Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Nu vill högern uppfostra oss

Tyra myra skrev 2025-10-13 10:03:04 följande:
    Nu vill högern uppfostra oss

Högern pekar finger åt vår demonstrationsfrihet och vill inskränka vår yttrandefrihet. Vad tycker vi egentligen om detta?

Jag tycker: Att du skall vara mer konkret i din trådstart. Vad syftar du på?
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-10-21 16:22:45 följande:
    Jag kanske ska rätta mig liter "Uttrycket används av flera siddor i kinflikten"

Du kan läsa mera om detta i följande länk
    www.globalpolitics.se/varfor-palestinska-aktivister-sjunger-from-the-river-to-the-sea-och-varfor-det-ar-kontroversiellt/

Jag rekommenderar dig att läsa hela artikeln som ger en mycket bra summerering av problematiken
    Hmmm, den där tar jag nog med en rejäl skopa salt. Dels finner jag krumbukterna för att bortförklara hur slagordet kräver Israels utplånande rätt löjliga och dels undrade jag vem som skrivit detta. 

Anders Romelsjö betecknas av Kristianstadsbladet på detta vis: "Vem är då Anders Romelsjö?

Romelsjö är en vänsterradikal läkare och redaktör för den konspiratoriska bloggen Globalpolitics.se som under senare tid ägnat mycket utrymme åt att rapportera om konflikten i Ukraina ? på ett minst sagt alternativt sätt.

Ett axplock av rubriker från sajten talar sitt tydliga språk: ?Tillbaka till framtiden i Ukraina ? Demilitarisering och avnazifiering? (den 2 juli), ?Dr Volodymyr & Mr Zelensky: den ukrainska presidentens mörka sida? (den 28 juni), ?Försöker USA provocera fram krig med Ryssland med hjälp av Litauen?? (den 19 juni), ?Krig i Ukraina är perfekt för USA ? en supermakt på väg ner? (den 2 juni), ?Milstolpar i Ukrainas förvandling mot en högerextrem marionettstat? (den 30 maj), ?Finns argument för att Ryssland hade rätt till självförsvar då man angrep Ukraina?? (25 april) och så vidare, och så vidare."

Känns inte som någon jag skulle vilja använda som vederhäftig källa direkt.

Vi är inte alls Putins nyttiga idioter, sa Svenska freds ... ? Kristianstadsbladet
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-10-21 19:39:52 följande:
    Jag brukar inte avfärda några skribenter utan vinnlägger mig om att läsa allt från Svenska Dagbladet till Flamman. 
    Vill man vara säker på att man inte blir otillbörlingt manipulerad bör man göra så.

Dessutom brukar jag vilja göra mig en egen bild och tar inte allt jag läser eller hör som en enda sanning. Därför går jag till de erfarenheter jag själv har och blöter dem i marinaden av parti politiska skribenter från alla håll.   

Det är också en bra idé att strunta i slagord och politisk jargong då denna faktiskt är manipulerande och konspirerande. 

Det kanske är så, att de som själva konspirerar är de som ser konspirationer i varje hörn.  Vad anser du gör dig till ett bättre sanningsvittne? Jag brukar lyssna på dem som under väldigt lång tid varit aktiva i Palestina rörelsen och de som genom sitt arbete i ACT kan ge mig en bild av verkligheten där nere.  

Du ville ha länk och du fick en länk som faktiskt inte alls är så ensidig och vinklad.
    och faktiskt överensstämmer ganska bra annan information jag fått.

Som du kanske förstått har jag ingen politisk hemvist. Är varken Höger eller Vänster, Liberal eller Konservativ.  Det enda jag med säkerhet kan säga är att jag är övertygad Demokrat.
    Jag håller helt med om att man bör ta del av olika synpunkter. Den här imponerar dock inte. 
    Sedan har jag inte bett om några länkar, du förväxlar mig nog med någon annan. Det jag har bett om var att du skulle konkretisera din trådstart, den är väldigt vag och svepande. Vad menar du egentligen med den?
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-10-25 14:59:46 följande:

Nu känner jag att det börjar bli allt för mycket antaganden.

