• Tecum

Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-12 17:24:42 följande:

Jobbar inte 70 timmars veckors men mer än heltid. Det säger lite sig själv. Inget kommer gratis här i livet. Iom att jag redan har barn så kan argumentet att en tar hand om barnen och gör mer hemma heller inte användas för att dela alla pengar som kommer in. Jag vill helt enkelt spara det mesta av mina pengar för att kunna välja mer fritt när jags ska gå i pension. 

Om jag vill resa mer så får jag såklart bjuda eller vad det nu kan vara för något. Men jag jobbar inte hårt för att någon annan ska sko sig på det. Jag menar inte att man ska ha olika standard i en relation- vad det nu betyder. Tex ska vi såklart äta samma mat och ingen ska tvingar lägga 90% av sin inkomst för att jag ska bo fint. Men att den andre automatiskt ska ha tillgång till mitt konto för att shoppa kläder eller egna weekends har jag nog svårare att förstå. 

Skulle inte ha några problem att leva med en kvinna som dig, om det bara hänger på lönen. Kul för dig och en trygghet i relationen men du skulle inte behöva försörja mig. Jag har ett eget kapital och inga dyra vanor alls.

Det viktiga är din personlighet och om du har svårt att träffa någon tror jag att problemet ligger där. Och kanske att du jobbar mer än heltid.
  • Tecum
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-10-13 20:06:10 följande:
    Det är inte hjärnspöken utan forskning och fakta att män i högre grad ballar ur när kvinnan tjänar mer. Hon löper större risk att bli misshandlad i en sådan relation, och även andra risker. 

Läs själv, i synnerhet bulan på kurvan strax under mannens lön indikerar att kvinnor troligen hämmar sig själva för att inte glida över mannens lön, eftersom de vet att det kan bli problem.

theconversation.com/a-shocking-finding-that-will-change-the-way-you-think-about-gender-pay-158052
    Undersökningen är från Australien och kan inte direkt översättas till svenska förhållanden. Australien är lite av ett macholand där man ser på manlighet på ett annat sätt än vi.
    Våld i nära relationer borde vara mer vanligt i relationer där det är brist på pengar, i synnerhet om det är missbruk inblandat. Alltså fler saker att bråka om.

Om kvinnan tjänar mer än mannen är hon inte beroende av honom och kan lämna direkt om han tar till våld. Det har också en hämmande effekt på kontrollerande män, de vill ha en svagare partner. Medan vanliga normala män i Sverige bara ser det som positivt om kvinnan tjänat bra och de har inget behov av att bli försörjda.
  • Tecum
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-10-14 07:45:52 följande:
    Det finns studier på det från Sverige, USA, Tanzania också..och fler på väg.

Att kvinnan tjänar mer är relativt och här handlar det oftare om att hon fortfarande tjänar lite och han då nästan inget. 

Sverige:

"First, as a descriptive exercise, I demonstrate that an increase in a woman?s share of the total realised household income is associated with an increase in the risk that she visits a hospital for assault-related injuries, but only for couples where the woman earns more than her husband. Further analysis reveals that these couples are primarily ones where the husband earns a low income and is more likely to be unemployed.

Second, accounting for the endogeneity of realised earnings, I show that increasing potential relative earnings in favour of the woman increases the probability that she visits a hospital for injuries caused by assault. A one standard deviation increase in potential relative earnings increases the risk of a hospital visit for assault-related injuries by 16.6% compared to the mean. This effect is driven by women with low income, of non-Nordic descent, with low education level, and who are in relatively new marriages. Thus, the estimated increase in hospital visits for assault is primarily found among women with low baseline bargaining power."

www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0047272724001476
    Men då är det inte relevant då tråden handlar om kvinnor som är höginkomsttagare. Själva poängen är att TS tjänar mer än hon behöver och frågan är om hon ska spara/investera eller dela med sig till en man. Tror inte att hon eller hennes gelikar löper större risk för våld i nära relationer än vad andra kvinnor gör.

Men vad gäller låginkomsttagare med bara en inkomst stämmer det nog.
Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?