Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-15 09:00:13 följande:
Ja. Du uttrycker det mycket väl.
Och man kan ju undra hur det står till hos den eller de som väljer att ge tummen ned på ditt inlägg.
Man kan väl inte annat än känna medlidsamhet med den som inte har förmåga att förstå, utan i stället inbillar sig just det, att kärlek skulle vara någon typ av betalningsmedel för ömsesidiga tjänster.
Medlidsamhet...
Jag tror tyvärr att det är flera här på FL som lever efter byteshandels devisen och tror att det är kärlek. Något de förr eller senare kommer att upptäck inte håller i längden.
Min man sa något till mig väldigt tidigt i vår relation, något jag alltid burit med mig. Han sa -- "Med dig kan jag vara hudlös" . Han satte ord på vad även jag kände. Det är inte en romantisk känsla utan djup samhörighetskänsla som i princip uthärdar allt. Precis som man skulle kunna gå in i döden för sina barn kan man det för den man älskar.
Det verkar som om många misstar romantik med kärlek. Men romantiken lever nog mest i litteraturens värld och är absolut inget stadigvarande tillstånd.
Tror också att man blir en bättre människa av att leva i kärlek med sin partner. Man uppmuntrar hela tiden det bästa hos varandra.