• Goneril

Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?

Det var det värsta! Nog för att det vimlar av lurendrejare på FL, och samhället i stort, men här ska en "nybekant" lura till sig ett värde av sju miljoner! Hur ska du försvara det gentemot dina barn? Garanterat kommer han att vilja separera och då kammar han hem ett gott överskott.                                                                                                                                                                                      Just att han ihärdigt upprepar att han vill bli hälftendelägare trots att han inte har ekonomisk bärkraft skulle för mig vara ett stort varningstecken. Han är ute efter dina pengar, TS, och vill du verkligen spendera livet med honom? Jag hade skickat iväg honom, han kan ju ha turen att hitta någon ny som är lika "käär" som du.  Jag fattar inte detta, hur kan den här mannen tilltala dig, TS? Han försöker ju sol- och våra dig, ser du inte det?

• Goneril

Såg nu att du känt honom några månader, i te skä ker du bort 7 miljoner till en i det närmaste okänd person? Har du kollat honom, Mrkoll och i andra register, vad är detta för en gynnare? 

• Goneril
    Anonym (Oj!) skrev 2025-10-10 12:35:45 följande:

Nej, 50 % av alla äktenskap i Sverige slutar i skilsmässa. Separationerna är llte högre än så bland sambor. Särskild stor är risken för separation vid ett andra äktenskap.

Det kan gå jättebra för er! Men det kan bli en fälla om du vill separera, men är låst med hans stora andel i huset. 

Bara att han föreslår att han ska tjäna på att ni flyttar ihop är konstigt. Nu kan han i och för sig tänka sig en annan lösning också.

Nej bättre att köpa ett mindre hus tillsammans som ni båda har råd med i ett hyggligt område tycker jag. 

Sedan kan man naturligtvis ha gemensam ekonomi i vardagen. Men det man tar med sig in i boet är ens eget! Som man skapat under ett långt liv.

Tror inte alls att det kan "gå jättebra". Han har ju redan visat vem han är, att han vill dra fördel av TS. Om hon nu flyttar ihop med honom, vilket Gud förbjude, kommer det ekonomiska att skava och tynga relationen. Att han ens föreslår 50/50 när han inte kan bidra motsvarande! Att han vill åka snålskjuts på TS! Hennes barn blir ju snuvade på sitt arv, hur ska TS kunna rättfärdiga det?  Den här snubben hade jag kastat ut direkt när han visat vem han är, egentligen.
Svar på tråden Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?