventuellt mönster. 

Depression vet jag förstås vad det är tyvärr men de här speedade perioderna förstår jag inte. Jag känner igen dem från min farmor men som ni skriver så är man inte medveten om att man har hypomani. 

Jag känner ju själv att jag måste andas, dra mig undan etc. för att stoppa det inre drivet, även om det inte fungerar. 

Under den där längre perioden som jag beskrev ovan så tänkte jag inte att jag kanske hade hypomani utan jag bara körde på med, som jag ser det, riskfyllt och lite excentriskt beteende för att sedan krascha helt. 

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (D) skrev 2025-10-10 10:01:53 följande:

Jag försöker mest förstå mig själv. Just nu har jag en rätt lugn period (peppar peppar) och försöker reda ut vad som är jag och vad som är traumaresponser. 

Om jag hade levt ett lugnt normalt liv så hade jag kanske kunnat se ett eventuellt mönster. 

Depression vet jag förstås vad det är tyvärr men de här speedade perioderna förstår jag inte. Jag känner igen dem från min farmor men som ni skriver så är man inte medveten om att man har hypomani. 

Jag känner ju själv att jag måste andas, dra mig undan etc. för att stoppa det inre drivet, även om det inte fungerar. 

Under den där längre perioden som jag beskrev ovan så tänkte jag inte att jag kanske hade hypomani utan jag bara körde på med, som jag ser det, riskfyllt och lite excentriskt beteende för att sedan krascha helt. 

Ja, jag har pmds som rör till det men loggar jag båda så blir det tydligare. Enklare att se om man bara har bipolära svängningar.

Man kan visst (men inte alltid) vara medveten och ha sjukdomsinsikt i hypomani! Hypomani är lindrigare än mani där man ofta saknar den insikten. För mig brukar insikten komma och gå under skovet. Jag kan vara helt medveten och sen uppslukas av något ett tag, bli medveten igen etc.
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (D) skrev 2025-10-10 10:01:53 följande:

Det skulle kunna vara så att du hindrar en hypomanisk episod med sjukdomsinsikt och strategier som att andas och dra dig undan. Strategier är en del i att bryta skovet även om många också behöver stämningsstabiliserande medicin.
  • Anonym (Varit diagnostiserad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-10 06:29:44 följande:
    Ja, finns bra info om diagnoskriterier en googling bort. Där ser man att minst 3 måste vara uppfyllda, alltså inget måste med lite sömn eller dålig aptit. 

Om du inte har minskat sömnbehov skulle jag ifrågasätta diagnosen det är vanligt att tjejer fel diagnostiseras.
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-10 06:34:24 följande:
    Men jag var kanske otydlig. Vad jag säger inte stämmer är vad man måste och ska. Jag har varit rejält uppe i det blå men sovit på natten i flera hypomanier.
    Sova kan man göra men man sover inte 8 timmar per natt när man är inne i en hypomani. 
  • Anonym (Hypomani)

Eftersom upprymdheten har gett negativa konsekvenser vid några tillfällen, har känts tydligt som ett speciellt tillstånd i längre än 4 dagar (?) och en mani löstes ut av SSRI-preparat, så finns det väl anledning att misstänka hypomani, i alla fall i mildare form. 

Mani är ju bara en starkare form av hypomani.

Sedan, när det gäller depressionerna kan man ju undra om de hänger ihop med hypomanin och du egentligen skulle ha sådan medicin som bipolära får. Kanske är det därför den antidepressiva medicinen som du äter inte hjälper fullt ut.

Eller också har du dystymi, en slags låggradig depression.

I länder som allmänt har en lägre grad av depressioner äter man också mer fisk. Så det är inte fel att prova fiskoljekapslar Jag vet att man ibland ger det till riktigt gamla, som inte reagerar bra på antidepressiv medicinering. Kolla i tidningen Råd & Rön på biblioteket vilka sorter som uppfyller kraven. De har testat. Det hela kan ha en koppling till att den oljan är antiinflammatorisk.

Kolla också om depressionen blir sämre under vissa perioder. Är depressionen starkare i december till framåt april kan du ha d-vitaminbrist.

Blir du alltid sämre i oktober, men du börjar piggna till i slutet av februari, så är den ljusberoende. Då gäller det att du får dagsijus ordentligt varje dag på vintern. Bäst är förmiddagen. 

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (Varit diagnostiserad) skrev 2025-10-10 19:17:46 följande:

Om du inte har minskat sömnbehov skulle jag ifrågasätta diagnosen det är vanligt att tjejer fel diagnostiseras.
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-10 06:34:24 följande:
    Sova kan man göra men man sover inte 8 timmar per natt när man är inne i en hypomani. 
    Du får tro vad du vill men man måste inte sova mindre i hypomani. Man kan ha flera andra starka symtom. 
  • Anonym (Varit diagnostiserad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-10-11 12:29:34 följande:
    Du får tro vad du vill men man måste inte sova mindre i hypomani. Man kan ha flera andra starka symtom. 
    Men då så. Hypomani kan vara lite vad som helst. Vi är nog alla lite bipolära och hypomaniska egentligen. 
  • Anonym (Hypomani)

De som har PTSD kan ibland ha hjälp av den enkla tekniken Tapping. Instruktioner finns på nätet.

Man blir inte hypoman av PTSD, däremot kan man t.ex.  uppleva kroppsliga sensationer och panikångestliknande anfall. 

