Niqab, slöja mm
För mig får de gärna bjuda det. Jag tycker inte det hör hemma i ett modernt samhälle.
För mig får de gärna bjuda det. Jag tycker inte det hör hemma i ett modernt samhälle.
En sann liberal vill inte förbjuda kvinnor att klä sig som de vill. Men när de inte kan välja fritt? När de väljer heltäckande kläder för att inte bli bortstötta av män och familjer, när de känner grupptryck? När någon imam sagt att de hamnar i helvetet om de inte täcker sig? Hur fritt är då egentligen valet?
Hur ändrar man trycket dessa kvinnor har? Kanske hjälper det med nolltolerans från samhället, förbud mot burkha och ett försök till normalisering av att inte täcka sig. Om imamer kunde fås att inte kräva detta av församlingen, om kvinnor kunde tvingas ut i samhället (arbete eller utbildning) där de inte fick bära burkha, kanske de en dag kan göra ett fritt val om hur de klär sig även i privata sammanhang.
Förbjud kvinnor att vara hemma på dagarna. De ska in i åtgärder utanför hemmet. Där de lär sig att kunna stå upp för det de vill, eller inte vill.
Skillnaden är att det inte är själva klädesplagget som är förbjudet när det gäller hakkors, utan symbolen, eftersom den står för hat, våld och folkmord.
Det handlar alltså inte om tyg eller kläder, utan om vad symbolen uttrycker.
Burka och niqab är däremot inte symboler för hat eller våld, utan religiösa och kulturella plagg som kvinnor kan bära av egen övertygelse. Sverige har flera hundra kristna nunnor. Ska de också förnbudas att verka in samhället om de exempelvis behöver bära ansiktsmask som under pandemin så att alölt utom ögonen döljs?
Jag tycker att lagen ska fokusera på dem som tvingar andra att jklä sig på ett speciellt sätt, inte de som bär kläder av egen fri vilja.

Kan känna att det är stor skillnad. Att bli nunna är helt frivilligt och något du av fri vilja söker dig till. Ett ordenskap. Där får du sen följa ett speciellt program osv.
Burka och Niqab sker inom hemmets väggar, inget har koll på graden av frivillighet eller ej. Moderna kvinnor har alltid valmöjligheten att både klä av sig eller klä på sig som de vill. Kvinnor med Burka eller Niqab har bara valet att ständigt vara påklädda.
Hade Burka och Niqab fungerat som de svenska nunnorna hade allt löst sig väldigt enkelt. Då hade detta till och med varit en ickefråga.
Kändes inte som du läste mitt inlägg utan mest bara var känslostyrd.
Kan känna att det är stor skillnad. Att bli nunna är helt frivilligt och något du av fri vilja söker dig till. Ett ordenskap. Där får du sen följa ett speciellt program osv.
Burka och Niqab sker inom hemmets väggar, inget har koll på graden av frivillighet eller ej. Moderna kvinnor har alltid valmöjligheten att både klä av sig eller klä på sig som de vill. Kvinnor med Burka eller Niqab har bara valet att ständigt vara påklädda.
Hade Burka och Niqab fungerat som de svenska nunnorna hade allt löst sig väldigt enkelt. Då hade detta till och med varit en ickefråga.