Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Niqab, slöja mm

Förstår argumenten mot extrem religiös klädsel men är lite rädd att sådana idéer inskränker på den allmänna friheten. Jag vill kunna gå med solbrillor och munskydd om jag känner för det. Skulle kännas absurt om det blev otillåtet för att jag ska visa mitt ansikte. 

• Anonym (A)
    Jemp skrev 2025-10-13 12:20:01 följande:
    Varför anser du att det är mer problematiskt om det är av religiösa skäl?
    Tänker att sannolikheten är högre att det går emot personens vilja. Särskilt burka som jag ser som rent kvinnoförtryck i religionens (/kulturens) namn.
  • Anonym (A)
    Jemp skrev 2025-10-13 13:21:10 följande:
    Då bör vi väl arbeta mot förtryck istället. 
    Varför skulle det ena utesluta det andra? 
  • Anonym (A)
    Jemp skrev 2025-10-13 13:58:41 följande:

Det ena spär på förtrycket från nya håll och ger fel institution skulden. Riskerar dessutom att förstärka problemet. 

Det andra adresserar problemet. 

Håller inte med om den bilden. Tycker att det är viktigt att staten visar att förtryck är fel i både ord och handling. Sen är jag tveksam till hur ett förbud kan fungera i praktiken men det är en annan femma. 
  • Anonym (A)
    Jemp skrev 2025-10-13 14:17:38 följande:
    Så det är förtryck att kräva viss klädsel, men inte att kräva att kvinnor tar av sig kläder? 
    Valmöjligheterna är ju fortfarande många så jag tycker inte att det är något förtryck, nej. Man får inte klä sig hursomhelst idag heller. Inte gå naken eller maskera sig i vissa situationer t ex. 
Svar på tråden Niqab, slöja mm