Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-13 19:45:58 följande:

Du skriver fru så antar att ni har några år på nacken, kanske barn ihop? Det tror jag är annorlunda. 

Nu pratar vi om en ny relation 40+. Båda har kanske barn sedan tidigare. Man behöver kanske sära på sina ekonomier bara för en sådan sak. Man har liksom inte växt upp ihop och varit igenom de där hundåren tillsammans med föräldraledigheter och knapp ekonomi. Gör man den resan ihop så är det mycket mer naturligt att man har gemensam ekonomi. Nu talar vi ist om en vuxen person som klarar sig bra utan mig (alternativet hade jag inte dejtat). Så att jag är med i bilden borde inte göra någon skillnad för den personens ekonomi egentligen. 

Fast mest troligt är ett särboskap. Sambo än mindre giftemål känns som ett sämre alternativ. 

Det jag kan tänka mig blir en vattendelare i ett sådant läge, är att det blir väldigt ojämnt att hänga med i svängarna. Även om mannen tjänar ok så beroende på hur du bor och lever har han inte råd med ditt liv.

Men lever du "normalt" och mest fyller på kontot spelar det väl ingen roll, du nämner väl knappast din lön innan relationen är riktigt seriös?

Ett fd kompispar till oss skiljde sig för ett antal är sedan. Hon var rätt statuskåt och hittade snabbt en ny med eget företag som går bra. Hon flyttade snabbt in och fick tillgång till ett helt annat liv pga hans pengar. Exakt hur dom lägger upp det har jag ingen aning om då jag är kompis med mannen. Men hon kan inte bidra med mycket monetärt, då jag vet vad hon jobbar med. Han tar några miljoner om år i utdelning utöver sin lön, och hon tjänar max 40tkr/mån. Ska dom kunna leva ihop i hans stora villa vid havet krävs ju att han är givmild. 

Så äter du på lyxkrog tre ggr i veckan och dejtar en snickare får du nog vara beredd att öppna plånboken. 

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-14 06:43:38 följande:

Jag lever förhållandevis normalt. Köper inte dyra väskor eller kläder. investerar hellre i fastigheter och börsen som bygger värde. Min största last är resor och att jag gillar en ny bil. Jag har som sagt barn och dessa bjuds frikostigt på resor, det är något jag älskar. Självklart gillar jag ett schysst hotel men primärt är det resan som är intressant, enklare B&B funkar utmärkt också. 

Det förstår jag, men i en ny relation med en man som också har barn och en normal lön kommer ju skillnaden sannolikt bli stor. Ni reser dyrt och ofta och han kanske har råd med en vecka vartannat år på Mallis. 

Som särbo kanske inget problem, men ska ni bo ihop lär det bli svårt om ni drar till värmen tre ggr per år medan han med barn får vara hemma. 
  • Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-14 07:47:32 följande:

Så det är helt enkelt svårt som kvinna att leva tillsammans med en man som tjänar mycket mindre,  om man inte vill dela med sig.
    Och även om man vill dela med sig är det svårt eftersom många män vill försörja sig själva. 
    Och en man som tjänar liknande är svårt att hitta för dessa män är oftast redan i relationer.

Så man kan nog sammanfatta . En extremhög inkomst gör inte en kvinna mindre sexuellt attraktiv, men gör det svårare för henne att leva i en seriös relation . 

Vi pratar ju om en extremt hög inkomst, om det nu är sant. Färre än 1% tjänar så mycket i Sverige.

Tror du skillnaden är enklare om det är tvärtom? Det tror inte jag, tjänar någon 170tkr/mån i en relation så måste du dela med dig eller sänka din standard till den som tjänar minst. Tjänar båda liknande finns inget problem.

