Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-14 11:15:20 följande:
En kvinnofälla är när pensionen inte kompenseras. När kvinnan köper alla konsumptionsprylar och mannen köper tillgångarna (i sitt namn). Vid separation går man barskrapad från boet. Ännu värre får man det då om man jobbar deltid och inte gjort lönekarriär.
Nu får du ju extra pensionsavsättning och deläger fastigheterna. Du verkar ha räknat på att du klarar dig på din deltidsinkomst vid en seperation. Det betyder ju faktiskt att du tänkt på allt detta sk oattraktiva och smaklösa som din egen ekonomi och hur den skulle se ut om du blev ensam. Tycker det verkar otroligt dumt att inte tänka på det.
Denna tråd handlade kanske inte om just kvinnofälla , men valse att svara då du tog upp det. Det är mer denna fixering av pengar jag tog upp, vilket jag personligen upplever oattraktivt. Ja pengar är bra såklart för att kunna bo, äta och ha det bra. Men jag förstår i te dilemmat med att leva med ngn som tjänar mindre - tänker att man delar och lever det liv man önskar tillsammans. Det är bara pengar - bra att ha ja, men inte vidrigaste i livet. Varför ska man dö rik?
Kan vara så att jag aldrig i mitt liv saknat pengar i varken barndom eller vuxenliv- men pengar för mig är trevligast och dela med någon.