Inlägg från: Anonym (Sträva för att ge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sträva för att ge)

Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?

Det brukar finnas flera som verkar ha problem med att förhålla sig till uttrycket,  och innebörden med, villkorslös kärlek.
    Ibland uppvisar vissa ett behov av att medvetet missförstå eller rentav fultolka.
    Man kan på god grund anta att dessa ofta uppvisar den personliga bristen det innebär att inte själva inneha förmåga att ge, eller ens att sträva efter att ge, villkorslös kärlek,
    och att dessa därför har problem (t ex känner sig underlägsna) människor som faktiskt har förmåga att medvetet sträva efter att ge villkorslös kärlek.

Villkorslös kärlek innebär att älska någon utan att ställa krav på att få något i gengäld,
    och att acceptera partnern för den person den är.
    En kärlek som inte bygger på villkor, åsikter eller förhoppningar, utan som ges fritt och är uthållig. Detta kan innebära att visa stöd även när någon går igenom svåra tider och att acceptera både positiva och negativa sidor.

- Kärlek ges utan krav på att personen ska agera på ett visst sätt för att förtjäna den.

- Kärleken ges fritt, utan att kräva eller förvänta sig något tillbaka, som en kram utan att förvänta sig en i gengäld.

- Man önskar helt enkelt sin partner lycka.

- Ger sitt stöd också i svåra tider, visar tålamod och kärlek även under perioder av svårigheter eller sorg.

- Man accepterar hela personen och omfamnar både de positiva och negativa sidorna hos sin partner.

Allmänt brukar konstateras att det är relativt på personer som besitter förmåga att ge villkorslös kärlek till sin partner.

Men det viktigaste i en kärleksfull relation brukar ofta anses vara att båda parter medvetet verkligen strävar efter att skänka sin partner så villkorslös kärlek som man förmår, var och en efter sin egen bästa förmåga.

Slentrianmässigt förekommer relativt ofta Villkorad kärlek: En person får kärlek bara om den beter sig på ett visst sätt.
    Ett exempel är när en partner säger och bemöter med "Jag älskar dig inte om du gör/säger/beter dig så där" istället för "Jag tycker inte om din handling när du gör/säger/beter dig så där".

Villkorslös kärlek: En mer djupgående och befriande form av kärlek där en partner inte behöver prestera/säga/bete sig eller leva upp till några särskilt uppställda yttre krav för att få bli älskad av sin partner.

Den som har förmåga att ge villkorslös äkta kärlek,
    eller den som bedömer att den själv har anledning känna sig nöjd med sin egen strävan att ge villkorslös kärlek,
    de lever med mycket större välbefinnande i sitt liv, de är lyckligare och generellt mycket mer framgångsrika och tillfreds i livet på många olika plan, många säkerligen på samtliga plan, t ex inom såväl kärlek och sexliv, i familjelivet likväl som i sin yrkesutövning.

Anonym (X) skrev 2025-10-13 16:51:56 följande:

Vad baserar du dina påståenden på?

På kunskap och erfarenhet. Hur så?
    Anonym (X) skrev 2025-10-13 17:07:04 följande:
    Enbart eget tyckande alltså, och en egen definition av begreppet som alla andra är för dåliga för att förstå.
    Japp. Vi säger så.
    Om du drabbas av känslor som gör att du känner på detta sätt så är det givetvis ok.
    Du likväl som alla är fria att känna och tycka vad man vill.

Om du också vill skaffa dig åtminstone en liten smula kunskap så finns något som heter Google.
    Där kan du börja att skaffa dig åtminstone lite grundläggande kunskap, såväl  relativt snabbt som enkelt.

Och om du skulle lyckas hitta något som på faktamässig grund visar att de kunskaper och erfarenheter som jag har skrivit om här skulle vara fel så blir jag glad om du tydligt redovisar detta för mig, så lovar jag i så fall att korrigera mig.
    Detta också till stor nytta får tråden, ämnet och för andra medlemmar som läser och deltar i tråden.

Jag vågar vara övertygad om att jag har relativt goda kunskaper och en god del erfarenhet inom ämnet.
    Men jag påstår absolut inte att jag kan och vet allt.
    Så om du skaffar dig kunskap som visar att något jag skrivit är direkt fel så lovar jag alltså att korrigera mig.
    Anonym (X) skrev 2025-10-13 17:25:52 följande:
    Beskriv gärna er situation så jag kan försöka förstå.
    Mitt råd är att avstå från att beskriva.

