Dr Nail skrev 2025-10-13 05:59:43 följande:
Mina utlandsresor vill jag ha kvar, de är viktiga för min personliga utveckling. Resten av listan kan jag strunta i. Eller jo, nya kläder är bra att ha då och då. 2nd hand är ett uschigt koncept.
Seriöst, är du rädd för second hand-kläder? Vi alla har iofs våra skrämdfaktorer. Det viktigaste är att man inte handlar mängder med nyproducerade kläder.
Det enda jag skräms av på second hand är tygsoffor och sängar, tyvärr går det inte att stoppa in en säng i 60°c för att bli av med eventuella vägglöss
Kul omröstning, ts!
Jag avvarar redan rätt mycket på listan utom fisk ibland, importfrukt, något eller några nya plagg någon gång varje kvartal och utlandsresor ungefär vart tredje år i genomsnitt. Duschar varannan dag oftast.
Av det väljer jag helst att avstå fisken eller frukten. Röstade frukten.
Hade 2 år då jag inte handlade kläder alls. Experimenterade ett tag med att pressa elförbrukningen så lågt jag kunde för skojs skull. Slutade med att jag under 3 månader endast hade en liten lampa i fönstret i vardagsrummet, sov i soffan under projektet, tände lampan i badrummet vid längre toabesök och dusch (inget fönster) utöver mobilladd och laddsladd till datorn. Samt inkopplad kyl och frys. Och wi-fi. Värmen är centralvärme.
Ingen varm mat hemma, ingen städ eller disk när det var mörkt ute, tvättade bara i gemensamma tvättstugan och inga lampor, torkskåp, tvättmaskin eller tv.
Jag bodde själv då därför var det enkelt. Hade inte funkat med barn, ovillig sambo eller inneboende.
Däremot var resultatet så lite skillnad både i plånboken och energimässigt att det inte kändes värt det längre. Tyckte att jag kände mig lite deppig också över bristen på tv, högtalarljud, varm mat och dryck och framför allt ljus.
Det skiljer max 100 kr i månaden på att leva så och att leva normalt för mig. Energiåtgången är fortfarande liten.
Dock ett roligt projekt som var lärorikt. Kändes som lyx att koppla in tvn, bada badkar, koka te på kvällen och tvätta en maskin hemma. Gick också stärkt ur det hela, att jag kände mig mer förmögen att kunna leva enkelt vid eventuellt krig eller katastrof.