Inlägg från: Anonym (Träd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Träd)

Grannbråk

Alltså, jag orkar snart inte mer! Vi har ett stort träd på vår tomt som skuggar halva huset, släpper löv överallt och, som om det inte vore nog, sänker värdet på vårt hus rejält. Jag har velat ta ner det i flera år, men min granne motsätter sig det helt och hållet!

Det känns helt orimligt, det är ju MITT träd på MIN tomt. Jag betalar för marken, jag sköter om huset och tomten, ändå ska jag tvingas stå ut med detta monster av ett träd för grannens skull?! Varje gång jag nämner att jag vill ta ner det och vill ha en pool istället får jag höra: ?Men det är ju fint för oss att titta på och vi vill inte ha pool? JA TACK, men jag bor här! Inte de! Och vi vill ha pool!

Hur kan ett enda träd göra så mycket kaos? Jag vill inte bara bli av med det för min egen trivsel, utan också för att det faktiskt påverkar husets värde när vi någon gång vill sälja. Är det bara jag som tycker att detta är helt orimligt? Jag känner mig helt maktlös och frustrerad.

Någon som har varit med om liknande grannfejd? Hur fan hanterar man en granne som sätter sitt ?utsiktspoäng? framför andras rättigheter på sin egen tomt?

• Svar på tråden Grannbråk
  • Anonym (Träd)
    Anonym (J) skrev 2025-10-10 15:00:47 följande:

Vad exakt hindrar dig att ta ner trädet?

Det som hindrar mig är i princip min granne. Trädet står på min tomt, men grannen motsätter sig att jag tar ner det och hotar med att överklaga eller skapa problem om jag gör det. Så även om det är mitt träd, kan jag inte agera utan att riskera en rättslig konflikt, och det är frustrerande eftersom det påverkar både trivsel och husets värde. Grannen vill inte att vi bygger en pool där istället vilket vi vill.
  • Anonym (Träd)
    Anonym (Q) skrev 2025-10-10 15:10:01 följande:

Se till att ansöka om alla tillstånd och följa alla regler och bygg din pool. Din granne kan ju inte bestämma över andras tomter. Informera grannen om att ni måste ta ner trädet och beklaga kanske att utsikten kommer att förändras för er båda, men men. Vad kan man göra, liksom?

Jag hade nog byggt ett högt plank, inte bara för poolsäkerheten utan även som insynsskydd.

Tack för ditt kloka svar! Du har helt rätt. Vi kommer såklart att följa alla regler och söka de tillstånd som behövs. Jag vill verkligen göra allt på rätt sätt, men det känns frustrerande när grannen försöker lägga sig i beslut som bara rör vår tomt.

Jag ska försöka prata med dem igen och förklara lugnt varför trädet behöver tas ner, och att utsikten tyvärr förändras lite för oss båda men att det inte går att ha det kvar som det är nu. Ett plank är faktiskt en bra idé, både för insynsskydd och trygghet runt poolen. Kanske blir det till och med lugnare för alla i längden. 

Svar på tråden Grannbråk