För jag tror att anonym (X) har ont uppsåt och egentligen menar:

Beskriv gärna er situation så jag kan försöka  KRITISERA DIN ÅSIKT OCH DIN UPPLEVELSE
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-13 18:02:45 följande:
    Jag tror att du har en annan definition av begreppet än många andra.

Man bör acceptera sin partner som den är, men det är inte samma sak som att acceptera vad som helst.

Älskar man någon på riktigt, är man beredd att dela både det bra och det dåliga.
    I nöd och lust som det heter. Ingen relation överlever i längden om man inte är beredd att kämpa för relationen.

Men ingen relation kan eller bör överleva vilka svek eller svårigheter som helst. I det avseendet bör ingen kärlek mellan vuxna vara totalt villkorslös. Det gäller inte bara kärleken till en partner, utan även kärleken till släktingar eller vänner t ex.

Kärlek kräver uppoffringar men ska aldrig vara självutplånande. Enda undantaget är kärleken till egna barn.

Jag skulle offra allt för mina barn, om jag var tvungen. Jag skulle offra mycket för min man och andra närstående, men inte allt. De skulle aldrig förvänta sig det heller.

Vuxna måste faktiskt förtjäna kärlek. Barn ska däremot inte behöva förtjäna kärlek från sina egna föräldrar.

Jag respekterar om du är av en annan åsikt. Men min och andras definition är inte sämre eller mindre sann, och gör inte att vi har sämre relationer.
    Min beskrivning om villkorslös kärlek handlar inte om min egen påhittade personliga definition, utan det handlar om allmänt vedertagna och accepterade begrepp.

För att visa med några exempel att det inte är mitt eget tyckande, eller något hittepå av mig, så ger jag dig och alla medlemmar i tråden några snabba och enkla exempel och källor, som visar att fler än jag anser att min beskrivning vilar på stark grund.

- Villkorslös Kärlek, Källa: Vägledning, Kjell Haglund

Vad är villkorslös Kärlek?

T ex:

?Så länge Du sätter upp regler och villkor
    för hur Jag ska vara
    för att Du ska känna dig älskad,
    så kommer Jag aldrig att vara tillräcklig
    och Du kommer aldrig att känna dig älskad??

Och:

Vi kan aldrig någonsin äga en annan människa, ej heller hennes kärlek.
    För kärlek kan aldrig ägas, kärlek är någonting vi är.
    Och eftersom vi inte kan äga en annan människas kärlek så kan vi heller aldrig förlora den, eftersom den aldrig någonsin kan vara vår. Kärlek är en energi som genomsyrar det djupaste inre av vårt väsen. Det är den energi som sammanbinder oss. Kärleken är vårt sanna ursprung.

Att bli älskad villkorslöst bara för att du är du är viktigt för individens utveckling.

Villkorslös kärlek är mer invecklad och komplicerad än att bara älska din partner ?oavsett vad.?
    Villkorslös kärlek kräver att kliva tillbaka och se den större bilden av ditt partnerskap och hur man bevara hälsan i relationen så att kärleken kan fortsätta att utvecklas och växa. Det första steget mot att älska din partner villkorslöst är att lära sig älska dig själv villkorslöst. Det kräver förståelse och kommunicera dina egna gränser och begränsningar, men ändå vara tillräckligt flexibla för att anpassa sig och kompromissa när det är möjligt. Och mest av allt, det kräver en daglig ömsesidigt engagemang för att bevara hälsan i relation och vårda banden av kärlek som förde er samman från början.

- Villkorslös kärlek, Källa Karin Grundler

Det är bara erkänna; De flesta av oss vet inte vad villkorslös kärlek är, andra har kommit och/eller kommer i kontakt med det då och då eller kanske till och med mer och mer.

Den villkorslösa kärleken är utan åsikter, dömande, förhoppningar och allt annat i dess likhet. Den är helt enkelt alltid varande och är evig i sin energi.

Den är inte ?för bra för att vara sann?- den är det enda som är sant!

