Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Använda chatGPT för terapi

Anonym (D) skrev 2025-10-31 22:32:07 följande:

De som jobbar på Mind är volontärer, vill du ha information om psykologi så tänker jag att ChatGpg kan vara bättre på det.

ChatGpg är språkbaserad vilket innebär att den staplar de ord efter varandra i den ordning som är vanligast förekommande i texterna på internet. Den gör ingen helhetsbedömning eller rimlighetsbedömning. Och den är låst till frågans formulering. 

Ja, många verkar se mänskliga egenskaper i ChatGpt , vilket är en illusion. AI har inget medvetande  , inga känslor, ingen vilja , AI är bara statistik. Som Anonym D ovan beskriver. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Frame) skrev 2025-11-01 08:35:45 följande:
    En AI har mänskliga egenskaper. 
    Absolut inte, en AI bara räknar på sannolikheter och statistik, det finns inga mänskliga egenskaper i en AI. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (tre) skrev 2025-11-02 07:53:43 följande:
    Fast AI bygger på vad hundratals miljoner människor har sagt och tyckt om olika saker, så jo, den är mänsklig.

Den är absolut inte mänsklig, Anis språkmodell bara använder allt data som finns på internet , och med hjälp av sannolikhetslära och matematik skapar den meningar baserat på frågan och all text som finns på nätet.
    Jag kan inte se något mänskligt med det. 

En AI-agent eller Chat har inga känslor , inget medvetande, ingen vilja eller motivation. När du chattar så får du en känsla att du chattar med något med mänskliga egenskaper, men det är bara en illusion. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (AI) skrev 2025-11-02 08:30:08 följande:
    Jag kan ibland använda ai för att reda ut saker, ibland kan den ge svar jag inte hade tänkt på eller hört i samtal med vänner när vi diskuterat. Så jag tycker att ai har sin plats faktiskt som komplement. Det finns inte störningsmoment som känslor på samma sätt som med människor, där är så mkt annat som kommer in.

Absolut, så länge man inser att det är ett IT-verktyg är det jättebra. Som komplement.

Svar på tråden Använda chatGPT för terapi