HJÄLP! Är jag allergisk ?
Lessie skrev 2025-10-09 23:17:44 följande:
Låter riktigt jobbigt. Har du kollat så att hunden inte har loppor? det kan ge liknande utslag som kliar. Om hunden inte har blivit behandlad mot loppor, så hade jag rekommenderat att testa det i väntan på vidare kontakt med vården.
Min gissning som multiallergiker med eksem av allt från mat till djur till nickel till förbandsmaterial, skönhetsprodukter och konserveringsmedel är att detta är en kontaktallergi.
TS har du testat att ta antihistamintabletter och se om huden lägger sig då? Finns receptfritt på apotek och om det läker din hud så finns det troligen inslag av allergi i det hela. Man kan ta en tablett var 12e timme också om det är väldigt besvärande, vi som har extrema symptom tar ibland 3-4 ggr dagsdosen i några månader, på läkares inrådan.
Ett annat test är att gå och bada länge och sitt i bastu så länge du orkar.
Har du fripassagerare mår de inte bra av det, och om det är en irritation i kroppen så kan den flamma upp då i värmen, och då vet man att det är något med immunförsvaret.
Men kanske reagerar du inte på hunden själv utan på kvalster i dess päls. Eller kan ni ha tvättat den med något hundschampo som du inte tål? Ligger du med hunden i din säng i kontakt med dig på natten eller?