- ?Kärlek ? Vad är villkorslös kärlek? Kärlek är att älska någon för vem de är, vilka de var och vem de kommer att bli. ?~ Chris Moore

- Jessica Eriksson, Hållbar livsstil

Kärlek ? villkorslös eller villkorad?

Villkorslös kärlek handlar om att ge utan att förvänta sig något i gengäld, den göder ingen tacksamhetsskuld.

Den villkorade kärleken är styrd, sträng och manipulativ. Det man ger, får man tillbaka

????????.

AI-översikt:

Villkorslös kärlek är kärlek utan krav eller förväntningar på motprestation.
    Det är att ge kärlek fritt, acceptera en person för den de är, och önska deras lycka oavsett omständigheterna.
    Begreppet innebär att man kan visa tålamod och inte dömer, och att kärleken inte hämmas av personens handlingar eller liknande.

Kärleken är inte beroende av vad en person gör för dig eller vad du får tillbaka.

Personen accepteras fullständigt, inklusive både positiva och negativa sidor.

Villkorslös kärlek handlar också om att vilja den andra personens lycka, även när det innebär att man agerar utan att det gynnar mig själv.

Inga krav på prestation, man känner sig inte pressad att prestera eller vara på ett visst sätt för att få bli älskad.

För barn är villkorslös kärlek avgörande för en sund utveckling, då det lär dem att de är älskade för den de är, inte bara för deras beteende eller för prestationer.

Att medvetet sträva efter villkorslös kärlek i en relation anses vara ett såväl sunt som ädelt mål.

Anonym (Ingen bra konstellation) skrev 2025-10-14 20:33:42 följande:
    Nej, jag skulle snarare kalla detta för rättvisa. Relationer handlar om att ge och få tillbaka. I annat fall så skapas ingen anknytning, om bara den ena ska ge och inte vänta sig något i retur. Då uppstår bara bitterhet i slutändan. Har inget med stränghet att göra utan rent förnuft.

Att barn får villkorslös kärlek är för att de är omogna och inte hunnit utveckla förmågan att älska och bry sig lika mycket i gengäld om en annan människa. De flesta växer upp. Några få barnsliga drömmare lever sig kvar som förvuxna mamas boys. 
    Att inbilla sig att man har rätt att kräva rättvisa, att tillåta sig själv att sakna rättvisa, det skapar avundsjuka och svartsjuka och det är den största begränsningen och det största hotet mot äkta och sann kärlek.

Att tillåta sig själv känna saknad av rättvisa, att känna avundsjuka och svartsjuka, det är självklart detta om något som skapar bitterhet!

Det finns ingen rättvisa i världen, något sådant som rättvisa är självfallet inte någonting som existerar i verkligheten.

Många språk saknar ord för rättvisa.

Att hävda eller kräva rättvisa, att tillåta sig själv ägna sig åt saknad av rättvisa, är lika inskränkt och skapar samma negativa känslor som att känna avundsjuka och svartsjuka.

Den som inbillar sig att den som medvetet strävar efter att skänka villkorslös kärlek bara skulle ge utan att få något tillbaka, den saknar uppenbarligen förmåga att förstå ens det mest grundläggande gällande innebörden i villkorslös kärlek.

Om två personer lever i en relation med ömsesidig kärlek och älskar varandra där BÅDA strävar efter att ge sin partner villkorslös kärlek så får självfallet BÅDA  parter ett oöverträffat utfall.
    Det ger en så självklar och uppenbar win win-sitaution.
    I en relation där båda strävar efter att ge villkorslös kärlek existerar ingen bitterhet, för det finns inget för någon av parterna att känna sig bitter över.

Men det är fullkomligt uppenbart att vissa inte har förmåga ens förstå vad det handlar om. Om denna begränsning har något med omognad (barnslighet) att göra, är det nog bäst att jag låter vara osagt.
    Tyra myra skrev 2025-10-14 21:43:56 följande:

Bibeln Korinthierbrevet 13: 4-7

Kärlekens lov
    Kärleken är tålig och mild. 
    Kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst.
    Den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda.
    Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen.
    Den bär allt, tror allt, hoppas allt, uthärdar allt.

