• Anonym (Mounjaro)

Jag har gått ner 16 kg med Mounjaro. Fråga vad ni vill

Som rubriken lyder 😊

• Svar på tråden Jag har gått ner 16 kg med Mounjaro. Fråga vad ni vill
  • Anonym (Mira)

Hur mycket vägde du från början? 

• Anonym (Mira)

Och hur lång tid tog det?

• Anonym (Mounjaro)

Jag vägde 66 kg och är 1.53 lång plus sömnapné så jag var överviktig för min längd. 
    det tog 7 mån och jag har gått ner sakta . Mitt val då jag tycker det är mer hälsosamt. att under tiden lära sig äta på ett annat sätt och vara mer hälsosam. 

jag har endast använt 5 mg Mounjaro då det fungerat på mig och då gått ner i snitt 0.5 kg/ veckan 

• Anonym (Q)

Så du tycker 50 kg är en vettig vikt för din längd? Har du fått betala sprutorna själv? Biverkningsmässigt? Har du förändrat din livsstil med kost och motion. Annars kommer du att gå upp i vikt när du slutar med sprutan. Din sömnapné kan omöjligt bero på övervikt. Så det kan du inte ha varit.

• Anonym (Helle)
    Anonym (Q) skrev 2025-10-10 07:18:31 följande:

Så du tycker 50 kg är en vettig vikt för din längd? Har du fått betala sprutorna själv? Biverkningsmässigt? Har du förändrat din livsstil med kost och motion. Annars kommer du att gå upp i vikt när du slutar med sprutan. Din sömnapné kan omöjligt bero på övervikt. Så det kan du inte ha varit.

Vet du exakt hur alla människors svalg och bihålegångar ser ut? Är vi alla födda perfekta eller tror du på avvikelser?

Jag fick operera mig för att kunna leva och sova normalt, och övervikt påverkar flera saker i min kropp negativt.

Apné kan orsakas av trånga luftvägar (särskilt vid obstruktiv sömnapné) på grund av övervikt, anatomiska avvikelser, eller tillbakalutad tunga vid ryggläge. Andra orsaker är vissa sjukdomar som diabetes och hypotyreos, vissa läkemedel som lugnande medel, alkohol, samt en genetisk predisposition. Central apné kan också uppstå vid problem med det centrala nervsystemet. 
  • Anonym (Spruta och WW)

Jag tar också Mounjaro. Har gått ner från 104 till 78 sedan januari
     Kör även Viktväktarna för att lära mig äta rätt, få grepp om det hea. Dessutom trånar jag styrka 3 ggr i veckan.
    Känner att grunden till min vikt ligger hos mig. Sprutan är en tillfällig hjälp men har jag inte ändrat beteende så kommer kilona krypa på när jag slutar med mounjaro.

• Anonym (B)
    Anonym (Mounjaro) skrev 2025-10-10 07:04:59 följande:

Jag vägde 66 kg och är 1.53 lång plus sömnapné så jag var överviktig för min längd. 
    det tog 7 mån och jag har gått ner sakta . Mitt val då jag tycker det är mer hälsosamt. att under tiden lära sig äta på ett annat sätt och vara mer hälsosam. 

jag har endast använt 5 mg Mounjaro då det fungerat på mig och då gått ner i snitt 0.5 kg/ veckan 

Kommer du få fortsätta med sprutor fast du är normalviktig? 

Om du får det, vad är anledningen?
  • Anonym (F)

Jag har läst många trådar om viktminskningsmedicin på sociala medier och vad många inte förstår är att medicinen skrivs inte ut utan coachning för ändrad livsstil.
    När man nått sin målvikt kan man fortsätta med låg underhållsdos så länge man behöver.
    Vissa är också övertygade om att de som tar medicinen tror att den är en quick fix och att man kan fortsätta äta onyttigt på medicinen. Överviktiga ska naturligtvis dumförklaras. Så tröttsamt. 
    Jag läste i Läkartidningen att bedömningen är att dessa mediciner kan minska antalet överviktsoperationer typ gastric bypass drastiskt. Vilket är en oerhörd fördel.
    Sidoeffekten och kostnaden med Mounjaro jmf med en bypass är överlägset bättre för Mounjaro. Om alla bantningsmetoder är uttömda är viktmedicin ett mycket bättre alternativ än bypass eller att fortsätta vara ohälsosamt överviktig.

Svar på tråden Jag har gått ner 16 kg med Mounjaro. Fråga vad ni vill