Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?

Bibeln Korinthierbrevet 13: 4-7

Kärlekens lov
    Kärleken är tålig och mild. 
    Kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst.

Den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda.
    Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen.
    Den bär allt, tror allt, hoppas allt, uthärdar allt.

Detta är en bra beskrivning av den villkorslösa kärleken, tycker jag

• Tyra myra
    Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-15 00:44:02 följande:
    Tack TyraMyra.
    Det är så härligt och det gläder mig när vi ibland är så överens om något.
    Du har en tydligt förmåga att förstå vad begreppet villkorslös kärlek innebär och du hittar ett gott exempel.
    Jag har tyvärr aldrig läst Bibeln, åtminstone inte särskilt mycket, och det är en brist hos mig.

Jag tror att fler skulle kunna komma till klarhet, skulle kunna börja sig skaffa förmåga att förstå, om de bara vågade tänka igenom saken och öppna sitt sinne för nya intryck.
    Men när man redan har skaffat sig en förutfattad mening, och inte har någon vilja att förstå, vägrar att ta in något annat intryck, så blir det nog omöjligt.
    Men får väl förstå att dessa förmodligen aldrig har upplevt, och troligen kommer de tyvärr aldrig få uppleva, villkorslös kärlek.
    Jag tror precis som du på att om man verkligen försöker vara sitt bästa jag, så kommer kärleken, och den överskuggar egot. Kärlek är inget betalningsmedel för ömsesidiga tjänster. 

• Tyra myra
    Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-15 09:00:13 följande:
    Ja. Du uttrycker det mycket väl.
    Och man kan ju undra hur det står till hos den eller de som väljer att ge tummen ned på ditt inlägg.

Man kan väl inte annat än känna medlidsamhet med den som inte har förmåga att förstå, utan i stället inbillar sig just det, att kärlek skulle vara någon typ av  betalningsmedel för ömsesidiga tjänster.
    Medlidsamhet...
    Jag tror tyvärr att det är flera här på FL som lever efter byteshandels devisen och tror att det är kärlek. Något de förr eller senare kommer att upptäck inte håller i längden.

Min man sa något till mig väldigt tidigt i vår relation, något jag alltid burit med mig. Han sa -- "Med dig kan jag vara hudlös" . Han satte ord på vad även jag kände. Det är inte en romantisk känsla utan djup samhörighetskänsla som i princip uthärdar allt. Precis som man skulle kunna gå in i döden för sina barn kan man det för den man älskar.

Det verkar som om många misstar romantik med kärlek. Men romantiken lever nog mest i litteraturens värld och är absolut inget stadigvarande tillstånd.

Tror också att man blir en bättre människa av att leva i kärlek med sin partner. Man uppmuntrar hela tiden det bästa hos varandra.
  • Tyra myra
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-10-15 14:58:59 följande:
    Att kunna sitta i tystnad tillsammans och ändå känna att man "pratar" är magiskt. Att känna att man inte behöver fylla ut tystnaden med ord eller att den blir obekväm. Att vara "hudlös" som du uttrycker det. 

Som jag säger till min partner när han känner sig stressad över att ha mycket han vill/behöver fixa med och jag föreslår att vi ska ses "jag kommer för att jag vill umgås med dig, jag hindrar inte dig i vad du ska göra, men jag kan underlätta genom att hjälpa till samt fixa mat medan du gör klart det du håller på med". Jag ställer inga krav på att "bli road", att vi måste hitta på något etc, jag vill bara få njuta av hans sällskap. För varje gång jag påpekar detta så slappnar han av mer och mer i det hela, för han vill ju träffa mig också men ser ibland inte skogen för alla träd.... 
    Så rätt
  • Tyra myra
    Anonym (X) skrev 2025-10-15 15:50:45 följande:
    Nä, men så är det heller ingen stor grej att partnern sviker en, bara man slipper prata om det.
    Jättefin kravlöshet från ena sidan iaf.
    Vad lever du i för värld? Lever du i en relation eller inte?  

Jag önskar att du kunde lära dig att acceptera att din syn på din värld är din och bara din. Öppna ögonen och se dig omkring, ser du annat än dig själv och din värld?

Jag kanske låter hård men det är faktiskt upp till en själv att finna lycka och tillfredställelse i livet.  

Är man inte öppen för att släppa in någon i sitt liv helt kravlöst så går man miste om något. 

Ja, visst riskerar man att bli sårad men risken att man blir det är ännu större om man inte lever i kärlek tillsammans. Det är nämligen kärleken som är kittet i ett förhållande. Inte pengar eller byteshandel.
Svar på tråden Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?