Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?

Aldrig i livet! Varför skulle du skänka honom 7m av dina och dina barns pengar? Du skulle ångra dig och dina barn skulle aldrig förlåta dig.

Du behöver inte bevisa din kärlek med 7m, många delar liv och hus utan att dela värdet på huset. Han känner sig inte bekväm med att bo där om han inte äger halva, men om han hade någon skam i kroppen borde han inte känna sig bekväm med att bo där och veta att han snuvat dina barn på 7m. 

• Anonym (X)
    glasögon43 skrev 2025-10-10 11:00:18 följande:
    I och med att han har sina barn på heltid så kan vi inte ses så ofta som om man hade barnen varannan vecka och kunde synka tiderna.

Ja, exakt majoriteten av skribenterna (inklusive jag) tycker att det är orimligt att föra över så stora ekonomiska värden bara för att det ska bli 50/50. Jag hade ju hoppas att mannen kunde se fördelarna istället med att "bara" behöva betala en liten del men få tillgång till hela.

Min yngsta är 8 år och hennes med så inte så lätt att flytta barnen.

Det var jag som tog upp frågan tidigt då jag ville veta om vi överhuvudtaget kan bo ihop. För mig är det en viktig del, iaf på halvtid, men helst heltid.
    Ja nu vet du, ni kan tydligen inte bo ihop, för han vill bara bo med dig om du ger honom 7 millioner. Påminner om en lyxprostituerad. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Rut) skrev 2025-10-12 11:34:01 följande:
    Självklart ska inte ts skänka 7 miljoner av sina barns framtida arv till någon man. Men hennes blivande sambo kan ju inte heller flytta in med sina barn  hos ts med de förutsättningarna heller. Han behöver ju också en trygghet för sog och sina barn om det tar slut. Samt att man nog vill ha en hyggsat jämställd känsla med den man bor ihop med.

Är det vanligt vid samboförhållanden med särkullsbarn att båda äger en halv eller en hel bostad var, med tanke på att det kanske tar slut? Säkert, men långt ifrån alla har det så. Bor inte många ihop i hyresbostäder eller i en bostad som bara ägs av en? Tror att många sambos inte har en fast back-up plan.

TS man äger ju dessutom ett hus som han skulle kunna hyra ut eller sälja och investera i fritidsboende eller fonder. 

Kan man inte ha en jämställd känsla om man äger 25% av en bostad, eller äger en helt annan bostad? Är det bara en känsla utan konsekvenser eller får man ingen talan om färgen på tapeterna? 

Svar på tråden Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?