Eller tror du många kvinnor går med på att äta burkravioli medans mannen mumsar oxfilé, och hon får åka finlandskryss en gång per år med sina barn och han åker till Karibien två ggr per år med sina? Jag tror få skulle vara intresserade av det.
  • Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-14 09:24:32 följande:
    Jag menar att det är enklare om mannen tjänar 170 000 kr och kvinnan 40 000 kr än tvärtom.
    Det är ju också mycket vanligare. 
    Det är inte ovanligt med texframgångsrika företagsledare som är gifta med en kvinnlig akademiker med normalinkomst, tex en lärare. Jag känner en sådan företagsledare och han har inte bara en hög inkomst utan också en enorm förmögenhet. Han och läraren som han lever med verkar väldigt lyckliga och lever på en mycket hög nivå i kronor räknat. 

Männen vill oftare dela med sig och kvinnorna har mer sällan något emot det.
    Inte många kvinnor vill vara beroende av en man, man vill ha en egen inkomst så att man känner självrespekt och kan försörja sig själv, vid behov. Men de flesta kvinnor har inget emot om mannen betalar mer för de gemensamma utgiftera. 
    Så är det säkert, men om nu han inte delat med sig tror inte jag hon stannat heller. Sen är dom kanske en kärnfamilj med egna barn? TS är ju separerad och det gör det ännu svårare skulle jag tro. Har man byggt livet ihop och klättrat under tiden blir delandet mer självklart.

Särbo eller dela med sig på något vis är väl det som funkar gissar jag på då jag aldrig testat livet som separerad.
  • Studentpappa
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-14 09:27:17 följande:

Det mest vettiga är nog särbo. Att kombinera två familjer blir heller sällan lyckat. Bättre för barnen att bo i sär. 

Jag är dessutom van vid att ha det såhär. Jag sköter mitt och han sköter sitt. Skiter det sig så tar vi hand om varandra men hade inte orkat att någon la sig i om mina naglar ska fixas eller inte eller om jag verkligen ska på den där weekenden med mina väninnor för han tycker att det är ?hans tur? att åka iväg på något och pengar inte finns till båda. Eller jag tycker att jag vill ha ny bil men han tycker den gamla duger. vill jag kunna bestämma själv, 

Det tror jag också, jag har få runt mig som fått en ny familj att fungera. Känns mest att man flyttar ihop för en bättre ekonomi/logistik, kvinnan vill tillbaka till ett hus och mannen vill ha hjälp med barnen. 

Lite fördomsfullt kanske men stämmer i min vardag.
  • Studentpappa
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-14 13:16:01 följande:

Nu har vi ju varit runt denna några gånger?. när jag skriver att jag inte vill dela med mig och ist betala mer för inköpta tjänster så jag kan köpa tillbaks lite tid utan att belasta min ev partner är det fel- då är det synd om honom som måste lägga tiden när jag inte gör det (i scenariot att han antagligen jobbar mindre). 

När jag ist ger exempel på att jag skulle dela men med motkravet att jag hade förväntat mig att den andre la mer tid på markservice. Mina pengar finns ju endast om jag har det jobbet jag har, dvs jobbar mer än normalt. Så är det också egoistiskt och sniket. 

Att jag ist ska jobba alla de timmar jag gör, dela med mig fritt av inkomst och på så vis både ha mindre att röra mig med och mindre fritid verkar för alla här vara det mest rimliga och generösa valet. Det tycker jag verkar konstigt. 

Är det verkligen så ni resonerar. Ni städar, plockar, handlar utan någon som helst förväntan på motprestation? Eller det är bara för att det är pengar som det handlar om, då ska man vara frikostig för det är ju bara peeengar (helvetet på jorden verkar det också vara).  vad det krävs av en för att skaffa dem verkar inte vara en del av ekvationen. 

Nu lever ju inte jag i en bonusfamiljs-relation, men ja jag delar min lön helt med barnens mamma. Vi delar dock på överskottet så vi har egna pengar men lika mycket varje månad. Jag tjänar inte som dig men iaf närmre 80tkr/mån och hon rätt mycket mindre då hon jobbar deltid som lärare. 

Men, skulle hon pilla sig i naveln på sin lediga tid så blåser jag såklart av dealen. Likväl om det tar slut och jag hamnar i en ny relation så skulle jag antagligen inte göra lika igen utan då skulle jag inte blanda ihop ekonomin på samma sätt. 
Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?