Inlägg från: Anonym (Hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm)

Vad skulle du avvara om du måste?

Bilen till jobbet. - har ingen bil, åker kollektivt
    Daglig dusch. - kan gå ner till varannan dag och bara tvätta mig under armarna de dagar jag inte duschar
    Kött och fisk. - nej! Avstår absolut inte kött/kyckling/fisk. Skulle inte få i mig tillräckligt med protein utan animalier.
    Nya kläder. - köper sällan nya kläder 
    Kaffe. - dricker inte kaffe
    Importerad frukt och grönt. - om jag inte får äta animalier och inte heller importerade grönsaker, vad ska jag leva på då? Bor i lägenhet så självhushållning funkar inte riktigt på de grönsaker jag gillar. 
    Utlandsresor. - kommer inte resa så mycket utomlands de närmaste åren pga ekonomiska omständigheter 
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (nja) skrev 2025-10-14 17:13:33 följande:
    Bilen till jobbet - har ingen bil, så svårt att avvara
    Daglig dusch - dushar inte ens en gång i veckan, så också svårt att avvara
    Kött och fisk - vill hemskt gärna leva ett tag till, så kan inte avvaras
    Nya kläder - jag syr mina egna kläder och det blir inte så många plagg per år, ibland av egna material, och varje plagg har en livslängd på 10+ år, så jag kan inte säga att jag förstör miljön med det.
    Kaffe - dricker jag inte
    Importerad frukt och grönt - det kan jag väl avvära, jag köper typ 1 kg apeliner om året, annars äter jag närodlat
    Utlandsresor - gör jag inga

Så, apelsinerna ryker väl, då.
    Tänker som så, att om man redan avvarar mycket av det övriga på listan så behöver man inte avvara de få saker man faktiskt unnar sig.
Svar på tråden Vad skulle du avvara om du måste?