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (Varit diagnostiserad) skrev 2025-10-12 01:16:20 följande:
    Men då så. Hypomani kan vara lite vad som helst. Vi är nog alla lite bipolära och hypomaniska egentligen. 
    Konstig slutsats. Som sagt kan man ha andra starka och tydliga symtom. Du kan googla för kriterier, minst 3 måste vara uppfyllda. 
  • Anonym (Hypomani)

Att vara upprymd eller tokkär under en period är inte att ha hypomani. Det här är något som skapar problem. Vanligtvis noggranna människor blir vårdslösa, alltför pratiga och slarviga t.ex.Handlar för mycket saker o.s.v.

• Anonym (D)
    Anonym (Hypomani) skrev 2025-10-12 10:50:25 följande:

Att vara upprymd eller tokkär under en period är inte att ha hypomani. Det här är något som skapar problem. Vanligtvis noggranna människor blir vårdslösa, alltför pratiga och slarviga t.ex.Handlar för mycket saker o.s.v.

Jag vet inte om det var riktat till mig men om du har läst mina tidigare inlägg så borde det framgå att det inte handlade om allmän upprymdhet eller att vara tokkär, utan om att jag hade ett beteende som kostade mig jobbet och att jag tog risker (bl.a. sexuella) som jag aldrig skulle göra annars. 

Jag kan tillägga, apropå sömndiskussionen ovan, att jag hade svåra sömnproblem då. Jag sov ibland bara två-fyra timmar men var ändå lika speedad, 

De speedade perioderna började långt innan jag fick diagnosen PTSD pga ett våldsamt ex. Jag har fått behandling mot min PTSD och den delen har blivit mycket bättre även om jag inte vet om jag är helt botad. 

Jag försöker mest förstå mig själv som jag skrev ovan. Att jag tar upp hypomani beror på att vi har bipolaritet i släkten och att psykiatrikern tog upp det som en förklaring till min reaktion på SSRI. 

Det är svårt att se ett mönster eftersom jag har upplevt flera svåra trauman genom åren men jag ska börja kartlägga de här speedade perioderna och se hur ofta de kommer och hur länge de varar. 

Jag har inga säsongsrelaterade depressioner heller men jag har svårt att se i vilken utsträckning de triggas av yttre eller inre faktorer eller en kombination. 

Om jag hade levt ett normalt liv utan större händelser så skulle jag som sagt kanske ha sett eventuella mönster. 

Just nu mår jag ärligt talat skit och känner mig apatisk men så kan det ju vara ibland. 

Jag önskar bara att jag kunde ha någon form av stabilitet i humöret och att det inte skulle pendla så mycket. 

• Anonym (Hypomani)
    Anonym (D) skrev 2025-10-12 13:18:08 följande:

Jag vet inte om det var riktat till mig men om du har läst mina tidigare inlägg så borde det framgå att det inte handlade om allmän upprymdhet eller att vara tokkär, utan om att jag hade ett beteende som kostade mig jobbet och att jag tog risker (bl.a. sexuella) som jag aldrig skulle göra annars. 

Jag kan tillägga, apropå sömndiskussionen ovan, att jag hade svåra sömnproblem då. Jag sov ibland bara två-fyra timmar men var ändå lika speedad, 

De speedade perioderna började långt innan jag fick diagnosen PTSD pga ett våldsamt ex. Jag har fått behandling mot min PTSD och den delen har blivit mycket bättre även om jag inte vet om jag är helt botad. 

Jag försöker mest förstå mig själv som jag skrev ovan. Att jag tar upp hypomani beror på att vi har bipolaritet i släkten och att psykiatrikern tog upp det som en förklaring till min reaktion på SSRI. 

Det är svårt att se ett mönster eftersom jag har upplevt flera svåra trauman genom åren men jag ska börja kartlägga de här speedade perioderna och se hur ofta de kommer och hur länge de varar. 

Jag har inga säsongsrelaterade depressioner heller men jag har svårt att se i vilken utsträckning de triggas av yttre eller inre faktorer eller en kombination. 

Om jag hade levt ett normalt liv utan större händelser så skulle jag som sagt kanske ha sett eventuella mönster. 

Just nu mår jag ärligt talat skit och känner mig apatisk men så kan det ju vara ibland. 

Jag önskar bara att jag kunde ha någon form av stabilitet i humöret och att det inte skulle pendla så mycket. 

Mitt inlägg var riktat mot en person i tråden som skrev ungefär att vi alla kan vara upprymda och lite hypomana. 

Jag tror också att du har någon typ av hypomani!
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (D) skrev 2025-10-12 13:18:08 följande:

Menar du att tillstånd som triggas av yttre faktorer inte skulle vara bipolära? Jag har många yttre saker som gör att jag kan hamna i skov. T ex behöver jag se upp för depression på hösten och blir lätt hypoman vid högtider och på våren. Saker som förändring, stress, sömn och rutiner mm påverkar mig jättemycket. Nu äter jag flera stämningsstabiliserande mediciner men att ha kontroll på yttre faktorer är också viktiga. 
  • Anonym (Bipolär)

Men kan tillägga att det förstås är viktigt att det är mer än en normal reaktion på en yttre faktor. Menar bara att skov kan startas av yttre saker. 

Svar på tråden Hypomani?