• Anonym (Gröt är skönt!)

Vad skulle du avvara om du måste?

Nedan kommer en lista på saker som belastar miljön som man kan avvara. Avvara något som du gör i dagsläget eller som berör dig. Några av alternativen kanske inte berör dig alls, tex att avvara kött och fisk om du redan idag är vegetarian. Isf får du inte välja detta alternativet. 
    Lycka till!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du avvara om du måste?
  • Anonym (Klarris)

Blev lite kul. Jag duschar inte varje dag, äter inte kött eller fisk, tar cykeln till jobbet, åker typ aldrig utomlands, köper så lokalproducerat jag lyckas med men köper utländsk frukt för det är vad barnen äter och jag dricker inte kaffe. De flesta kläder jag köper är begagnade, men ibland köper jag nytt. Så det blev nya kläder jag fick välja.  

• Dr Nail

Mina utlandsresor vill jag ha kvar, de är viktiga för min personliga utveckling. Resten av listan kan jag strunta i. Eller jo, nya kläder är bra att ha då och då. 2nd hand är ett uschigt koncept.

• Anonym (J)

En hel del av ovanstående har jag redan minskat av miljöskäl

• Mentat

Viss skillnad på en utlandsresa med tåget från Malmö till Köpenhamn och att flyga till Thailand...

• Anonym (Guldålder)

Vi har sen 2019 bestämt att inte långflyga mer, och äter mindre kött.

Jag gillar att fynda begagnat, men det går en gräns vid underkläder/handdukar förstås.

I övrigt vill jag köra bil och njuta av de sista decennierna innan allt går åt helvete, för det tror jag att det gör.

• Anonym (Bilen.)

Bilen till jobbet. Går eller cyklar gärna 1 km för att få min dagliga motion. Tycker det är löjligt med folk som måste ta bilen om de bara ska 500m-1 km till närmsta butik typ. 

• Anonym (Kvinna)

Jag valde (butiks)nya kläder men räknar då in hur mycket begagnat som finns tillgängligt idag. Går t o m att köpa mycket nytt med lapp second hand. Men skulle alla minska klädkonsumtionen så att begagnatmarknaden bara innehöll fula och slitna grejer så hade jag valt en annan punkt. Kanske sluta köpa importerat frukt och grönt.

• Anonym (Omröstning)
    Dr Nail skrev 2025-10-13 05:59:43 följande:

Mina utlandsresor vill jag ha kvar, de är viktiga för min personliga utveckling. Resten av listan kan jag strunta i. Eller jo, nya kläder är bra att ha då och då. 2nd hand är ett uschigt koncept.

Seriöst, är du rädd för second hand-kläder? Vi alla har iofs våra skrämdfaktorer. Det viktigaste är att man inte handlar mängder med nyproducerade kläder.
    Det enda jag skräms av på second hand är tygsoffor och sängar, tyvärr går det inte att stoppa in en säng i 60°c för att bli av med eventuella vägglössFlört

Kul omröstning, ts!

Jag avvarar redan rätt mycket på listan utom fisk ibland, importfrukt, något eller några nya plagg någon gång varje kvartal och utlandsresor ungefär vart tredje år i genomsnitt. Duschar varannan dag oftast.
    Av det väljer jag helst att avstå fisken eller frukten. Röstade frukten.

Hade 2 år då jag inte handlade kläder alls. Experimenterade ett tag med att pressa elförbrukningen så lågt jag kunde för skojs skull. Slutade med att jag under 3 månader endast hade en liten lampa i fönstret i vardagsrummet, sov i soffan under projektet, tände lampan i badrummet vid längre toabesök och dusch (inget fönster) utöver mobilladd och laddsladd till datorn. Samt inkopplad kyl och frys. Och wi-fi. Värmen är centralvärme.
    Ingen varm mat hemma, ingen städ eller disk när det var mörkt ute, tvättade bara i gemensamma tvättstugan och inga lampor, torkskåp, tvättmaskin eller tv.
    Jag bodde själv då därför var det enkelt. Hade inte funkat med barn, ovillig sambo eller inneboende.
    Däremot var resultatet så lite skillnad både i plånboken och energimässigt att det inte kändes värt det längre. Tyckte att jag kände mig lite deppig också över bristen på tv, högtalarljud, varm mat och dryck och framför allt ljus.
    Det skiljer max 100 kr i månaden på att leva så och att leva normalt för mig. Energiåtgången är fortfarande liten.
    Dock ett roligt projekt som var lärorikt. Kändes som lyx att koppla in tvn, bada badkar, koka te på kvällen och tvätta en maskin hemma. Gick också stärkt ur det hela, att jag kände mig mer förmögen att kunna leva enkelt vid eventuellt krig eller katastrof.
  • Anonym (Emelie)
    Mentat skrev 2025-10-13 07:10:39 följande:

Viss skillnad på en utlandsresa med tåget från Malmö till Köpenhamn och att flyga till Thailand...