Detta är en bra beskrivning av den villkorslösa kärleken, tycker jag

Tack TyraMyra.
    Det är så härligt och det gläder mig när vi ibland är så överens om något.
    Du har en tydligt förmåga att förstå vad begreppet villkorslös kärlek innebär och du hittar ett gott exempel.
    Jag har tyvärr aldrig läst Bibeln, åtminstone inte särskilt mycket, och det är en brist hos mig.

Jag tror att fler skulle kunna komma till klarhet, skulle kunna börja sig skaffa förmåga att förstå, om de bara vågade tänka igenom saken och öppna sitt sinne för nya intryck.
    Men när man redan har skaffat sig en förutfattad mening, och inte har någon vilja att förstå, vägrar att ta in något annat intryck, så blir det nog omöjligt.
    Men får väl förstå att dessa förmodligen aldrig har upplevt, och troligen kommer de tyvärr aldrig få uppleva, villkorslös kärlek.
    Anonym (Ingen bra konstellation) skrev 2025-10-14 21:49:50 följande:

Det verkar finnas en del här i tråden som inte går efter den faktiska innebörden av ord som villkor och ovillkorlig. Det gör hela diskussionen något rörig och diffus. 

Gör då ditt eget val att ändra ditt fokus till att i stället försöka förstå trådstarten och trådens ämne (i stället för att märka ord) och försök sätt dig in i innebörden i uttrycket "villkorslös kärlek".

Jag tycker att vi är några som i flera inlägg har beskrivit och givit flera goda exempel gällande begreppet och dess innebörd.
    Om du inte gillar inläggen i tråden så finns massor för dig att googla och läsa om innebörden och som kan hjälpa dig förstå.

Trådsstarten och ämnet handlar självfallet inte om de två separata ord som du nämner, vilket jag tror att du egentligen också förstår.
    Anonym (Ingen bra konstellation) skrev 2025-10-15 00:40:31 följande:
    Kräva rättvisa? Du, det ses som nåt ganska självklart i en sund relation att jämlikhet råder och att ingen blir sämre behandlad än den andra. Hur kan du inte begripa nåt så enkelt? 

Nej, det är orättvis behandling som skapar bitterhet, inte att vara jämlika, vilket de flesta föredrar i en jämlik relation. Inskränkt? Du yrar här och begriper ju inte ens vad du svamlar om.

Om båda parter strävar efter att älska varann lika mycket så är relationen inte utan villkor heller. Du begriper inte ens innebörden av det ordet.

Ja, det är uppenbart att du inte förstår särskilt mycket om vad villkorslöshet handlar om.
    Som sagt:
    I en relation där båda strävar efter att ge villkorslös kärlek existerar ingen bitterhet, för det finns inget för någon av parterna att känna sig bitter över.

Men det är fullkomligt uppenbart att vissa inte har förmåga ens förstå vad det handlar om. Om denna begränsning har något med omognad (barnslighet) att göra, är det nog bäst att jag låter vara osagt.
    Anonym (Ingen bra konstellation) skrev 2025-10-15 00:59:33 följande:
    Det är du som inte har förmågan att förstå. Igen - sluta att misstolka ordet ovillkorligt. 
    Jag har överhuvudtaget inte skrivit något eller diskuterat något, inte tolkat något,  gällande ordet ovillkorligt.
    Jag har skrivit om det som står i trådstarten och om trådens ämne.

Du borde sluta misstolka trådstarten och trådens ämne.

Om du känner, då tråden f n nått till sidan 6, att du fortfarande inte har förmåga förstå trådstarten och ämnet,
    så kanske du för din egen skull ska fundera över om du i stället borde ägna din tid åt en annan tråd eller att du startar en ny tråd gällande det ord som du själv vill diskutera?
    Tyra myra skrev 2025-10-15 01:28:15 följande:
    Jag tror precis som du på att om man verkligen försöker vara sitt bästa jag, så kommer kärleken, och den överskuggar egot. Kärlek är inget betalningsmedel för ömsesidiga tjänster. 

Ja. Du uttrycker det mycket väl.
    Och man kan ju undra hur det står till hos den eller de som väljer att ge tummen ned på ditt inlägg.

Man kan väl inte annat än känna medlidsamhet med den som inte har förmåga att förstå, utan i stället inbillar sig just det, att kärlek skulle vara någon typ av  betalningsmedel för ömsesidiga tjänster.
    Medlidsamhet...
    Anonym (Ingen bra konstellation) skrev 2025-10-15 00:58:26 följande:
    Som du då, du vet ju inte ens vad det betyder. 

