Inlägg från: Anonym (Problem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Problem)

Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-12 11:42:30 följande:
    Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Tjänar 170,000kr brutto varje månad, kvinna, 40+. Hade jag varit man hade det nog gynnat mig i dejtinglivet. Men som kvinna, vad säger ni män- är det positivt med en kvinna som tjänar mycket eller avskräckande? 

Låt oss nu vara ärliga och inte göra oss illusioner. 
    Om du träffar en man tjänar mindre än dig så blir det förmodligen problem. 

Många män anstränger sig för att tjäna pengar. Män är ofta tävllingsinriktade (bra eller dåligt kvittar). Att träffa dig innebär att han har förlorat den matchen.  Det kan bli att han känner sig som en förlorare. 

En annan sida blir om du tycker att eftersom du tjänar majoriteten av pengarna så skall du ha rätt att bestämma vad pengarna skall läggas på. 
    Han kommer att känna att du bestämmer över honom och, än värre, att du har rätt att bestämma över honom. Förödande för mannens självkänsla och därmed för relationen. 

Pengar är kraft styr mycket mer än vad genomsnittspersonen skulle erkänna i ett inlägg på FL. 
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-12 14:14:37 följande:

Ser hellre att nivån anpassas den genomsnittliga lönen än att jag ska betala för oss båda. Dvs mina pengar är mina och vs. Vill jag bjuda på resor och dylikt så gör jag det gärna, älskar att uppleva, men det väljer jag själv. Så mina pengar kan vara ett plus för den andre men ingenting som någon kommer ha direkt tillgång till. 

Det är här problemet uppstår eftersom du skissar på ett ojämlikt förhållande där du ensam och enväldigt bestämmer hur och när pengarna skall användas.

Över längre perioder är det svårt att hålla ihop ojämlika relationer.

Jag vill varmt rekommendera att du skaffar en man som tjänar minst lika mycket som du själv.

• Anonym (Problem)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-12 15:39:14 följande:
    Fast det är ju mina pengar och jag har aldrig levt i en relation med gemensam ekonomi och det var vi båda överens om. Förstår inte utgångspunkten ?jag ensam enväldigt bestämmer?- fast varför skulle jag inte det? 
    Om du inte förstår problemet med inställningen "Jag bestämmer enväldigt" så kan det bli utmaningar i en relation är min uppfattning.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-13 14:53:40 följande:
    Jag målar ju upp två scenarierna för att illustrera att i ditt exempel blir det ju min tid som är mindre värd, inte min partners. Du har nog utgått ifrån att en tjänst som betalar bra motsvarar en normal heltidstjänst. Det gör det sällan. Man jobbar tills man är klar och man är mycket flexibel med sin tillgänglighet. Dvs om min partner tjänar runt medel så är jag ganska säker på att han jobbar mindre, dvs har mer fritid till förfogande. Då tycker jag inte det är orättvis om jag betalar för fler tjänster men att han ställer upp med lite mer tid. 
    Låt oss säga att du träffar en man som tjänar mer än dig, kanske inte så statistiskt sannolikt men om vi tänker oss det för sakens skull. 

Kommer du då i så fall att acceptera att han resonerar som du gör nu?
    Du tjänar ju mindre än honom så det är rimligt att du sliter mer i hushållet.

Eller har du redan låtit din lön bli en oföränderlig del av din personlighet?
    Din syn på andra människor är redan präglad av att du har mer pengar och att din tid därför är värdefullare än andras? Och detta måste andra människor (inkl. partnern) bara acceptera?
Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?