Sant. Den kortast möjliga utrikesresan är ju betydligt kortare än den längsta möjliga inrikesresan, oavsett var i Sverige man bor.
  • Anonym (Hmmm)
    Bilen till jobbet. - har ingen bil, åker kollektivt
    Daglig dusch. - kan gå ner till varannan dag och bara tvätta mig under armarna de dagar jag inte duschar
    Kött och fisk. - nej! Avstår absolut inte kött/kyckling/fisk. Skulle inte få i mig tillräckligt med protein utan animalier.
    Nya kläder. - köper sällan nya kläder 
    Kaffe. - dricker inte kaffe
    Importerad frukt och grönt. - om jag inte får äta animalier och inte heller importerade grönsaker, vad ska jag leva på då? Bor i lägenhet så självhushållning funkar inte riktigt på de grönsaker jag gillar. 
    Utlandsresor. - kommer inte resa så mycket utomlands de närmaste åren pga ekonomiska omständigheter 
  • Anonym (Gröt är skönt!)

Frågan är lite hård ställd känner jag. Det här med att helt avstå från saker är kanske inte det bästa, vi är ju trots allt människor och när infrastrukturen för att tex duscha redan finns är det ju svårt att få någon att helt avstå. Sen ett antal år tillbaka slutade jag dusch på morgonen, för att tvätta mig i handfatet varje morgon. Men efter träning så duschar jag. Den svetten går liksom inte att bli av med i handfatet. Ett tag försökte vi leva efter devisen, kött 1ggr/mån o fisk 1ggr/v. Men även den föll. Jag gillar kött för mycket, som buljong i risotto men också att kunna grilla eller liknande. Så nu har jag försökt dra ner på köttmängden. Utlandsresor blir det inte mycket av då jag tycker att det finns så mycket att upptäcka här hemma. Tex finns det ett vattenfall i Värmland som jag gärna skulle åka till osv. Men jag blir väldigt inspirerad av vad alla skriver, fortsätt gärna skriva vad ni kan avvara eller minska på! 

• Anonym (nja)
    Bilen till jobbet - har ingen bil, så svårt att avvara
    Daglig dusch - dushar inte ens en gång i veckan, så också svårt att avvara
    Kött och fisk - vill hemskt gärna leva ett tag till, så kan inte avvaras
    Nya kläder - jag syr mina egna kläder och det blir inte så många plagg per år, ibland av egna material, och varje plagg har en livslängd på 10+ år, så jag kan inte säga att jag förstör miljön med det.
    Kaffe - dricker jag inte
    Importerad frukt och grönt - det kan jag väl avvära, jag köper typ 1 kg apeliner om året, annars äter jag närodlat
    Utlandsresor - gör jag inga

Så, apelsinerna ryker väl, då.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (nja) skrev 2025-10-14 17:13:33 följande:
    Bilen till jobbet - har ingen bil, så svårt att avvara
    Daglig dusch - dushar inte ens en gång i veckan, så också svårt att avvara
    Kött och fisk - vill hemskt gärna leva ett tag till, så kan inte avvaras
    Nya kläder - jag syr mina egna kläder och det blir inte så många plagg per år, ibland av egna material, och varje plagg har en livslängd på 10+ år, så jag kan inte säga att jag förstör miljön med det.
    Kaffe - dricker jag inte
    Importerad frukt och grönt - det kan jag väl avvära, jag köper typ 1 kg apeliner om året, annars äter jag närodlat
    Utlandsresor - gör jag inga

Så, apelsinerna ryker väl, då.
    Tänker som så, att om man redan avvarar mycket av det övriga på listan så behöver man inte avvara de få saker man faktiskt unnar sig.
Svar på tråden Vad skulle du avvara om du måste?