Och det finns ingen ovillkorlig kärlek mellan vuxna personer i en kärleksrelation. I stort sett all kärlek bygger på motkrav och villkor i någon form. Hur tror du att folk blir kära i varann? Ur tomma intet eller kan det vara så att man attraheras av någon för att den personen har något man gillar, att personen motsvarar ens egna krav/villkor för att kunna blir kär?

Man älskar inte en person utan anledning utan för att den personen GER en något i retur, något som får en att må bra.

Det är likadant med andra glädjeämnen i livet. Att älska en maträtt t.ex. Detta gör man för att maträtten ger en något - njutning. Samma princip med att älska en viss låt, blomma, färg etc. För att de ger en något tillbaka som man tycker om. Ingen glädje = ingen kärlek tillbaka. Det är inte svårare än så. Sluta misstolka orden villkor och ovillkorlig.

Vi är några som i flera inlägg har beskrivit och givit flera goda exempel gällande begreppet "villkorslös kärlek" och dess innebörd.

Om du inte gillar eller inte tror på inläggen i tråden så finns massor för dig att googla och läsa om innebörden och som kan hjälpa dig förstå.

T ex:
    www.google.com/search%C3%A4r+inneb%C3%B6rden+i+uttrycket+villkorsl%C3%B6s+k%C3%A4rlek%3F&rlz=1C1FHFK_svSE1029SE1029&oq=vad+%C3%A4r+inneb%C3%B6rden+i+uttrycket+villkorsl%C3%B6s+k%C3%A4rlek%3F&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTExNzY3ajBqMagCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jag försökte hjälpa till med en länk, men lyckades kanske inget vidare.

För att hjälpa till, för att förhoppningsvis hjälpa någon förstå, så googlade jag följande:
    "vad är innebörden i uttrycket villkorslös kärlek?" Solig

Anonym (Hmmm) skrev 2025-10-15 14:58:59 följande:
    Att kunna sitta i tystnad tillsammans och ändå känna att man "pratar" är magiskt. Att känna att man inte behöver fylla ut tystnaden med ord eller att den blir obekväm. Att vara "hudlös" som du uttrycker det. 

Som jag säger till min partner när han känner sig stressad över att ha mycket han vill/behöver fixa med och jag föreslår att vi ska ses "jag kommer för att jag vill umgås med dig, jag hindrar inte dig i vad du ska göra, men jag kan underlätta genom att hjälpa till samt fixa mat medan du gör klart det du håller på med". Jag ställer inga krav på att "bli road", att vi måste hitta på något etc, jag vill bara få njuta av hans sällskap. För varje gång jag påpekar detta så slappnar han av mer och mer i det hela, för han vill ju träffa mig också men ser ibland inte skogen för alla träd.... 
    Win-win.

Utan att låta känslor om krav på rättvisa begränsa kärleken, att i stället själv välja göra sitt bästa för att erbjuda kärlek på ett positivt sätt, utan att låta dig styras av negativa känslor som avundsjuka eller svartsjuka.

Win-win för båda parter, för er relation, för er gemensamma och ömsesidiga kärlek. 
    Anonym (X) skrev 2025-10-15 15:50:45 följande:
    Nä, men så är det heller ingen stor grej att partnern sviker en, bara man slipper prata om det.
    Jättefin kravlöshet från ena sidan iaf.

Som sagt var,
    Man kan väl inte annat än känna medlidsamhet med 
    den som inte har förmåga att förstå,
    utan i stället inbillar sig just det, att kärlek skulle vara någon typ av betalningsmedel för ömsesidiga tjänster.

Anonym (X) skrev 2025-10-15 15:52:05 följande:
    Din egen definition av villkorslös kärlek är inte den vedertagna, det får du bara tugga i dig om diskussionen ska komma nånvart.
    Då får du gärna upplysa mig.
    Jag har lovat att korrigera mig om du på någon vettig grund visar att det jag har skrivit är fel.

Jag skulle verkligen uppskatta om du kan upplysa mig och alla i tråden,
    visa vad som är den sanna och riktiga definitionen för villkorslös kärlek.

Tack Skrattande
Svar på tråden Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?