Jag läser i citat att "vänstern" skulle ha överseende med antisemitism och rasism, jag finner inga som helst bevis för dessa påståenden.  Det har blivit lite av en urban myt att "vänstern" skulle ha överseende med detta. 

Under mycket lång tid har "vänstern" tillsammans med liberala partier varit ensamma om att slåss mot de antisemitiska och rasistiska krafter som änge funnits i vårt land.  Efter vad jag förstår har detta på inget sätt förändrats. 

Den enda förändringen är att SD plötsligt vänt kappan efter vinden och påstår sig stå på judarnas sida.

DS:s retorik har sedan spritt sig till övriga Tidö-partier.  Tanken är enkel om man anklagar andra för något framstår man själv som oskyldig.

Nu är inte svenska folket fullt så lättlurade utan sitter i tysthet på sina kammare och kliar sig i huvudet. "Vem i hela världen kan man lita på" .  

Att M och KD i Alianz-regeringen började engagera sig i dessa frågor är välkommet så jag hoppas verkligen att SD:s fernissa inte smetar av sig på dem.

Jag tror alla vet varifrån antisemitismen och rasismen kommer. De arbetar i skuggorna och har en klar agenda, "Sverige åt Svenskarna".  Dessa anser inte att Judar och Samer är Svenskar. 

Inte? Är det högern eller vänstern som går i palestinademonstrationer där det skanderas antisemitiska slagord?
  • Mentat
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-11-05 10:36:14 följande:
    Om du läser mitt inlägg igen, kanske du ser att jag skrev om Hamasanhängare och jag hoppas att det inte finns miljontals av dem i västvärlden. 
    Tyvärr tycker jag mig se rätt många tecken på att det är en fåfäng förhoppning.
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-11-08 19:40:55 följande:

Tyvärr tror jag att många på högerkanten har blivit påverkade av de senare årens samarbete med SD.  Mycket som de tidigare aldrig skulle ha accepterat har genom dessa åren blivit normaliserat.

Därför är det nog på sin plats att uppmärksamma dem på detta.  Det är lätt att man driver med i nationalist-vågen och svårt att stå emot när regeringsmakten står på spel.

Det finns många goda humanister på högersidan i Svensk politik. Det är dags att de kliver fram annars kommer exempelvis Moderaterna att fortsätta krympa och SD Växer sig allt starkare på Kristersons sida i politiken.

Man skulle kunna sig motsvarande om vänstersidan: Tyvärr har många på vänsterkanten blivit påverkade av de senaste årens samröre med den radikala palestinarörelsen. Antisemitismen har brett ut sig på ett sätt som skulle ha varit totalt otänkbart för några år sedan.

Det är värt att uppmärksamma dem på detta. Det finns givetvis många goda demokrater även till vänster i svensk politik. Det är dags att de kliver fram och tar avstånd från antidemokraterna i sin svans.

Eller hur?
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-11-09 20:22:47 följande:
    Självklart håller jag med om detta. Men vi kommer inte ifrån att när det handlar om partier i regeringsställning så har vi ännu högre krav än på ett parti som aldrig har och troligen inte under överskådlig tid kommer att vara det.

Jag tror att du inser skillnaden här,
    Faktiskt inte. SSU har ju haft demonstrationer där det skanderats antisemitiska slagord så (s) är också del av det jag skrev. (v) kräver att få sitta i en rödgrön regering och varför inte? I valrörelsen 2010 var det ju ett samlat vänsteralternativ där Lars Ohly, du vet han som var stolt kommunist, skulle bli minister om de rödgröna vann valet. Såvida du inte menade att (sd) är det parti som under överskådlig tid inte kommer att sitta i regering? 

