Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?
Anonym (Efter förmåga) skrev 2025-10-13 19:20:07 följande:
Hos oss betalar vi efter förmåga även om vi utnyttjar boende, bil och annat lika mycket. Jag har en lön som är ca 3 ggr högre än fruns och därför betalar jag 70-75% av mat och alla andra kostnader i hushållet.
Jag hade känt mig oerhört sniken och småaktig om vi hade kört 50/50 på allting, fast det kanske är något manligt... att man ställer upp och hjälper sin partner för att i jämna ut skillnaderna lite och kvinnligt att man inte vill hjälpa sin man trots att han kanske tjänar 1/4 av vad man själv gör.
Sen undrar jag varför det ska vara så svårt för många att göra kopplingen att de personer som prioriterar att tjäna pengar också troligen bryr sig mer om att behålla sina pengar, och det gäller såväl män som kvinnor?
Är man på medel och alla i umgänget har ungefär samma tycker man nog att det kvittar lite, man kan leva lyckligt med mindre också. Det blir inga miljoner av det hur som helst, resonerar man.
Medan de som kommit upp en bit på skalan ser FIRE hägra och på 10-15 år kanske kan slå sig loss helt från att behöva jobba- det kan vara en stark motivation för rätt person.