Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?
Det handlar inte egentligen om vem som har rätt eller fel, utan vad ni är beredda att göra för att leva tillsammans. Om du inte vill kompromissa genom att sälja ditt hus och köpa i ett sämre område, varför ska han kompromissa efter dina krav? Ibland får man inte allt man vill, på sina egna villkor. Det du behöver fråga dig är vad du är beredd att göra och avstå för att bo med denne man. Om du inte kan släppa på vissa krav, och han inte på sina, så kommer ni inte att kunna bo ihop, så enkelt är det.
Din man har inte mer än 3 miljoner, det är utgångspunkten. Jag tycker att hans förslag om att köpa ett gemensamt hus för 50/50 är en rimlig kompromiss. En annan möjlighet är att han tar ett lån på resterande summa (7 miljoner) som skulle krävas för att kunna köpa in sig i ditt hus.
Jag tycker du gör helt rätt som inte vill ge honom 7 miljoner, det är konstigt av honom att insistera på det. Fråga dig om det är en varningsflagg, är han så oresonlig i annat också? Då kanske han inte är något att satsa på, eller i alla fall inte att vara sambo med.