• Anonym (Allergi)

HJÄLP! Är jag allergisk ?

Vi köpte hund för 6-7 veckor sedan och för ungefär 3 veckor sedan startade utslag på kroppen som sprider sig fullständigt för varje dag som går. blodprovet var negativt på pälsdjursallergi men utslagen är där och blir fler. Remiss till hud tar såååå lång tid och jag behöver verkligen veta om jag trots allt inte tål min hund. är jag kontakt-allergisk mot min vovve? har inte ändrat något alls i mitt liv förutom detta. vad tror ni ? Dessa utslag blir värre på kvällen och natten med klåda. skabb är det inte - har redan använt tenutex för att prova om det försvinner. Någon annan som varit i samma sits !? Dvs. blodprovet visar ingen allergi mot pälsdjur med huden talar något annat? Det är inte typiska nässelutslag utan vätskefyllda vita prickar i? 

• Svar på tråden HJÄLP! Är jag allergisk ?
  • Lessie

Låter riktigt jobbigt. Har du kollat så att hunden inte har loppor? det kan ge liknande utslag som kliar. Om hunden inte har blivit behandlad mot loppor, så hade jag rekommenderat att testa det i väntan på vidare kontakt med vården. 

• Dexter dot com

Skabb kan fortsätta klia flera veckor efter att du smort dig . Gå till VC och be dom bedöma om det är skabb eller ej. Man kan ju ibland behöva receptbelagd behandling mot skabb.

• Anonym (allergiker deluxe)
    Lessie skrev 2025-10-09 23:17:44 följande:

Låter riktigt jobbigt. Har du kollat så att hunden inte har loppor? det kan ge liknande utslag som kliar. Om hunden inte har blivit behandlad mot loppor, så hade jag rekommenderat att testa det i väntan på vidare kontakt med vården. 

Man får inte blåsor av loppor eller skabb vad jag vet.

Min gissning som multiallergiker med eksem av allt från mat till djur till nickel till förbandsmaterial, skönhetsprodukter och konserveringsmedel är att detta är en kontaktallergi.

TS har du testat att ta antihistamintabletter och se om huden lägger sig då? Finns receptfritt på apotek och om det läker din hud så finns det troligen inslag av allergi i det hela. Man kan ta en tablett var 12e timme också om det är väldigt besvärande, vi som har extrema symptom tar ibland 3-4 ggr dagsdosen i några månader, på läkares inrådan.

Ett annat test är att gå och bada länge och sitt i bastu så länge du orkar.
    Har du fripassagerare mår de inte bra av det, och om det är en irritation i kroppen så kan den flamma upp då i värmen, och då vet man att det är något med immunförsvaret.

Men kanske reagerar du inte på hunden själv utan på kvalster i dess päls. Eller kan ni ha tvättat den med något hundschampo som du inte tål? Ligger du med hunden i din säng i kontakt med dig på natten eller?
  • Anonym (Allergi)

Hej!! Tack för svar, särskilt du som är multiallergisk. 

jag fick kortisonkräm (loqoid, en rätt mild variant) samt desloratadin (hög dos). Hjälpte inte ett smack och det kändes så konstigt i huden - som om huden var super
    ?aktiv? och extremt känslig - inte konstigt då nya såna vita Utslag i ?kluster? kom nya flera gånger om dagen på nya kroppsdelar. 

häromdagen krävde jag mer blodprover för lite födoämnen + utskrivna kortisontabletter. Fick betapred 3 tabletter per dag i 6 dagar. Direkt efter några timmar kände jag att huden lugnade sig. Utslagen är inte ilska utan börjar typ torka, klådan nästan helt borta och inga nya utslag. 

tycker också att detta är lurigt och förmodligen kontaktallergi. Men HUR kan jag ha utslag på hud som inte vidrört hunden är frågan (typ rumpan) 

ja, tänk om det är kvalster!? Jag har tvättat honom en gång i veckan med ett schampo som ska minska allergener i hunden upp mot typ 80% eller va de va. 

tvättar sängkläder och kläder ofta i parfymfritt nu. 

tänk om det är allergi mot kvalstren? kan man tvätta av honom i något medel för att bli av med kvalster?? 

längtar till hudläkartiden?. 

• Anonym (Allergi)

Nej hunden sover inte sängen! Dock ligger han på oss i soffan på kvällen innan läggdags 

Svar på tråden HJÄLP! Är jag allergisk ?