Kanske det. De har i alla fall, i motsats till (v), hittills aldrig varit påtänkta som regeringsparti.
  • Mentat
    Anonym (Realist) skrev 2025-11-14 19:21:37 följande:
    Du förstår inte riktigt vad jag menar.

Det är självklart inte ok för någon att skrika antisemitiska slagord. Vi har en lag i Sverige som förbjuder hets mot folkgrupp. Och den ska man hålla högt.

Det spelar ingen roll från vilket håll det kommer. Antisemitismen finns överallt i vårt samhälle, inte bara i enstaka grupper. 

Därför är det i mina ögon fel att väldigt fel väg att gå att anklaga partier för detta såvida de inte har detta inskrivet i sina partiprogram.

Vi måste ta itu med antisemitismen överallt i vårt samhälle.  Det är inte OK någonstans.
    Vad du menar? Det inlägg av mig du citerade var en del av ett meningsutbyte med Tyra Myra som ensidigt kritiserade högern. Jag visade att hennes resonemang lika väl kan appliceras på vänstern.

Vad gäller att göra antisemitismen rumsren så är det knappast högern som marscherar i palestinademonstrationer på våra gator. Det är klart att man kan hitta antisemitism litet varstans men den är inte normaliserad inom dagens regeringsunderlag.
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-11-16 13:45:24 följande:

Jag kan konstatera att det handlar mycket om retorik i tråden och att huvud frågan. Om Högern, eller Kristersons "sida av politiken" om ni så vill,  genom försöker att uppfostra oss till att uttrycka våra åsikter på annat sätt än i demonstrationer.

Varför ställer jag då denna fråga? Jo, som jag ser det, försöker man genom pro-Israelisk retorik smeta extremism och antisemitism på oppositionen. Dessutom visar Kristerson, med flera på hans sida av politiken,  i sitt uttalande förakt för vår yttrandefrihet.  Han vill uppfostra oss till att bli jasägare eller hålla käften.
    Detta tycker jag inte är OK av en Svensk Statsminister.

På något sätt börjar en våt filt att läggas över vårt land. Vi ska vara tysta och rätta in oss i ledet annars är vi antisemiter. All kritik mot regeringens politik när det gäller det Svenska stödet till civilbefolkningen i Gaza ses som antisemitism.

Fakta är att vi har en relativt stor grupp Palestinier i vårt land som självklart upprörts av hur civilbefolkningen i Gaza dabbats av kriget. Skulle inte de få uttrycka sina känslor över detta? 

Fakta är att vi i Sverige haft Palestinagrupper sedan lång tid tillbaka som har engagerat sig i Palestinafrågan.

Palestinagrupperna i Sverige är en partipolitiskt obunden solidaritetsorganisation. De verkar för ett fritt Palestina och en rättvis fred, men är inte kopplade till något politiskt parti i Sverige utan deras fokus ligger på mänskliga rättigheter, biståndsprojekt och opinionsbildning kring Palestinafrågan. 

Den Sionistiska retoriken, liksom Hamaz retorik tycker jag vi ska bortse från i Svensk politik.

Jag har frågat förut utan att få svar: Exakt vad syftar du på med trådstarten, eller för den delen det fetmarkerade ovan? Vilket uttalande?
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-11-16 14:29:21 följande:
    Kristersons uttalande om demonstrationen mot Israels krig mot civilbefolkningen i Gaza. Det handlar om att regeringsföreträdare uttalar sig nedlåtande över fullt lagliga demonstrationer i närheten av Riksdagen. 

Det  handlar om den retorik som flera i regeringen använder sig av i TV-debatter där man smetar terrorism på sina politiska motståndare.

Att det förekommer sådant här på FL är väl inte så konstigt men när Sveriges Statsminister uttalar sig i TV är det illa
    Vilket uttalande var det? Jag har ju mycket svårt att tänka mig att statministern vill inskränka rätten att framföra åsikter men det kan göras på olika sätt. Vissa sätt kan vara klandervärda.
Svar på tråden Nu vill högern uppfostra oss