Inlägg från: Anonym (Moa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moa)

Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?

glasögon43 skrev 2025-10-09 17:50:45 följande:
    Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?
    Jag har försökt med diverse enligt mig logiska argument men kommer ingenvart:
    - Det är ju mer rimligt att du får köpa den del av huset som du kan betala för
    - Det är alltså bättre om vi bor billigare/sämre bara vi äger samma del?
    - Tänk om det skulle skita sig, då kan jag inte bo kvar i huset med mina egna barn?
    - Vi kan ju renovera och ändra möbler och inredning så att du känner dig helt hemma?
    - Du kan få ha kvar ditt egna hus tomt (eller uthyrt) och bo gratis hos mig i flera år.
    Jag vill verkligen leva med denna man och tror på vår framtid. Men han är helt låst med att äga ca 50% av huset. Mannen öppnar för att "kompromissa" men att jag ens ska behöva gå in en förhandling exakt hur många miljoner mannen ska "få" av mitt hus känns helt befängt. 
    Det känns helt befängt för att det är helt befängt.

Han vill att du ska betala miljoner för nöjet att få bo tillsammans med honom. Och tröttnar någon av er på förhållandet så kan han ta pengarna du gett honom och dra.

Du måste inte förhandla. Du har rätt att bara säga nej.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Rut) skrev 2025-10-12 11:34:01 följande:
    Självklart ska inte ts skänka 7 miljoner av sina barns framtida arv till någon man. Men hennes blivande sambo kan ju inte heller flytta in med sina barn  hos ts med de förutsättningarna heller. Han behöver ju också en trygghet för sog och sina barn om det tar slut. Samt att man nog vill ha en hyggsat jämställd känsla med den man bor ihop med.
    Han kommer ju inte att förlora sitt kapital på 3 miljoner bara för att han inte står som ägare på huset de bor i. Sannolikt kommer han också att få lägre boendekostnad som sambo, vilket kommer att ge större möjligheter att spara.

Så länge man har nog med pengar för att kunna skaffa nytt boende om förhållandet tar slut, så borde man känna sig trygg. 
Svar på tråden Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?