• Anonym (Träd)

Grannbråk

Alltså, jag orkar snart inte mer! Vi har ett stort träd på vår tomt som skuggar halva huset, släpper löv överallt och, som om det inte vore nog, sänker värdet på vårt hus rejält. Jag har velat ta ner det i flera år, men min granne motsätter sig det helt och hållet!

Det känns helt orimligt, det är ju MITT träd på MIN tomt. Jag betalar för marken, jag sköter om huset och tomten, ändå ska jag tvingas stå ut med detta monster av ett träd för grannens skull?! Varje gång jag nämner att jag vill ta ner det och vill ha en pool istället får jag höra: ?Men det är ju fint för oss att titta på och vi vill inte ha pool? JA TACK, men jag bor här! Inte de! Och vi vill ha pool!

Hur kan ett enda träd göra så mycket kaos? Jag vill inte bara bli av med det för min egen trivsel, utan också för att det faktiskt påverkar husets värde när vi någon gång vill sälja. Är det bara jag som tycker att detta är helt orimligt? Jag känner mig helt maktlös och frustrerad.

Någon som har varit med om liknande grannfejd? Hur fan hanterar man en granne som sätter sitt ?utsiktspoäng? framför andras rättigheter på sin egen tomt?

• Svar på tråden Grannbråk
  • Anonym (J)

Vad exakt hindrar dig att ta ner trädet?

• Anonym (Träd)
    Anonym (J) skrev 2025-10-10 15:00:47 följande:

Vad exakt hindrar dig att ta ner trädet?

Det som hindrar mig är i princip min granne. Trädet står på min tomt, men grannen motsätter sig att jag tar ner det och hotar med att överklaga eller skapa problem om jag gör det. Så även om det är mitt träd, kan jag inte agera utan att riskera en rättslig konflikt, och det är frustrerande eftersom det påverkar både trivsel och husets värde. Grannen vill inte att vi bygger en pool där istället vilket vi vill.
  • Anonym (J)
    Anonym (Träd) skrev 2025-10-10 15:02:50 följande:
    Det som hindrar mig är i princip min granne. Trädet står på min tomt, men grannen motsätter sig att jag tar ner det och hotar med att överklaga eller skapa problem om jag gör det. Så även om det är mitt träd, kan jag inte agera utan att riskera en rättslig konflikt, och det är frustrerande eftersom det påverkar både trivsel och husets värde. Grannen vill inte att vi bygger en pool där istället vilket vi vill.
    Ditt träd på din tomt, du bestämmer. Kolla med en jurist om du är rädd för en rättstvist.
  • Anonym (Min granne har pool)

Det handlar inte om trädet.
    Grannen vill inte bli störd av eran pool.

• Anonym (Q)

Se till att ansöka om alla tillstånd och följa alla regler och bygg din pool. Din granne kan ju inte bestämma över andras tomter. Informera grannen om att ni måste ta ner trädet och beklaga kanske att utsikten kommer att förändras för er båda, men men. Vad kan man göra, liksom?

Jag hade nog byggt ett högt plank, inte bara för poolsäkerheten utan även som insynsskydd.

• Batikhäxa

Tough shit. Man kan inte alltid få som man vill. Ta ner trädet och anlägg er pool. Låt grannen gnälla, överklaga och polisanmäla bäst den vill. 

Jag är ingen jurist, men på vilka grunder skulle grannen kunna vinna något på en rättslig konflikt? Hälsa grannen att ni kommer ta ner trädet och be i så fall dem specificera vilket lagrum de menar hindrar er från att ta ner ett träd på er egen tomt. 

• Tow2Mater

^ som ovan. Under tiden kapa av alla de lägre grenarna så trädet inte är så fint att se längre.

• klyban
    Anonym (Träd) skrev 2025-10-10 15:02:50 följande:

Det enda som hindrar dig att kapa ned ett eget träd på din egen tomt, det är om trädet är skyddat av någon anledning.

Annars är det bara hämta motorsågen och såga.
    Men givetvis ta reda på allt först, så du inte står där med skägget i brevlådan.

Vad är det för art på trädet?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tecum

Hur skulle grannen kunna stoppa dig juridiskt om hela trädet står på din tomt och inte är fridlyst? Vem ska han överklaga till?

Om du inte vill ta ner det direkt kan du beskära det hårt (om det är ett lövträd) så blir det inte så fint längre.

• Anonym (lur)

Beskär trädet så hårt att det dör. Skyll  på att du behövde mindre löv på taket eller något. 

Men helt ärligt, så länge det inte är en av kungens ekar eller något skyddsobjekt så får du göra exakt vad du vill, din granne har ingen talan här.

Svar på tråden Grannbråk